Geometria różniczkowa I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-134GR1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.162
|
Nazwa przedmiotu: | Geometria różniczkowa I |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Fizyka, II stopień; przedmioty z listy "Wybrane zagadnienia fizyki współczesnej" |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wykład ma stanowić wprowadzenie do podstawowych pojęć geometrii różniczkowej. Punktem wyjścia jest abstrakcyjna definicja rozmaitości różniczkowej, po czym następuje wprowadzenie podstawowych struktur różniczkowych na niej: przestrzeni stycznej, pól wektorowych, nawiasu Liego, form różniczkowych, wiązki stycznej i kostycznej, struktury Riemanna. Zasadniczym punktem odniesienia do omawianych pojęć i źrodłem większości przykładów i zadań na ćwiczenia są powierzchnie w R^3. Wykład jest przeznaczony dla studentów, którzy przeszli zajęcia GAL-u oraz 4 semestry analizy. Zaliczenie przedmiotu - na podstawie prac domowych, kolokwium i egzaminu pisemnego oraz ustnego. |
Pełny opis: |
Plan wykładu. 1. Rozmaitości różniczkowe: mapy, atlasy, parazwartość, rozkład jedności. Odwzorowania rozmaitości, podrozmaitości. Przykłady: powierzchnie w R^3, ilorazy (torus, rzeczywista przestrzeń rzutowa), zespolone przestrzenie rzutowe, grupy Liego. (2 wyklady) 2. Przestrzeń styczna: wektory styczne jako kierunki krzywych i jako różniczkowania. Odwzorowanie styczne (pochodne) dla odwzorowania rozmaitości. Wiązka styczna, kostyczna, wiązki wektorowe. Cięcia wiązek, pola wektorowe, nawias Liego pól wektorowych. Formy różniczkowe, algebra form różniczkowych, pochodna zewnętrzna. (2-3 wykłady) 3. a) Rozmaitości orientowalne, rozmaitości z brzegiem, twierdzenie Stokes'a na rozmaitościach. (1-2 wykłady) 3. b) 1-parametrowe grupy diffeomorfizmów, całkowanie pól wektorowych, pochodna Liego pola wektorowego, związek z nawiasem Liego. Twierdzenie Frobeniusa. (1-2 wykłady) 4. Rozmaitości Riemanna, krzywe na nich (długość, katy), przesunięcie równoległe, geodezyjne. Przykłady: R^n i podrozmaitości (sfera), płaszczyzna Lobaczewskiego. (2 wykłady) 5. Powierzchnie w R^3: Odwzorowanie Gaussa, przekształcenie Weingartena, II forma, krzywizny główne, krzywizna Gaussa. Współczynniki Christoffela i theorema egregium. Krzywe na powierzchniach, krzywizna geodezyjna, przeniesienie równoległe i geodezyjne, defekt trojkata. Twierdzenie Gaussa-Bonneta. (3-4 wykł.) |
Literatura: |
1. R. Pol, Geometria różniczkowa 1, skrypt dostępny w powielarni MIMUW 2. C.Bowszyc, J.Konarski, Wstęp do geometrii różniczkowej, WUW 2007 3. J.Gancarzewicz, B.Opozda, Wstęp do geometrii różniczkowej, WUJ 2003 4. T.Aubin, A course in Differential Geometry, AMS 2001 5. J.Oprea, Differential Geometry and its Applications, Prentice Hall, 1997 |
Efekty uczenia się: |
Student 1. zna pojęcia rozmaitości i podrozmaitości gładkiej, atlasu, mapy i lokalnego układu współrzędnych. Potrafi konstruować atlas dla sfery, torusa oraz prostych rozmaitości związanych z zagadnieniami algebry liniowej (przestrzenie rzutowe, grassmanniany). Potrafi konstruować przestrzenie rzutowe, torus i butelkę Kleina za pomocą konstrukcji ilorazowej; 2. zna definicje odwzorowania gładkiego, immersji, submersji i dyfeomorfizmu, oraz równoważne charakteryzacje podrozmaitości. Potrafi znajdować zbiory punktów i wartości regularnych i krytycznych odwzorowań; 3. zna pojęcie wektora stycznego i formy różniczkowej w punkcie, oraz pola wektorowego i formy różniczkowej jako przekrojów wiązki stycznej i kostycznej. Rozumie równoważność definicji wektora stycznego jako klasy równoważności sparametryzowanych krzywych stycznych w punkcie i jako różniczkowania algebry funkcji gładkich w punkcie, oraz pola wektorowego stycznego jako różniczkowania algebry funkcji gładkich. Potrafi znajdować afiniczną przestrzeń styczną do podrozmaitości przestrzeni afinicznej. Rozumie związek między nawiasem Liego pól wektorowych i strukturą algebry Liego klasycznych grup Liego. Zna twierdzenie Frobeniusa; 4. potrafi wyznaczać pole wektora normalnego orientowalnej hiperpowierzchni sparametryzowanej i zadanej równaniem oraz stosować twierdzenie Stokesa; 5. zna pojęcie gładkiego rozkładu jedności i konstrukcję metryki Riemanna na rozmaitościach parazwartych oraz pierwszej formy podstawowej na podrozmaitościach przestrzeni euklidesowych. Rozumie związek między geometrią wewnętrzną i zewnętrzną podrozmaitości w przestrzeni euklidesowej i Theorema Egregium; 6. na rozmaitościach Riemanna potrafi obliczać kąt miedzy krzywymi i długość krzywej, znajdować geodezyjne i przeniesienie równoległe wektora wzdłuż krzywej. Zna modele Poincaré i Kleina geometrii nieeuklidesowej; 7. zna pojęcie charakterystyki Eulera powierzchni i potrafi ją obliczać za pomocą triangulacji. Potrafi stosować tw. Gaussa-Bonneta, w tym obliczać pola wielokątów geodezyjnych na powierzchniach stałej krzywizny; 8. rozumie związek lokalnych indeksów pola wektorowego i charakterystyki Eulera i potrafi stosować tw. Poincaré-Hopfa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.