Doświadczenia historyczne w fizyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-DHF-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.2
|
Nazwa przedmiotu: | Doświadczenia historyczne w fizyce |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Ukończone liceum ogólnokształcące |
Skrócony opis: |
Wykład ukazuje wybrane postaci fizyków i ich słynne doświadczenia na tle wydarzeń historycznych i wydarzeń z dziedziny kultury. Studenci mają możliwość zapoznania się z tłumaczeniami oryginalnych tekstów uczonych, w których uczeni opisują sposoby wykonania doświadczeń i związane z nimi emocje. |
Pełny opis: |
Wykład ukazuje wybrane postaci fizyków i ich słynne doświadczenia na tle wydarzeń historycznych i wydarzeń z dziedziny kultury. Studenci mają możliwość zapoznania się z tłumaczeniami oryginalnych tekstów uczonych, w których uczeni opisują sposoby wykonania doświadczeń i związane z nimi emocje, rozczarowanie, wzruszenie, zadziwienie. W czasie wykładu studenci korzystają z tych tekstów i w miarę możliwości powtarzają opisane w nich doświadczenia, porównując ich interpretację dawną i współczesną. Śledzą ewolucję wybranych pojęć fizycznych. Program: 1. Galileusz i jego doświadczenie. Proces Galileusza. 2. Pojęcie próżni na przestrzeni wieków: Arystoteles, doświadczenia W. Magniego, B. Pascala, E. Torricellego. 3. Wybrane doświadczenia I. Newtona. 4. Ewolucja poglądów na temat światła. Doświadczenia Younga, Fresnela. 5. Ewolucja poglądów na budowę Układu Planetarnego. Ptolemeusz, Kopernik, Kepler, Tycho de Brahe. Odkrycie Neptuna, Urana, Plutona. 6. Odkrycie prądu elektrycznego. Doświadczenia Galvaniego, Volty, Oersteda, Amper’a. 7. Wybrane doświadczenia M. Faradaya. 8. Narodziny termodynamiki. Carnot, Laplace, Mayer, Joule. 9. Ewolucja wyobrażeń o budowie atomowej. Atomy Demokryta, Daltona, Doświadczenie Perrina, ruchy Browna. 10. Odkrycie polonu i radu- Maria Skłodowska-Curie 11. Narodziny mechaniki kwantowej. Widma emisyjne, zjawisko fotoelektryczne, doświadczenie Rutherforda, koncepcja Plancka promieniowania termicznego ciał. Obciążenie studenta to około 75 godzin Sporządziła Anna Kaczorowska, maj 2010 |
Literatura: |
1. "Dzieje rozwoju fizyki"- wybór tekstów pod red.M. Grotowskiego 2. "Historia fizyki" A.K.Wróblewski PWN 2006 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student: Wiedza 1. Zna przedstawione na wykładzie doświadczenia. 2. Charakteryzuje wybrane sylwetki wielkich fizyków na tle epoki Umiejętności 1. Ocenia rolę jaką odegrały najważniejsze doświadczenia w rozwoju fizyki 2. Potrafi opisać przebieg doświadczenia i jego rezultat 3. Analizuje oryginalne, historyczne teksty fizyków ( w polskim przekładzie) dotyczące przeprowadzanych przez nich doświadczeń 4. Uzasadnia chronologię odkryć fizycznych, dostrzegając logiczne związki między nimi |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, aktywność na wykładzie- udział w przeprowadzonych doświadczeniach, egzamin ustny. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.