Pedagogika ogólna dla matematyków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1101-354M |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.702
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna dla matematyków |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Studenci matematyki przygotowujący się do zawodu nauczyciela |
Skrócony opis: |
Pedagogika I, grupa dla matematyków. Cykl wykładów i ćwiczeń daje studentom pedagogiczne podstawy kształcenia, wychowania i opieki, a także diagnozowania w procesie kształcenia. |
Pełny opis: |
Pedagogika I, grupa dla matematyków. Program: 1. Przedmiot pedagogiki w systemie nauk. Rozwój myśli pedagogicznej. 2. Metody badań pedagogicznych. Źródła pedagogiki i ich opracowania. Przyrodnicze metody badań w pedagogice. Humanistyczne metody badań w pedagogice. 3. Geneza i charakterystyka współczesnych systemów wychowawczych. 4. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły, analiza aktualnej sytuacji w polskiej oświacie. 5. Międzynarodowy wymiar edukacji. Koncepcja szkoły, analiza systemów oświatowych w wybranych krajach. 6. Organizacja pracy szkoły. Planowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej 7. Problemy pedagogiki szkolnej, odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne. 8. Metody aktywizujące w procesie kształcenia. 9. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów. 10. Praca z grupą rówieśniczą. 11. Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego. 12. Zasady pracy w systemie klasowo - lekcyjnym (lekcja i jej struktura, praca domowa ucznia, praca pozalekcyjna). 13. Procesy wychowania i ich organizacja. Postępowanie w sytuacjach trudnych wychowawczo. Sylwetka wychowawcy. Opis przygotowała Stefania Elbanowska, kwiecień 2007 |
Literatura: |
1. Z. Kwieciński I B. Śliwerski(red.)i, Pedagogika t. 1 i 2, 2. S. Kunowski, Podstawy pedagogiki współczesnej, 3. S. Elbanowska, Pedagogika (skrypt), 4. A. Janowski, Poznawanie uczniów, 5. M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej, 6. T. Gordon, Wychowanie bez porażek, 7. L. Malinowski, Unia Europejska: państwa - gospodarka - szkolnictwo. a także aktualne publikacje polecane przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Opisuje systemy oświatowe wybranych krajów europejskich i pozaeuropejskich; 2. Wykazuje się znajomością przyrodniczych i humanistycznych metod badawczych stosowanych w pedagogice; 3. Rozpoznaje elementy róznicujące tradycyjne i nowoczesne systemy dydaktyczne; 4. Dokonuje analizy zachowań uczniów na podstawie wiedzy o dynamice grupowej; 5. Sporządza i interpretuje socjogramy grupowe uczniów; 6. Projektuje działania edukacyjne dostosowane do potrzeb indywidualnych uczniów; 7. Opracowuje zadania testowe wraz z kryteiami oceniania; 8. Stosuje zróżnicowane metody kształcenia dostosowane do potrzeb edukacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Obecność na ćwiczeniach oraz uzyskanie ponad 50% punktów z testu egzaminacyjnego. Test egzaminacyjny obejmuje tematykę realizowaną na wykładach i ćwiczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
Opis uaktualniła Stefania Elbanowska-Ciemuchowska, May 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.