Geochronologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WGCHL5W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.305
|
Nazwa przedmiotu: | Geochronologia |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Metody geochronologii oparte na pomiarze tzw. wieku bezwzględnego mają w geologii kluczowe znaczenie. Dotyczy to zwłaszcza skał krystalicznych, gdzie brak jakichkolwiek odniesień czy reperów czasowych, które w skałach osadowych są powszechne (skamieniałości, następstwo warstw). Dzięki pomiarom opartym na pomiarach stosunków izotopów promieniotwórczych możliwa była konstrukcja tabeli stratygraficznej, która cały czas jest udokładniana wraz z postępem wiedzy na temat rozpadu izotopów. Przedmiot przybliża różne metody pomiaru wieku i wskazuje najlepsze zastosowania poznanych geochronometrów. Ważnym zagadnieniem jest również rola geochemii izotopów jako ważnych wskaźników genetycznych w petrologii. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić w możliwie szerokim zakresie, nowoczesne metody wyznaczania wieku skał na podstawie różnych układów radioizotopów. W tym celu na początku przypominane są w podstawowym zakresie informacje z zakresu fizyki jądrowej niezbędne do zrozumienia zjawisk rozpadu promieniotwórczego. W pierwszym rzędzie przedstawiane są najczęściej stosowane metody oparte na rozpadzie U/Th-Pb. Przybliżana jest koncepcja wykresu concordii oraz zastosowanie cyrkonów jako głównych minerałów wykorzystywanych do datowań w/w metodą. Na przykładzie klasycznej metody Rb-Sr wprowadzana jest koncepcja izochrony, która jest podstawą w kolejno wprowadzanych metodach, takich jak K-Ar (i jej rozwinięcie do metody Ar-Ar), Sm-Nd, Lu-Hf czy Re-Os. Jako uzupełniające metody przedstawiane są oznaczenia traków z użyciem apatytów czy cyrkonów, metoda C14 czy metoda termochronometrii oparta na pomiarach He powstającego przy rozpadzie U i Th. Rola izotopów jako wskaźników geochemicznych w procesach magmowych i metamorficznych jest również zarysowana. |
Literatura: |
POLAŃSKI, A. 1979. Izotopy w geologii. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa FAURE, G. 1977. Principles of Isotope Geology. J.Wiley&Sons; New York BOWEN, R. 1988. Isotopes in Earth Sciences. Elsevier; Amsterdam JAEGER, E., HUNZIKER J.C. (Eds.) 1979. Lecture in Isotope Geology. Springer-Verlag; Berlin |
Efekty uczenia się: |
Student badając minerały i formacje skalne potrafi: – zanalizować, które skały i minerały można użyć do datowania skały/minerału – zaprojektować użycie odpowiedniego układu izotopowego do obliczenia wieku skały/minerału. K_W02 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej K_W03 – zna szczegółowo problematykę procesów powstawania i różnicowania się skał w określonych środowiskach K_W11 – zna możliwości zastosowania badań izotopowych w rozstrzyganiu problemów geologicznych i metody analityczne stosowane w geochemii izotopów K_U01 – umie zaplanować tok analityczny właściwy dla danego materiału badawczego i zinterpretować otrzymane wyniki K_U03 – potrafi wykorzystać elementy statystyki w interpretacji uzyskanych wyników analitycznych K_U05 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować wyniki i wyciągnąć stosowne wnioski K_U10 – umie wybrać określone techniki komputerowe do rozwiązywania zagadnień w zakresie geologii K_U16 – ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z anglojęzycznej literatury naukowej K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zestaw pytań i zadań. Odpowiada na nie pisemnie. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.