Badania torfowisk za pomocą metod geofizycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-TBTG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Badania torfowisk za pomocą metod geofizycznych |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Tutorial do wyboru na I semestrze I roku st. na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą dotyczyć problematyki badania torfowisk za pomocą metod geofizycznych. Tematy zostaną doprecyzowane zgodnie z zainteresowaniami studentka/studentem biorącym udział w tutorialu podczas pierwszego spotkania. Cykl zajęć składa się z 8 spotkań po 2h, odbywających się co dwa tygodnie. Podczas kolejnych spotkań, dyskutowane i opracowywane są kolejne zagadnienia związane z ustalonym na pierwszym spotkaniu tematem. |
Pełny opis: |
Badania torfowisk za pomocą metod geofizycznych – tutorial akademicki to zindywidualizowana forma dydaktyczna. Zajęcia odbywają się na zasadzie regularnych spotkań z tutorem (opiekunem). W zajęciach może brać udział 1-2 studentów. Zajęcia dotyczą problematyki zaproponowanej przez opiekuna, która może w czasie zajęć ewoluować zgodnie z zainteresowaniami studentów biorących udział w tutorialu. Cykl zajęć składa się z 8 spotkań po 2h, odbywających się co dwa tygodnie. W trakcie tutorialu będzie poruszana tematyka: - dobór metody geofizycznej do rozpoznawania torfowisk; - parametry fizyczne odwzorowujące torf w danych georadarowych, elektrooporowych, sejsmicznych; - zalety i ograniczenia metod geofizycznych na obszarze torfowisk; - metodyka pomiarowa, przetwarzanie, interpretacja i wizualizacja danych geofizycznych na obszarze torfowisk; - aktualne trendy stosowania badań geofizycznych na obszarze torfowisk. |
Literatura: |
Literaturę stanowią publikacje naukowe m.in.: Asadi A., Haut B.B.K., 2009, Electrical Resistivity of Tropical Peat, Electronic Journal of Geotechnical Engineering, 14, p.1-9 Boaga J., Viezzoli A., Cassiani G., Deidda G.P., Tosi L., Silvestri S., 2020., Resolving the thickness of peat deposits with contact-less electromagnetic methods: a case study in the Venice coastland, Science of The Total Environment 737, 139361 Comas X., Terry N., Slater L., Warren M., Kolka R., Kristiyono A., Sudiana N., Nurjaman D., Darusman T., 2015, Imaging tropical peatlands in Indonesia using ground-penetrating radar (GPR) and electrical resistivity imaging (ERI): implications for carbon stock estimates and peat soil characterization, Biogeosciences. 12: 2995-3007 Comas X., Slater L., Reeve A.S., 2011, Pool patterning in a northern peatland: Geophysical evidence for the role of postglacial landforms, Journal of Hydrology 399, (3–4), 173-184 Comas X., Slater L., 2004, Low-frequency electrical properties of peat, Water Resources Research 40 Kowalczyk S., Łukasiak D., Żukowska K., 2014, Ground penetrating radar survey in the central and eastern part of the Calowanie Fen, Central Poland, 15th International Conference on Ground Penetrating Radar Kowalczyk S., Żukowska K., Mendecki M., Łukasiak D., 2017, Application of electrical resistivity imaging (ERI) for the assessment of peat properties: a case study of the Całowanie Fen, Central Poland, Acta Geophys. 65, 223–235 Ramdhani M.R., Acep Ruhimat A., Wiyono1, and Barnes A., 2020, imaging tropical peatland and aquifer potential in south Sumatra using electrical resistivity tomography, Indonesian Journal of Forestry Research 7 (1), 1-14 Slater L., Reeve A., 2002., Investigating peatland stratigraphy and hydrogeology using intergrated electrical geophysics, Geophysics 67 (2), 365-378 |
Efekty uczenia się: |
W trakcie tutorialu student realizuje poniższe efekty kształcenia: - rozumie i umie objaśnić procesy i zjawiska związane z geologią, w zakresie tematu określonego w tutorialu, - umie analizować pomiary geofizyczne, wskazywać zależności, analizować czynniki zaburzające te pomiary, - umie zreferować wybrany temat związany z kierunkiem studiów za pomocą prezentacji multimedialnej, - potrafi przedstawić główne tezy planowanej pracy naukowej za pomocą prezentacji multimedialnej, - zna język obcy na poziomie B2 i ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z obcojęzycznej literatury naukowej, - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych, - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest odbycie się wszystkich spotkań podczas których będą dyskutowane i prezentowane wyżej wymienione tematy głównie na podstawie literatury udostępnionej przez tutora. Ocena będzie wynikała z przygotowanych prezentacji oraz zaangażowania studenta. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.