Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka chemii 1 - warsztaty metodyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1200-2DYDCH1W
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka chemii 1 - warsztaty metodyczne
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności potrzebne do stworzenia warsztatu pracy nauczyciela chemii, w szczególności - nauczyciela chemii w szkole podstawowej. Zajęcia te, podobnie jak i zajęcia laboratoryjne z Dydaktyki chemii 1, przygotowują do odbycia praktyk w szkole podstawowej.

Pełny opis:

W ramach warsztatów metodycznych semestru 1 poruszane są m.in. następujące zagadnienia:

- warsztat pracy nauczyciela chemii;

- zasady dydaktyczne;

- cele nauczania chemii (ogólne i szczegółowe);

- metody nauczania (ze szczególnym uwzględnieniem metod problemowych i aktywizujących uczniów, np. metody projektu, metod heurystycznych, gier dydaktycznych);

- awans zawodowy nauczyciela;

- konspekt lekcji;

- SSC;

- podstawa programowa nauczania chemii w szkole podstawowej;

- podręczniki do szkoły podstawowej.

Studenci podczas zajęć opracowują materiały (m.in. scenariusz projektu edukacyjnego, grę dydaktyczną, fragmenty konspektów lekcji i całe konspekty lekcji, doświadczenia w małej skali), a także przeprowadzają symulacje fragmentów lekcji (związanych z problemowym wykorzystaniem doświadczeń laboratoryjnych). Studenci również obserwują pracę nauczyciela podczas regularnych lekcji w szkole.

Permitted number of absences subject to excuse is 4.

Literatura:

Zajęcia są prowadzone wg projektu autorskiego

Książki z dydaktyki chemii:

1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;

2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002

3. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017

Materiały z zajęć warsztatowych z Dydaktyki Chemii

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student zna:

1. najważniejsze elementy składowe warsztatu pracy nauczyciela;

2. zasady dydaktyczne;

3. kategorie celów nauczania i ich elementy składowe;

4. różnorodne metody nauczania;

5. stopnie awansu zawodowego nauczyciela;

6. elementy składowe konspektu;

7. wady i zalety eksperymentowania w małej skali.

Umiejętności. Student potrafi:

1. stworzyć warsztat pracy nauczyciela chemii;

2. stosować zasady dydaktyczne w nauczaniu;

3. tworzyć cele nauczania: ogólne i szczegółowe;

4. dobierać odpowiednie metody nauczania;

5. pisać konspekty;

6. tworzyć instrukcje doświadczeń, w tym w małej skali;

7. formułować obserwacje i wnioski z przeprowadzanych doświadczeń.

Kompetencje. Student:

- dba o jakość i staranność działań;

- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;

- rozumie potrzebę dostosowywania materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów;

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę, na którą składają się:

- wynik kolokwium na koniec semestru;

- jakość i terminowość oddawania prac tworzonych podczas zajęć (m.in. scenariusza projektu edukacyjnego, gry dydaktycznej, konspektów lekcji, doświadczeń w małej skali);

- jakość symulacji fragmentu lekcji związanego z problemowym wykorzystaniem doświadczenia laboratoryjnego;

- jakość i terminowość oddania protokołu obserwacji lekcji;

- aktywność na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Odbycie praktyk w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)