Matematyczna wizja świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-00MWS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyczna wizja świata |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Matematyka odgrywa współcześnie coraz większą rolę w poznaniu procesów przyrodniczych i społecznych, stając się głównym instrumentem zrozumienia świata. Jesteśmy świadkami pasjonującego procesu wchodzenia matematyki do biologii, medycyny, ekonomii i socjologii, a nawet do nauk humanistycznych (arts). Warto zastanowić się dlaczego tak się dzieje i uświadomić sobie sukcesy tego procesu (porażki też). Z drugiej strony matematyka bywa odseparowywana od nauk humanistycznych, jakby nie była równoważną częścią kultury. Warto i na to popatrzeć i znaleźć związki: ,,zasypać okopy''. W szczególności kontemplując liczne powiązania matematyki i literatury (pięknej). Wykład przeznaczony jest dla wszystkich otwartych na matematykę, szczególnie matematykę stosowaną. Nie jest jednak raczej zalecany dla studentów Wydziału MIM: jest dość elementarny z punktu widzenia samej matematyki. W szczególności nie jest wymagana znajomość współczesnej matematyki uniwersyteckiej. |
Pełny opis: |
Matematyka odgrywa współcześnie coraz większą rolę w poznaniu procesów przyrodniczych i społecznych, stając się głównym instrumentem zrozumienia świata. Jesteśmy świadkami pasjonującego procesu wchodzenia matematyki do biologii, medycyny, ekonomii i socjologii, a nawet do nauk humanistycznych (arts). Warto zastanowić się dlaczego tak się dzieje i uświadomić sobie sukcesy tego procesu (porażki też). Z drugiej strony matematyka bywa odseparowywana od nauk humanistycznych, jakby nie była równoważną częścią kultury. Warto i na to popatrzeć i znaleźć związki: ,,zasypać okopy''. W szczególności kontemplując liczne powiązania matematyki i literatury (pięknej). Wykład przeznaczony jest dla wszystkich otwartych na matematykę, szczególnie matematykę stosowaną. Nie jest jednak raczej zalecany dla osób studiujących na Wydziale MIM: jest dość elementarny z punktu widzenia matematyki. W szczególności nie jest wymagana znajomość matematyki uniwersyteckiej. Omówione zostaną zagadnienia z następującej listy 1.) Co to jest prawda? 2.) Piękno i matematyka. 3.) Czy matematyka musi być trudna? 4.) Fibonacci prawie wszędzie. 5.) Biomatematyka. 6.) Czy matematyka jest strukturą świata? 7.) ,,Niepojęta skuteczność matematyki w naukach przyrodniczych’’. 8.) Literatura (piękna) i matematyka (-) Matematyka w Raju – Dante, (-) Niebezpieczne związki? (-) J.M. Coetzee i dylemat młodego pisarza, (-) Alicja w krainie logiki, (-) Niesamowite przygody OULIPO (-) L. Tołstoj (1828-1910) i całka historii, (-) JFIL Borges (1899-1986) i biblioteka Babel. 9.) Galeria postaci G.W. von Leibniz (1646-1716), J.M. Hoene-Wroński (1776-1853), G. Cantor (1845-1918) K. Gödel (1906-1978) A. Lasota (1932-2006) 10.) Chaos deterministyczny i jego rola we współczesnej nauce. 11.) Atrakcyjne atraktory. 12.) Teoria gier. |
Literatura: |
* M. Lachowicz, Intuicja matematyczna w Raju? Delta 9/2021, 17-19. * M. Lachowicz, Matematyka i życie: punkty przegięcia, Delta, w druku * M. Lachowicz, Biomatematyka instrukcja obsługi, Delta 10/2021. * M. Lachowicz, Fibonacci prawie wszędzie, Delta, w druku. * M. Lachowicz, Matematyka i literatura: J.M. Cotzee, w druku. * Otwarta nauka i jej zwolennicy, OBI Kraków i BIBLOS Tarnów 1996; Andrzej Lasota, Wprowadzenie do dyskusji: matematyka a filozofia; Dyskusja, 50-71. * Piergiorgio Odifreddi, Penna, pennello e bacchetta, Laterza 2005. * Piergiorgio Odifreddi, Che cos'è la verità, Castelvecchi 2016. * Roger Penrose, Nowy umysł cesarza, PWN Warszawa 1996; Matematyka a rzeczywistość (94-119); Prawda, dowód i wgląd, (120-172). * Carl F. von Weizsacker, Jedność przyrody, PIW, W-wa 1978. * E.P. Wigner, The Unreasonable Effectiveness of Mathematics in the Natural Sciences, Communications in Pure and Applied Mathematics, 13, 1960, 1-14; (Niepojęta skuteczność matematyki w naukach przyrodniczych, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce XIII, 1991, OBI, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków, 5-18). |
Efekty uczenia się: |
Zrozumienie roli matematyki w opisie zjawisk przyrodniczych i społecznych. Zrozumienie relacji matematyki z innymi dziedzinami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie (lub wygłoszenie) eseju na zadany temat związany z wykładem |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Lachowicz | |
Prowadzący grup: | Mirosław Lachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.