Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geologia dynamiczna II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-WGEDII-OG
Kod Erasmus / ISCED: 07.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geologia dynamiczna II
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geologii
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Warunkiem uczestnictwa jest zaliczenie przedmiotu Geologia dynamiczna I (kod: 1300-WGEDI-OG)

Skrócony opis:

Przedmiot ma formę ćwiczeń i polega na samodzielnej pracy studentów z okazami skał i minerałów oraz z mapami geologicznymi, pod okiem prowadzącego. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez jeden semestr. Uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał oraz interpretacji map i przekrojów geologicznych. Zajęcia odbywają się tylko w formie stacjonarnej w pracowni dydaktycznej Wydziału Geologii.

Możliwa jest zmiana terminu zajęć po uzgodnieniu z prowadzącym.

Pełny opis:

Ćwiczenia składają się z 2 części:

- makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał,

- interpretacja map i przekrojów geologicznych.

Dział „Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał” obejmuje:

- makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał osadowych: węglanowych, okruchowych, ewaporatowych, krzemionkowych, ilastych, alitowych i kaustobiolitów;

- makroskopowe rozpoznawanie odmian regionalnych skał osadowych w Polsce;

- makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał metamorficznych.

Dział „Interpretacja map geologicznych” obejmuje:

- interpretację planisekcyjnych map i przekrojów geologicznych - rozpoznawanie uskoków i niezgodności oraz ich rodzajów;

- definicje piętra strukturalnego i powierzchni niezgodności;

- interpretację map i przekrojów geologicznych na obszarach o prostej i złożonej budowie geologicznej (co najmniej 2 piętra strukturalne);

- datowanie wieku zdarzeń geologicznych: uskoków, procesów tektonicznych, intruzji skał magmowych;

- podstawy rysowania planisekcyjnych i intersekcyjnych przekrojów geologicznych.

Literatura:

„Materiały do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Minerały i skały” oraz „Materiały do ćwiczeń z interpretacji map geologicznych” – skrypty przygotowane przez zespół prowadzących ćwiczenia.

Stanley, S.M. 2002. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Ćwiczenia uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał oraz interpretacji map i przekrojów geologicznych.

Efekty uczenia się w obszarze wiedzy student/-ka:

- dostrzega wielorakie związki między składowymi środowiska przyrodniczego

- zna problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych

- zna modele opisujące środowisko geologiczne

- ma wiedzę na temat rozumienia i stosowania podstawowych terminów w języku obcym (j. angielskim) w zakresie profesjonalnym

Efekty uczenia się w obszarze umiejętności student/-ka:

- wykonuje i opisuje proste zadanie badawcze indywidualnie i zespołowo

- zna język obcy na poziomie B2, posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie geoinżynierii i geologii stosowanej w języku polskim i angielskim

- wykorzystuje modele środowiskowe do interpretacji zmian zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej

Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych student/-ka:

- wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu

- dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy

Metody i kryteria oceniania:

SEMESTR II

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, przy czym w przypadku ćwiczeń z rozpoznawania skał opuszczone zajęcia należy odrobić w innym terminie);

- zaliczenie na ocenę pozytywną 2 kolokwiów: ze skał oraz z map;

- poprawne wykonanie, w ramach pracy domowej, intersekcyjnego przekroju geologicznego.

Na początku każdych ćwiczeń z rozpoznawania minerałów i skał sprawdzane jest w formie krótkiej kartkówki przygotowanie studenta do bieżących zajęć. Student odpowiada na 1 lub 2 krótkie pytania. Za poprawne odpowiedzi uzyskuje określoną ilość punktów. Suma punktów uzyskanych w ciągu semestru jest podstawą dopuszczenia do kolokwium z rozpoznawania minerałów i skał.

Kolokwium składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza - teoretyczna może zawierać zarówno pytania testowe jak i otwarte. W pytaniach otwartych student samodzielnie udziela krótkich odpowiedzi, natomiast w części testowej wybiera poprawną odpowiedź/odpowiedzi z kilku proponowanych. Odpowiedzi na pytania oceniane są odpowiednią ilością punktów.

Druga część kolokwium pozwala ocenić wiedzę studenta z praktycznego rozpoznawania skał. Każdy student otrzymuje zestaw złożony z kilku losowo wybranych skał. Kolokwium ma formę pisemną. Za każdy prawidłowo rozpoznany i opisany okaz student otrzymuje określoną liczbę punktów.

Ocena z kolokwium wystawiana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych z części teoretycznej i praktycznej.

W trakcie ćwiczeń z „Interpretacji map geologicznych” student pisze dwie kartkówki: na pierwszych zajęciach wejściówkę sprawdzającą znajomość materiału z semestru zimowego, a w dalszej części ćwiczeń kartkówkę, sprawdzającą znajomość tabeli stratygraficznej. Obie oceniane są za pomocą określonej ilości punktów.

Wiedza z części ćwiczeń dotyczącej „Interpretacji map geologicznych” sprawdzana jest w formie kolokwium. Składa się ono z kilku zadań graficznych z planisekcji, może też zawierać zadanie z intersekcji. Rozwiązania zadań są oceniane odpowiednią ilością punktów. Ocena wystawiana jest na podstawie sumy uzyskanych punktów.

Dodatkowo w ramach pracy domowej student wykonuje samodzielnie przekrój przez mapę intersekcyjną wzdłuż zadanej linii, z którego wystawiana jest ocena.

Kolokwia poprawkowe odbywają się na takiej samej zasadzie jak kolokwia w I terminie. Kolokwium poprawkowe ze skał obejmuje obie części: teoretyczną i praktyczną.

Ocena końcowa jest sumą (w zaokrągleniu do 0.5) ocen składowych z dwóch kolokwiów (z map i ze skał), kartkówek oraz samodzielnie wykonanego przekroju intersekcyjnego, pomnożonych odpowiednio przez: 0.387, 0.387, 0.102 i 0.129.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Leonowicz
Prowadzący grup: Paulina Leonowicz, Maciej Łoziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)