Formacje złożowe Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WFZPW-GE |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Formacje złożowe Polski |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład i ćwiczenia skierowane są do studentów, którzy powinni posiadać zasób wiedzy związany z zaliczeniem większości przedmiotów realizowanych na pierwszym stopniu studiów kierunku geologia (np. Geologia złóż, Geologia dynamiczna, Mineralogia, Geochemia, Geologia strukturalna, Petrologia, Geologia historyczna i Geologia regionalna). Formacje złożowe Polski są przedmiotem, który odwołuje się do wiedzy uzyskanej na pierwszym stopniu studiów geologicznych. |
Skrócony opis: |
Wykłady obejmują: omówienie zagadnień z zakresu budowy geologicznej i eksploatacji złóż surowców mineralnych występujących w Polsce. Zagadnienia przedstawione są na tle regionalnych jednostek geologiczno-złożowych Polski. Omawiane są złoża surowców energetycznych, chemicznych, metalicznych i skalnych. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wiadomościami na temat jednostek geologicznych Polski, w których zlokalizowane są eksploatowane i zarzucone złoża różnorodnych surowców mineralnych. Wykład rozpoczyna omówienie historii poszukiwań i eksploatacji surowców mineralnych na obszarze Polski oraz zdefiniowanie podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu (2 godz.). Na kolejnych zajęciach omówione zostają regionalne jednostki geologiczno-złożowe Polski wraz z ich uwarunkowaniami złożowymi i występującymi w nich przykładami złóż (2 godz.). Następnie przedstawiane są poszczególne surowce mineralne Polski, w kolejności: energetyczne (6 godz.), chemiczne (4 godz.), metaliczne (6 godz.), skalne (6 godz.) oraz surowce nie mieszczące się w tych kategoriach lub będące jedynie ciekawostką mineralogiczną o potencjalnym znaczeniu złożowym (2 godz.). W tej części wykładu omawiana jest budowa złóż na podstawie konkretnych przykładów. Ostatnie zajęcia poświęcone są rozważaniom na temat perspektywy poszukiwań i odkrycia nowych złóż surowców mineralnych w Polsce. |
Literatura: |
1. Kozłowski R. (red.) – Surowce mineralne Polski (cała seria). Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. 2. Kozłowski S. (red.) (1986) – Surowce skalne Polski. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. 3. Ney R. (red.) – Surowce mineralne Polski (cała seria). Wydawnictwo Instytutu GSMiE PAN, Kraków. 4. Ney R., Smakowski T. (red.) – Bilans gospodarki surowcami mineralnymi Polski i świata. Ministerstwo Ochrony Środowiska, Kraków (rocznik). 5. Osika R. (red.) (1987) – Budowa geologiczna Polski. Złoża surowców mineralnych. Wydawnictwa Geologiczna, Warszawa. 6. Przeniosło S. (red.) (2000) – Mineral Resources of Poland. PIG, Warszawa. 7. Sokołowski J. (1990) – Geologia regionalna i złożowa Polski. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu i ćwiczeń z przedmiotu Formacje złożowe Polski student posiada wiedzę na temat zasobów surowców mineralnych występujących i eksploatowanych w Polsce. Zna budowę geologiczną i skład mineralny najważniejszych złóż Polski, a także ich lokalizację na tle jednostek regionalno-złożowych. Potrafi rozpoznać i opisać procesy, które doprowadziły do uformowania się złóż w Polsce. Umie wykonać analizę geologiczno-złożową względem zadanych kryteriów bilansowości, określić przydatność niektórych surowców w gospodarce oraz opisać w podstawowym zakresie wpływ eksploatacji na środowisko naturalne. Zna metodykę wykonywania analiz systemów naftowych. KRK dla kierunku Geologia stosowana Efekty kierunkowe w obszarze wiedzy K_W01 – zna szczegółowo i rozumie problematykę procesów powstawania i różnicowania się skał w określonych środowiskach, zna wpływ tych procesów na kształtowanie się Ziemi K_W02 – zna warunki i procesy prowadzące do powstawania złóż kopalin użytecznych, zna obszary ich występowania w Polsce i na świecie K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod analitycznych, zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych K_W04 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady planowania badań K_W05 – zna obowiązujące kryteria bilansowości właściwe dla danych kopalin, posiada wiedzę na temat zasobów surowców mineralnych Polski i świata K_W06 – zna zasady prognozowania i określania obszarów perspektywicznych dla złóż kopalin użytecznych, metody udostępniania i eksploatacji złóż, zagrożenia środowiskowe związane z poszukiwaniem, eksploatacją złóż i ich rekultywacją K_W08 – zna zasady termodynamiczne procesów geologicznych, zna wpływ ciśnienia i temperatury na powstawanie określonych faz mineralnych, zna warunki laboratoryjnego odtwarzania wybranych procesów przyrodniczych K_W09 – zna problematykę z zakresu geochemii organicznej i roli biosfery w przebiegu procesów geologicznych, zna rolę mikroorganizmów w szeroko rozumianych procesach geologicznych K_W10 – zna budowę strukturalną minerałów i jej wpływ na właściwości substancji, zna obecne i przeszłe zastosowanie geomateriałów mineralnych w nauce i przemyśle K_W12 – zna elektroniczne bazy danych i programy niezbędne do opracowywania wyników badań K_W14 – zna zależności na światowym i krajowym rynku surowców mineralnych oraz zasady rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości K_W15 – zna zasady funkcjonowania światowych giełd surowcowych i metody wyceny aktywów geologicznych K_W18 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej K_W19 – zna geologię regionalną obszaru Polski, potrafi odtworzyć jej historię geologiczną Efekty kierunkowe w obszarze umiejętności K_U04 – umie opisać budowę wewnętrzną skały, zanalizować procesy prowadzące do jej powstania, środowisko geotektoniczne i procesy przeobrażeń K_U05 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować wyniki i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe K_U06 – umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych K_U07 – umie określić właściwości strukturalne i technologiczne surowców mineralnych i ich implikacje w nauce i przemyśle K_U08 – umie określić rolę związków organicznych w przyrodzie i procesy związane z formowaniem złóż surowców energetycznych, umie przewidzieć rolę mikroorganizmów w powstawaniu tych złóż K_U09 – umie dokonać wyboru właściwych metod poszukiwawczych dla złóż surowców mineralnych, zna zasady eksploatacji i udostępniania złóż, określić zagrożenia środowiskowe związane z działalnością eksploatacyjną K_U16 – ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z anglojęzycznej literatury naukowej oraz potrafi zreferować wyniki badań przy użyciu technik multimedialnych Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się pisemnym egzaminem testowym w semestrze zimowym. Aby otrzymać ocenę pozytywną należy uzyskać 51% maksymalnej liczby punktów. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.