Formacje złożowe Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OFZPC-GEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Formacje złożowe Polski |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe na I semestrze I roku st. na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ogólna znajomość geologii złóż, geologii regionalnej Polski, mineralogii i geochemii, umiejętność pracy z mikroskopem do światła przechodzącego i odbitego. |
Skrócony opis: |
Na ćwiczeniach studenci uczą się rozpoznawania skał i minerałów z obszaru Polski, będących potencjalnymi surowcami mineralnymi oraz skałami zbiornikowymi dla płynnych i gazowych surowców energetycznych. Na przykładzie okazów skalnych, preparatów mikroskopowych i danych geologicznych pochodzących z polskich lokalizacji samodzielnie opisują przykładową formację złożową oraz decydują czy można ją wykorzystać jako złoże surowca o określonym zastosowaniu. |
Pełny opis: |
Przedmiot przedstawia zagadnienia związane z budową geologiczną potencjalnych złóż różnorodnych surowców mineralnych na obszarze Polski. Składa się z 5 tematów, pierwsze dwa dotyczą obecnie wykorzystywanych w gospodarce formacji złożowych związanych z surowcami metalicznymi, kolejne – z surowcami energetycznymi i chemicznymi. Na ostatnich zajęciach studenci poznają obecnie niewykorzystywaną formacją zawierającą mineralizację chromową. Na każdym spotkaniu, po krótkim wprowadzeniu w formie prezentacji i na podstawie wiedzy prezentowanej na wykładzie „Formacje złożowe Polski”, studenci samodzielnie pracują z okazami skalnymi i/lub preparatami mikroskopowymi. Na podstawie materiałów pomocniczych uczą się rozpoznawać struktury i tekstury skał pochodzących z wybranych formacji złożowych Polski. W przypadku surowców metalicznych, studenci korzystając z próbek skał a następnie z preparatów mikroskopowych, rozpoznają główne minerały kruszcowe i płonne obecne w badanych próbkach. Potem, na podstawie uzyskanych informacji uzupełnionych przez dane geologiczne z materiałów pomocniczych studenci decydują czy skały z danej formacji rzeczywiście są potencjalnym surowcem i które surowce są w niej najbardziej interesujące. Prezentowane na ćwiczeniach formacje złożowe i pobrane z nich okazy pochodzą w większości z lokalizacji, które studenci mieli okazję odwiedzać w czasie kursów terenowych na I stopniu studiów. Tematem pierwszych dwóch zajęć jest formacja miedzionośna cechsztynu monokliny przedsudeckiej, kolejnych dwóch dolomity kruszconośne rejonu olkuskiego, następne dwa obejmują piaskowce czerwonego spągowca Niżu Polskiego i ich właściwości zbiornikowe. Na koniec prezentowane są okazy pochodzące z solonośnej formacji cechsztynu, solonośnej formacji miocenu i mioceńskich osiarkowanych wapieni pogipsowych. Każdy cykl tematyczny kończy się oddaniem przez studentów krótkiego (2-3 strony) raportu podsumowującego uzyskane informacje i wykonane zadanie. |
Literatura: |
1. Karnkowski P. (1993) – Złoża gazu ziemnego i ropy naftowej w Polsce, AGH, Kraków. 2. Kozłowski R. (red.) – Surowce mineralne Polski (cała seria). Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. 3. Levorsen A.I. (1972) – Geologia ropy naftowej i gazu ziemnego. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. 4. Ney R. (red.) – Surowce mineralne Polski (cała seria). Wydawnictwo Instytutu GSMiE PAN, Kraków. 5. Ney R., Smakowski T. (red.) – Bilans gospodarki surowcami mineralnymi Polski i świata. Ministerstwo Ochrony Środowiska, Kraków (najnowszy rocznik). 6. Osika R. (red.) (1987) – Budowa geologiczna Polski. Złoża surowców mineralnych. Wydawnictwa Geologiczna, Warszawa. 7. Piestrzyński A. (1992) – Wybrane materiały do ćwiczeń z petrografii rud. Skrypty uczelniane AGH, Kraków. 8. Sokołowski J. (1990) – Geologia regionalna i złożowa Polski. