Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ingerować czy obserwować – proces decyzyjny w ochronie przyrody nieożywionej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-WIODP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 07.203 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ingerować czy obserwować – proces decyzyjny w ochronie przyrody nieożywionej
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone w oparciu o metodę „studium przypadku” („case study”) pozwalają – w oparciu o prawdziwe sytuacje - na opanowanie procesu podejmowania decyzji związanych z realizacją ochrony środowiska (ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przyrody nieożywionej).

Pełny opis:

Współczesne pojmowanie „ochrony” przyrody w głównej mierze wiąże się z czynną, lub bierną ochroną przyrody ożywionej. W wielu przypadkach w ramach tej ochrony niezbędne jest podejmowanie decyzji dotyczących niwelowania, usuwania bądź zapobiegania ewentualnym skutkom działań człowieka lub katastrofalnych zjawisk przyrodniczych (głównie w skali lokalnej) w odniesieniu do przyrody nieożywionej.

Na podstawie kilku przykładów takich działań – opisanych w literaturze i/lub znanej prowadzącemu uczestnicy zajęć będą przeprowadzali krytyczną analizę decyzji, które zostały podjęte w konkretnych przypadkach. W oparciu o informacje „wyjściowe” dotyczące samego zdarzenia, a także w oparciu o opracowania opisujące sytuację/stan aktualny – przeprowadzona zostanie dyskusja na temat słuszności podjętych działań, skuteczności ich realizacji, a także – możliwych – rozwiązań alternatywnych.

Przykładowy „przypadek”: dewastacja obiektu przyrody nieożywionej na terenie prawnie chronionym (wywierzysko Olczyskie w Tatrach Polskich), decyzje dotyczące rekultywacji/odtworzenia obiektu, obecny stan obiektu w porównaniu ze stanem przed dewastacją, bezpośrednio po niej.

Literatura:

Literatura dotycząca konkretnych „przypadków” przedstawiana przez prowadzącego;

Ochrona Środowiska - stan prawny na dzień 20 listopada 2007

Dobrzańska, B., Dobrzański, G., Kiełczewski, D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego.

Wirth, H. (edt.) 1979. Nature Reserves in Europe.

Wiśniewski, J., Gwiazdowicz, D., J., 2004. Ochrona przyrody.

Żarska, B. 2005. Ochrona krajobrazu.

Efekty uczenia się:

Uczestnik zajęć rozpoznaje i rozumie problemy związane z ich tematyką;

Wyciąga logiczne wnioski z informacji i obserwacji bezpośrednich oraz analizy materiałów archiwalnych, potrafi przewidzieć naturalne procesy jakie będą przebiegały w analizowanym środowisku/obszarze; potrafi uzasadnić – w oparciu o wyniki obserwacji i badań – proponowane decyzje.

K_W01 - dostrzega wielorakie związki między elementami składowymi środowiska i rozumie procesy zachodzące w środowisku na różnych poziomach organizacji przyrody, K_W02 - zna problemy i metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, ścisłych, rolniczych, K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego, ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (opracowanie typu esej). Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: trzy. Zaliczenie poprawkowe: egzamin ustny.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Barczyk
Prowadzący grup: Grzegorz Barczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Barczyk
Prowadzący grup: Grzegorz Barczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)