Kurs terenowy z hydrogeologii (...) (dla GES - spec. HYD, INŻ i GŚR)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OKHIOL-GES |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Kurs terenowy z hydrogeologii (...) (dla GES - spec. HYD, INŻ i GŚR) |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot obowiązkowy na I sem. I roku stud. II st. GES na spec. geologia inżynierska Przedmiot obowiązkowy na I sem. I roku stud. II st. GES na spec. Hydrogeologia Przedmiot obowiązkowy na III sem. stud. II st. GES na spec. geologia środowiskowa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Problematyka hydrogeologiczna, geologiczno-inżynierska i ochrony środowiska przy wykonywaniu i likwidacji (rekultywacji) dużych inwestycji (KWB Bełchatów), ochrona środowiska w aglomeracjach miejskich (Warszawa); ochrona środowiska na obszarach Natura 2000 (Kampinoski Park Narodowy); budowa ujęć wód podziemnych, badania geologiczno-inżynierskie dla ujęć poddennych (Płock); geologiczna problematyka zagospodarowania Wisły Dolnej i Środkowej, geologiczno-inżynierskie badania przy projektowaniu stopni wodnych (Włocławek); geologiczno-inżynierskie problemy posadowienia budynków na gruntach ekspansywnych). |
Pełny opis: |
Kurs ma za zadanie praktycznego zapoznanie studentów z: • problematyką ochrony środowiska w Kampinoskim Parku Narodowym, • technologią oczyszczania spalin w elektrociepłowniach, składowaniu i zagospodarowaniem opadów komunalnych • budową różnych typów ujęć wód podziemnych • inżyniersko-geologicznymi badaniami dla ujęć poddennych • czynnymi procesami geodynamicznymi i metodami ich zapobiegania • ujęciami wód mineralnych, ich własnościami i ochroną w rejonie Ciechocinka • problematyką zaopatrzenia w wodę Torunia • budową geologiczną rejonu Bydgoszczy • posadowieniem obiektów na podłożu z gruntów ekspansywnych, szkodami budowlanymi i metodami zapobiegania im, oceną wpływu ryzosfery na stateczność budynków • budową geologiczną rejonu Bełchatowa • odwadnianiem wyrobiska KWB Bełchatów, metodami badań stateczności skarp wyrobiska, rekultywacją składowisk wewnętrznych i zewnętrznych, metodą ochrony wysadu solnego, wpływem eksploatacji węgla brunatnego na środowisko, inżyniersko-geologicznymi badaniami dla posadowienia elektrowni wiatrowych na zwałowisku zewnętrznym • warunkami hydrogeologicznymi w rejonie Niebieskich Źródeł i ich ochroną Zakres zajęć jest dostosowany czasu trwania kursu. |
Literatura: |
Ocena stateczności skarp i zboczy. Instrukcja ITB 424. 2006. Warszawa. Geologia stosowana. Właściwości gruntów nienasyconych. Grabowska-Olszewska B. 1998. PWN, Warszawa. Hydrogeologia ogólna. Pazdro Z., Kozerski B. WG. 1990. Warszawa Metodyka próbnych pompowań w dokumentowaniu zasobów wód podziemnych, Dąbrowski S., Przybyłek J. MŚ. 2005. Warszawa. Rekultywacja terenów pogórniczych w polskich kopalniach odkrywkowych. Kasztelewicz Z. 2010. Kraków Ochrona środowiska przyrodniczego. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczowski D., 2008. PWN. Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: rozpoznaje i charakteryzuje czynne procesy geodynamiczne, i poszczególne typy gruntów, zna metody zapobiegania im oraz prowadzi badania makroskopowe gruntów budowlanych, rozpoznaje przyczyny szkód budowlanych związanych z wadliwym posadowieniem na gruntach ekspansywnych posiada wiedzę o korzyściach hydrotechnicznej zabudowy dolin rzecznych i wpływie na środowisko poznaje metody modelowania procesów rzecznych na modelu rzeczywistym ocenia rodzaj polowych metod badań inżyniersko-geologicznych dla poszczególnych rodzajów inwestycji ocenia istotne składniki środowiska geologicznego pod kątem ich wpływu na warunki projektowania, wykonawstwa i eksploatacji obiektów, opisuje odkrywki, opisuje zjawiska występowania wód podziemnych, dostosowuje odpowiednią metodykę prac terenowych związanych z kartowaniem hydrogeologicznym, geologiczno-inżynierskim i sozologicznym, posiada wiedzę dotyczącą problematyki związanej z zagrożeniem środowiska ze strony górnictwa węgla brunatnego, rozpoznaje i ocenia w terenie główne obiekty zanieczyszczeń środowiska, ocenia zagrożenie elementów środowiska prawnie chronionych ze strony ognisk zanieczyszczeń, opisuje i ocenia skutki oddziaływania człowieka na środowisko, poznaje efekty kształtowania środowiska przez człowieka. W obszarze wiedzy: K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej, K_W05 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, w tym ArcGIS, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych i środowiskowych, K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm. W obszarze umiejętności: K_U07 - potrafi wydzielić jednorodne warstwy geologiczno-inżynierskie, posiada umiejętność opracowania i analizy atlasu geologiczno-inżynierskiego terenu, potrafi zidentyfikować geozagrożenia w środowisku geologiczno-inżynierskim, zna zasady dokumentowania geologicznego, złożowego i geologiczno-inżynierskiego, W obszarze kompetencji społecznych: K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi, K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych, K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego, K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania, K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych, K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania na zaliczeniu kursu: - znajomość materiału przedstawionego na zajęciach terenowych, - znajomość wiedzy teoretycznej i praktycznej zdobytej w trakcie ćwiczeń terenowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zawrzykraj | |
Prowadzący grup: | Piotr Zawrzykraj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.