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu ćwiczeń z przedmiotu Formacje złożowe Polski student posiada wiedzę na temat występowania w formacjach geologicznych wybranych surowców mineralnych Polski, z naciskiem na obecnie eksploatowane. Zna lokalizację jednostek złożowych na tle geologii regionalnej, budowę geologiczną i skład mineralny wybranych złóż. Wykorzystując próbki skał i preparaty polerowane potrafi rozpoznać i opisać skały i minerały wchodzące w skład formacji złożowych. Ponadto umie opisać, nazwać i przeanalizować procesy, które doprowadziły do ich uformowania się. W zakresie podstawowym potrafi określić własności skał zbiornikowych. Wie jak wykonać wstępną analizę geologiczno-złożową względem zadanych kryteriów bilansowości oraz określić przydatność niektórych surowców w gospodarce na tle opłacalności eksploatacji. KRK dla kierunku Geologia stosowana Efekty kierunkowe w obszarze wiedzy K_W01 – zna szczegółowo i rozumie problematykę procesów powstawania i różnicowania się skał w określonych środowiskach, zna wpływ tych procesów na kształtowanie się Ziemi K_W02 – zna warunki i procesy prowadzące do powstawania złóż kopalin użytecznych, zna obszary ich występowania w Polsce i na świecie K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod analitycznych, zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych K_W04 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady planowania badań K_W05 – zna obowiązujące kryteria bilansowości właściwe dla danych kopalin, posiada wiedzę na temat zasobów surowców mineralnych Polski i świata K_W06 – zna zasady prognozowania i określania obszarów perspektywicznych dla złóż kopalin użytecznych, metody udostępniania i eksploatacji złóż, zagrożenia środowiskowe związane z poszukiwaniem, eksploatacją złóż i ich rekultywacją K_W08 – zna zasady termodynamiczne procesów geologicznych, zna wpływ ciśnienia i temperatury na powstawanie określonych faz mineralnych, zna warunki laboratoryjnego odtwarzania wybranych procesów przyrodniczych K_W09 – zna problematykę z zakresu geochemii organicznej i roli biosfery w przebiegu procesów geologicznych, zna rolę mikroorganizmów w szeroko rozumianych procesach geologicznych K_W10 – zna budowę strukturalną minerałów i jej wpływ na właściwości substancji, zna obecne i przeszłe zastosowanie geomateriałów mineralnych w nauce i przemyśle K_W12 – zna elektroniczne bazy danych i programy niezbędne do opracowywania wyników badań K_W14 – zna zależności na światowym i krajowym rynku surowców mineralnych oraz zasady rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości K_W15 – zna zasady funkcjonowania światowych giełd surowcowych i metody wyceny aktywów geologicznych K_W18 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej K_W19 – zna geologię regionalną obszaru Polski, potrafi odtworzyć jej historię geologiczną Efekty kierunkowe w obszarze umiejętności K_U04 – umie opisać budowę wewnętrzną skały, zanalizować procesy prowadzące do jej powstania, środowisko geotektoniczne i procesy przeobrażeń K_U05 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować wyniki i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe K_U06 – umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych K_U07 – umie określić właściwości strukturalne i technologiczne surowców mineralnych i ich implikacje w nauce i przemyśle K_U08 – umie określić rolę związków organicznych w przyrodzie i procesy związane z formowaniem złóż surowców energetycznych, umie przewidzieć rolę mikroorganizmów w powstawaniu tych złóż K_U09 – umie dokonać wyboru właściwych metod poszukiwawczych dla złóż surowców mineralnych, zna zasady eksploatacji i udostępniania złóż, określić zagrożenia środowiskowe związane z działalnością eksploatacyjną K_U16 – ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z anglojęzycznej literatury naukowej oraz potrafi zreferować wyniki badań przy użyciu technik multimedialnych Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego kolokwium i raportów wykonanych przez studentów. Każdy z cyklów tematycznych zaliczany jest na podstawie krótkiego raportu (2-3 strony) dotyczącego danego złoża (½ oceny końcowej). Ćwiczenia kończą się kolokwium w formie pisemnej odpowiedzi na ogólne pytania opisowe. Aby zaliczyć należy uzyskać co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów (½ oceny końcowej). Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Delura, Anna Poszytek | |
Prowadzący grup: | Anna Poszytek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.