Paleoekologia czwartorzędu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OPECZP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Paleoekologia czwartorzędu |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia zmiany paleoekologiczne w okresie czwartorzędu. Opiera się o analizę florystyczna i faunistyczną osadów czwartorzędowych. Opisuje grupy organizmów najczęściej w nich spotykane oraz ich zastosowanie w badaniach klimatyczno-środowiskowych czwartorzędu. Uczy zasad oznaczania i opisu szczątków organizmów oraz interpretacji na podstawie zidentyfikowanego materiału. |
Pełny opis: |
Przedmiot podzielony jest na dwa bloki poświęcone organizmom roślinnym i zwierzęcym. Jego zadaniem jest przedstawienie i omówienie najczęściej występujących grup taksonomicznych, ich ewolucji, sposobu identyfikacji oraz podstawowych metod używanych do ich badania. Dodatkowo prezentowany jest sposób odpowiedniego doboru materiału i opisu szczątków florystycznych i faunistycznych istotny zarówno dla prac polowych jak i laboratoryjnych. Ćwiczenia mają za zadanie zapoznanie z metodyką badań faunistycznych stosowanych w analizie osadów czwartorzędowych. Uczą pracy z kluczami do rozpoznawania fauny, sposobów zestawiania wyników i ich interpretacji, w tym wykonywania spektrów i diagramów malakologicznych. Zajęcia obejmują analizę własnoręcznie pobranych próbek. |
Literatura: |
Rühle E., (red.) 1973. Metodyka badań osadów czwartorzędowych. Wydawnictwa Geologiczne. Warszawa. Alexandrowicz S.W., 1987. Analiza malakologiczna osadów czwartorzędowych. Kwartalnik Akademii Górniczo-Hutniczej, Geologia, 12 (1,2). Kraków. Faegri K., Iversen J., 1989. Textbook of pollen analysis. 4th edition, New Jersey. Skompski S., 1991. Fauna czwartorzędowa Polski. Bezkręgowce. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa. Kołodziejczyk A., Koperski P., 2000. Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa. Berglund B.E., 2003. Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. The Blackburn Press. New Jersey. Dybova-Jachowicz S., Sadowska A. (red.), 2003. Palinologia. PAN, Kraków, s. 411. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: – zna terminologię stosowaną w badaniach paleoekologicznych – zna technikę pobierania próbek do badań faunistycznych i florystycznych – zna sposoby laboratoryjnej obróbki materiału faunistycznego i florystycznego – zna czynniki wpływające na rozwój flory i fauny w czwartorzędzie – zna paleontologiczne metody rekonstrukcji paleoklimatu i paleośrodowiska Umiejętności: – potrafi dokumentować znaleziska flory i fauny w stanowiskach czwartorzędowych – umie przygotować materiał do oznaczenia – potrafi identyfikować szczątki organizmów w osadach czwartorzędowych – umie zestawić uzyskiwane wyniki badań – odtwarza warunki klimatyczne i środowiskowe – wyciąga wnioski stratygraficzne Kompetencje społeczne: – umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje – posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów – rozumie znaczenie badań paleoekologicznych i ich rolę dla rozwoju cywilizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne. Ocena prac wykonywanych w trakcie zajęć, kontrola obecności. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.