Geologia morza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OGMZW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Geologia morza |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Omówienie elementów oceanologii i geologii morza potrzebnych przy określaniu środowisk powstawania skał osadowych i rekonstrukcji paleogeograficznych, a także w działaniach na rzecz ochrony środowiska. |
Pełny opis: |
1.Rola mórz i oceanów w historii Ziemi, relacje pomiędzy zapisem geologicznym a aktualistycznym, współczesne badania mórz i oceanów oraz ich przydatność dla nauki. 2.Omówienie pionierskich wypraw naukowych oraz współczesnych projektów badawczych na świecie. 3.Tektonika płyt litosfery i jej konsekwencje na tle geologii morza. Historia rozwoju oceanów w historii geologicznej. 4. Woda morska i jej cechy fizyczne. 5. Skład chemiczny, izotopowy wód oceanicznych, strefy przejściowe, bariery chemiczne 6. Charakterystyka stref brzegowych oraz konfiguracji dna basenów oceanicznych. 7. Osady mórz i oceanów. 8. Oddziaływanie atmosfery na obszary mórz i oceanów. Ciśnienie atmosferyczne, prądy konwekcyjne, wiatry i inne zjawiska na granicy woda /powietrze. 9. Przyczyny i skutki falowania morskiego. Pływy, prądy powierzchniowe i denne. Cyrkulacja wód w oceanach 10. Procesy dynamiczne odbywające się w poszczególnych strefach mórz i oceanów. 11. Ekologia mórz i oceanów. Omówienie charakterystycznych siedlisk życia w morzach i oceanach w zależności od położenia geograficznego oraz stref batymetrycznych. Obieg pierwiastków w przyrodzie. Piramida troficzna. 12. Zagrożenia ekologiczne dla ekosystemu morskiego. 13.Fenomen ekosystemu raf koralowych, wrażliwość, wymagania, zagrożenia. 14. Omówienie mórz epikontynentalnych na przykładzie Bałtyku. Charakterystyka i historia Bałtyku na tle innych, współczesnych mórz epikontynentalnych ekologicznych uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska. 15. Charakterystyka mórz w obszarach polarnych. Morza polarne. Cyrkulacja wód, konfiguracja dna, wyjątkowość biotyczna. |
Literatura: |
Duxbury A.C., Duxbury A.B. & Sverdrup K.A, 2002 - Oceany Świata. Wyd. Nauk. PWN. Erikson J., 2003 – Marine Geology. Facts On File, Inc. New York. Kennett J., 1982 - Marine Geology. Prentice Hall. Leontjew O.K., 1989 - Geologia morza. Wyd. Nauk. PWN. Majewski A., 1992 - Oceany i Morza. Wyd. Nauk. PWN. Radomski A. & Gasiński M.A., 2004 - Elementy Oceanologii. Wyd. UJ, 2004. Schopf T.J.M., 1987 – Paleoceanografia. Wyd. Nauk. PWN. Thurman H.V., 1982 - Zarys oceanologii. Wyd. Morskie Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu studenci będą posiadali ogólną wiedzę o współczesnych morzach i oceanach oraz ich geologicznym zapisie w skałach. Wykład może być podpowiedzią w wyborze pracy badawczej lub zawodowej związanej z oceanografią lub ochroną wód morskich. Dla studentów kierunków przyrodniczych wykład jest przykładem związku pomiędzy geologią i paleontologią a naukami o współczesnym świecie. K_W06 - zna terminologię dotyczącą opisu basenów sedymentacyjnych współczesnych i kopalnych, potrafi scharakteryzować podstawowe morskie i lądowe systemy depozycyjne, ich pochodzenie i ewolucję K_U09 - potrafi rozróżniać główne struktury tektoniczne, interpretuje budowę i ewolucję poszczególnych elementów skorupy ziemskiej w oparciu o współczesny model dynamiki skorupy ziemskiej K_U15 - rozumie procesy diagenetyczne oraz potrafi rozpoznawać i opisywać produkty tych procesów widoczne w zapisie kopalnym w skałach osadowych K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceny studenta jest znajomość wiedzy zdobytej na wykładach multimedialnych na podstawie zaliczenia pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.