Ekologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OEKLW-GEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.204
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot obowiązkowy na II semestrze I roku na stud. II st. GEP na spec. Geologia klimatyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są założenia filozoficzne i teoretyczne ekologii ogólnej, podstawowe pojęcia i definicje, główne czynniki abiotyczne, zjawiska i procesy ekologiczne zachodzące na różnych poziomach organizacji przyrody (biosfera, ekosystem, biocenoza, populacja, osobnik), zagadnienia z zakresu termodynamiki układów ekologicznych. Studenci poznają najważniejsze metody badawcze stosowane w badaniach ekologicznych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są założenia filozoficzne i teoretyczne ekologii ogólnej, podstawowe pojęcia i definicje, główne czynniki abiotyczne, zjawiska i procesy ekologiczne zachodzące na różnych poziomach organizacji przyrody (biosfera, ekosystem, biocenoza, populacja, osobnik), zagadnienia z zakresu termodynamiki układów ekologicznych. Tematyka wykładu: 1. Pochodzenie życia na ziemi. 2. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w ekologii, założenia filozoficzne ekologii. 3. Czynniki ekologiczne: klimatyczne, fizjograficzne, orograficzne, edaficzne, biotyczne. 4. Biosfera: metabolizm, produkcja pierwotna, dekompozycja. 5. Ekosystem – struktura: sieci, łańcuchy, piramidy troficzne, 6. Ekosystem funkcjonowanie: przepływ energii, krążenie materii. 7. Stabilność ekosystemów: równowaga, stałość i stabilność. 8. Dynamika ekosystemów: klasyczna teoria sukcesji i teorie alternatywne. 9. Populacja: cechy, procesy, genetyka, dynamika, krzywe przeżywalności; 10. Demografia populacji, metapopulacja 11. Organizm w środowisku: nisza ekologiczna, amplituda ekologiczna, aklimatyzacja, adaptacja, tolerancja i odporność na stres, 12. Organizm w środowisku: interakcje wewnątrz i międzygatunkowe. 13. Biomy: strefy klimatyczne i glebowe, formacje roślinne i związane z nimi zespoły zwierząt. 14. Różnorodność biologiczna: poziomy, miary, wzorce bioróżnorodności, gatunki synantropijne, inwazje gatunków. |
Literatura: |
Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. 2005. Krótkie wykłady. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa. Begon M., Harper J.L., Townsend C.R. 1996. Ecology. Individuals, Populations, and Communities. 3. ed., Blackwell. Krebs Ch.J. 2011. Ekologia. PWN, Warszawa. Materials for discussion presented during classes. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż K_W09 - ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm K_W14 - głębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin – opanowanie całości materiału omawianego w trakcie zajęć. W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.