Analiza basenów sedymentacyjnych - cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WABS2W-GES |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza basenów sedymentacyjnych - cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot sugerowany do wyboru na II sem. I r. stud. II st. GES na spec. Gospodarka surowcami miner. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu następujących przedmiotów: Geologia historyczna, Geologia regionalna Polski, Tektonika, Geofizyka, Geologia złóż. |
Skrócony opis: |
Druga część 2-semestralnego przedmiotu dotyczy: pochodzenie i ewolucji basenów sedymentacyjnych oraz praktycznego wykorzystania ABS w geologii podstawowej i poszukiwawczej (w szczególności złóż węglowodorów). |
Pełny opis: |
Wykład: Część druga przedmiotu dotyczy pochodzenia i ewolucji basenów sedymentacyjnych oraz wykorzystania informacji uzyskanych z tej analizy do budowania wiedzy w zakresie geologii podstawowej i poszukiwawczej (w szczególności poszukiwaniu złóż węglowodorów). Przedstawione zostają cele i zadania ABS w aspekcie akademickim i przemysłowym, a następnie omówiona jest koncepcja ABS jako efekt rozwoju nauk geologicznych w drugiej połowie XX wieku: sejsmiki, sedymentologii, stratygrafii, geofizyki wiertniczej i geologicznej kartografii wgłębnej. Szczególne nacisk położony jest na postdepozycyjną ewolucję osadów w basenach sedymentacyjnych (subsydencję i historię termiczną). Na tle powyższych wiadomości omówione zostaje wykorzystanie ABS w geologii poszukiwawczej, a w szczególności geologii naftowej. Zakres tematyczny drugiej części wykładu i ćwiczeń ABS można zawrzeć w haśle: :”Od geologii podstawowej do systemu naftowego”. |
Literatura: |
ALLEN, Ph.A. & ALLEN, J.R. 1993. Basin analysis. Blackwell Scientific Publications; Oxford EINSELE, G. 1982. Sedimentary Basins. Springer Verlag; Berlin-Heidelberg-New York MIALL, A.D. 1985. Principles of sedimentary basin analysis. Springer Verlag; Berlin-Heidelberg-New York TISSOT, B. P. & WELTE, D. H. 1984. Petroleum Formation and Occurrence. Springer. |
Efekty uczenia się: |
Wykład: Student potrafi powiązać wiedzę z dotychczasowych przedmiotów w jeden spójny algorytm umożliwiający zaproponowanie zestawu metod badań do rozwiązania problemów geologicznych w skali basenu sedymentacyjnego. Umie przedstawić sposoby pozyskiwania informacji, jej przetworzenia oraz wizualizacji w skali „od odkrywki do kontynentu”. Na podstawie systematycznie uporządkowanej wiedzy z zakresu poszczególnych basenów sedymentacyjnych potrafi przedstawić elementy systemu naftowego lub inne parametry niezbędne w poszukiwaniu złóż mineralnych. KRK dla kierunku Geologia stosowana Efekty kierunkowe w obszarze wiedzy K_W01 – ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska K_W02 – ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej K_W05 – ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, w tym ArcGIS, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych i środowiskowych K_W08 – ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach K_W09 – ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, obszary występowania wód leczniczych i termalnych; ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał K_W12 – zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm K_W13 – posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie) K_U02 – korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe (np. Visual MODFLOW, AutoCAD czy Arc GIS), interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny K_U03 – umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych ; potrafi określić jakość wód podziemnych, ocenia ich przydatność do różnych potrzeb, ocenia stopień ich zanieczyszczenia, interpretuje mapy chemizmu i jakości wód podziemnych, ocenia podatność tych wód na zanieczyszczenia i określa zasady ich monitoringu i ochrony K_U05 – potrafi wykonać interpretację geologiczną danych geofizycznych; potrafi restorować i bilansować przekroje geologiczne; posiada zdolność identyfikacji litologii i struktur tektonicznych w obrazie geofizycznym oraz określania ich parametrów geologicznych i petrofizycznych; potrafi rozwiązywać podstawowe problemy związane z geologiczno-geofizyczną obsługą wierceń K_U06 – potrafi zwięźle scharakteryzować warunki geologiczne, geologiczno-złożowe, geologiczno-inżynierskie oraz hydrogeologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i wody podziemne, potrafi wyjaśnić genezę złóż i wód mineralnych Polski w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej K_U08 – potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim K_U11 – ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej K_U12 – wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską K_K01 – rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego K_K04 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych K_K06 – skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań K_K09 – jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością |
Metody i kryteria oceniania: |
Na egzaminie oceniana jest wiedza nabyta w ramach wykładu oraz ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.