Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie przestrzenne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-OPLP501
Kod Erasmus / ISCED: 07.205 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Planowanie przestrzenne
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość materiału z zakresu geologii stosowanej, hydrogeologii, ochrony i kształtowania środowiska, kartowania geologicznego.

Skrócony opis:

Planowanie przestrzenne obejmuje studia i metody określania optymalnych funkcji użytkowych dla wydzieleń przestrzennych (obszarów) w skali regionalnej i lokalnej.

Pełny opis:

Celem wykładu jest przedstawienie metod planowania przestrzennego. Wykład pokazuje przyrodnicze, techniczne ekonomiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania rozwiązań problemów planistycznych. Szczególna uwaga poświęcona jest czynnikom geologicznym w planowaniu przestrzennym. Głównymi zagadnieniami są:

1. Prawne uwarunkowania planowania przestrzennego

2. Metody planowania miejscowego

3. Planowanie regionalne

4. Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju

5. Przyrodnicze uwarunkowania planowania przestrzennego

6. Systemy informacji przestrzennej w planowaniu.

7. Opracowania geologiczne i ekofizjograficzne dla planowania przestrzennego

8. Techniczne warunki rozwiązań planistycznych

9. Historia rozwiązań planistycznych

10. Urbanistyka i ruralistyka

11. Kierunki rozwoju systemu planowania przestrzennego w Polsce i na świecie

12. Prezentacja wybranych aspektów rozwiązań planistyczne

Ćwiczenia obejmują:

• Identyfikację czynników przyrodniczych uwzględnianych w planowaniu miejscowych

• Określenie zaleceń i ograniczeń dla studium planistycznego wybranego obszaru.

Literatura:

CYMERMAN R. (red) 2009 – Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego

KORENIK S., SŁODCZYK J. 2005 – Podstawy gospodarki przestrzennej Wydawnictwa Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

NIEWIADOWSKI Z. 2002 – Planowanie przestrzenne. Zarys systemu. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis. Warszawa

OSTROWSKI W. 2001 Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i Środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

PĘSKI W. 1999 – Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast. Wyd. „Arkady”

SZPONAR A. 2003 – Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

W obszarze wiedzy:

K_W03 - zna narzędzia zarządzania ochroną środowiska

K_W05 - przewiduje skutki ingerencji człowieka w środowisko przyrodnicze

K_W07 - rozumie miejsce polityki ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym

K_W08 - rozpoznaje modele opisujące środowisko

K_W10 - zna zasady korzystania z przestrzeni

K_W12 - dostrzega ewolucyjne i filozoficzne konteksty zjawisk przyrodniczych

W obszarze umiejętności:

K_U01 - wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo

K_U03 - stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej samodzielnie i w zespole

K_U06 - posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ochrony środowiska w języku polskim i angielskim

K_U10 - łączy informacje pochodzące z różnych źródeł w celu weryfikacji istniejących poglądów i hipotez

K_U11 - identyfikuje słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów środowiskowych

K_U12 - tworzy krytyczne opracowania w zakresie ochrony środowiska stosując poprawną dokumentację

K_U13 - sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawie zebranych danych

K_U14 - ocenia skutki środowiskowe w planach przestrzennego zagospodarowania

K_U15 - planuje zawodową karierę i stosuje zasady rozwoju zrównoważonego w pracy własnej

W obszarze kompetencji społecznych:

K_K07 - jest świadomy politycznych i społeczno - ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska

K_K09 - rozumie potrzeby poszukiwania nowych technologii

K_K10 - rozwija świadomość ekologiczną u siebie i w otoczeniu i respektuje zasady bezpieczeństwa ekologicznego

K_K11 - wskazuje słabe i mocne strony swoich umiejętności, postaw i działań

Metody i kryteria oceniania:

kontrola obecności

ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

projekt

końcowe zaliczenie pisemne.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)