Dydaktyka chemii 1 - warsztaty metodyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-2DYDCH1W |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka chemii 1 - warsztaty metodyczne |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności potrzebne do stworzenia warsztatu pracy nauczyciela chemii, w szczególności - nauczyciela chemii w szkole podstawowej. Zajęcia te, podobnie jak i zajęcia laboratoryjne z Dydaktyki chemii 1, przygotowują do odbycia praktyk w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
W ramach warsztatów metodycznych semestru 1 poruszane są m.in. następujące zagadnienia: - warsztat pracy nauczyciela chemii; - zasady dydaktyczne; - cele nauczania chemii (ogólne i szczegółowe); - metody nauczania (ze szczególnym uwzględnieniem metod problemowych i aktywizujących uczniów, np. metody projektu, metod heurystycznych, gier dydaktycznych); - awans zawodowy nauczyciela; - konspekt lekcji; - SSC; - podstawa programowa nauczania chemii w szkole podstawowej; - podręczniki do szkoły podstawowej. Studenci podczas zajęć opracowują materiały (m.in. scenariusz projektu edukacyjnego, grę dydaktyczną, fragmenty konspektów lekcji i całe konspekty lekcji, doświadczenia w małej skali), a także przeprowadzają symulacje fragmentów lekcji (związanych z problemowym wykorzystaniem doświadczeń laboratoryjnych). Studenci również obserwują pracę nauczyciela podczas regularnych lekcji w szkole. Permitted number of absences subject to excuse is 4. |
Literatura: |
Zajęcia są prowadzone wg projektu autorskiego Książki z dydaktyki chemii: 1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990; 2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002 3. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017 Materiały z zajęć warsztatowych z Dydaktyki Chemii |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student zna: 1. najważniejsze elementy składowe warsztatu pracy nauczyciela; 2. zasady dydaktyczne; 3. kategorie celów nauczania i ich elementy składowe; 4. różnorodne metody nauczania; 5. stopnie awansu zawodowego nauczyciela; 6. elementy składowe konspektu; 7. wady i zalety eksperymentowania w małej skali. Umiejętności. Student potrafi: 1. stworzyć warsztat pracy nauczyciela chemii; 2. stosować zasady dydaktyczne w nauczaniu; 3. tworzyć cele nauczania: ogólne i szczegółowe; 4. dobierać odpowiednie metody nauczania; 5. pisać konspekty; 6. tworzyć instrukcje doświadczeń, w tym w małej skali; 7. formułować obserwacje i wnioski z przeprowadzanych doświadczeń. Kompetencje. Student: - dba o jakość i staranność działań; - wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji; - rozumie potrzebę dostosowywania materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, na którą składają się: - wynik kolokwium na koniec semestru; - jakość i terminowość oddawania prac tworzonych podczas zajęć (m.in. scenariusza projektu edukacyjnego, gry dydaktycznej, konspektów lekcji, doświadczeń w małej skali); - jakość symulacji fragmentu lekcji związanego z problemowym wykorzystaniem doświadczenia laboratoryjnego; - jakość i terminowość oddania protokołu obserwacji lekcji; - aktywność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Odbycie praktyk w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.