Praktikum z sedymentologii skał osadowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WM-PSSS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Praktikum z sedymentologii skał osadowych |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty modułowe do wyboru na I semestrze I roku st. na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przystępujący do zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie procesów sedymentacyjnych i diagenezy skał osadowych, ze szczególnym uwzględnieniem skał klastycznych, ewaporatowych i fitogenicznych. Wskazane jest aby studenci uczestniczący w zajęciach mieli zaliczone zajęcia: „Geologia dynamiczna”, „Geomorfologia i geologia czwartorzędu”. |
Skrócony opis: |
Przedmiot rozszerza wiedzę o sedymentologii i metodach badań wybranych grup skał osadowych. W ramach zajęć uczestnicy wykonują analizy próbek skał i osadów w warunkach kameralnych i podczas pobytu w magazynie rdzeni wiertniczych. Studenci poznają nowe metody badawcze, zapoznają się również z praktycznym wykorzystaniem graficznych i geologicznych programów komputerowych. Wraz z innymi przedmiotami dotyczącymi sedymentologii uczestnictwo w zajęciach pozwala na całościowe poznanie zagadnień sedymentologicznych. |
Pełny opis: |
Praktikum z sedymentologii skał osadowych stanowi poszerzenie wiedzy, zwłaszcza praktycznej, z sedymentologii dla studentów studiów stopnia II. Pozwala na zapoznanie z tradycyjnymi i nowymi metodami badań sedymentologicznych skał klastycznych, jak również praktyczne wykorzystanie graficznych i geologicznych programów komputerowych. Wraz z innymi przedmiotami dotyczącymi sedymentologii (t.j. „Sedymentologia ewaporatów”, „Wapienie i środowiska ich powstawania”, „Analiza basenów sedymentacyjnych”) uczestnictwo w zajęciach pozwala na całościowe poznanie zagadnień sedymentologicznych. Zajęcia 1. Zajęcia kameralne z wykorzystaniem danych archiwalnych lub specjalnie stworzonego modelu. a. rekonstrukcja środowisk sedymentacji i analiza paleogeograficzna (obejmująca zróżnicowanie facji w czasie i przestrzeni) na podstawie analizy specjalnie w tym celu wykonanych prób utrwalonych. Celem zajęć będzie identyfikacja struktur sedymentacyjnych, składu petrograficznego i faunistycznego i rekonstrukcja środowiska sedymentacji. b. analiza sedymentologiczna profili tarasów zalewowych wybranych rzek Niżu Polskiego na podstawie danych z doliny Wisły, Bugu i Pilicy przy zastosowaniu kodu litofacjalnego c. identyfikacja obszarów źródłowych materiału klastycznego oraz mechanizmów transportu na podstawie składu petrograficznego otoczaków w warunkach środowiska rzecznego (dolina środkowej Wisły). Na podstawie zmienności przestrzennej składu petrograficznego i dostarczonych materiałów kartograficznych możliwa będzie identyfikacja obszarów źródłowych materiału klastycznego oraz mechanizmów transportu. Zajęcia 2 i 4. Zajęcia terenowe w magazynie rdzeni wiertniczych w (badanie skał klastycznych, ewaporatowych i węglanowych). W magazynie rdzeni wiertniczych studenci wykonują makroskopowy opis wybranych odcinków rdzeni, które wybrane zostały tak, aby pokazać jak największe zróżnicowanie litologii i struktur sedymentacyjnych. Efektem zajęć terenowych będzie przygotowanie studentów do specyfiki pracy w magazynie rdzeni, oraz sporządzenie notatek terenowych - szczegółowego opisu litologicznego, który niezbędny będzie do dalszej graficznej analizy i korelacji otworów w warunkach kameralnych. Zajęcia 3 i 5. Zajęcia komputerowe. Interpretacja danych otworowych, analiza rdzeni wiertniczych i geofizyki otworowej (praca na materiale opisanym w magazynie rdzeni). Studenci wykorzystują programy graficzne (CorelDraw, LogPlot) do opracowania i przedstawienia wyników analizy danych. Zajęcia 6. Zajęcia kameralne z wykorzystaniem danych archiwalnych. a. analiza frakcji piaskowej pod kątem zmienności cech teksturalnych i składu petrograficznego osadów z różnych środowisk (glina zwałowa, fluwioglacjał, aluwia Narwi, aluwia Wisły, Bałtyk - strefa zmywu, osady preglacjalne, sarmat detrytyczny, piaski mioceńskie, wydma, wydma inicjalna) b. analiza żwirów pod kątem zmienności cech teksturalnych i składu petrograficznego osadów o zróżnicowanej genezie, reprezentujących 10 wybranych środowisk sedymentacji (glina zwałowa, fluwioglacjał, sandr, aluwia Narwi, aluwia Wisły, aluwia Sanu, Bałtyk - strefa zmywu, żwiry preglacjalne, sarmat detrytyczny, żwiry snochowickie) c. Na podstawie zmienności przestrzennej składu petrograficznego i dostarczonych materiałów kartograficznych możliwa będzie identyfikacja obszarów źródłowych materiału klastycznego oraz mechanizmów transportu. Pozwoli to na określenie środowiska sedymentacji płytkomorskich osadów sarmatu detrytycznego z obszaru wschodniego Ponidzia. |
Literatura: |
1. Aksamitowska, A. 2003. Środowiska sedymentacji i rozwój depozycji osadów górnego czerwonego spągowca w rejonie Poznania. Przegląd Geologiczny, 51(2), 168-174. 2. Allen, J.R.L. 1970. Physical Processes of Sedimentation. 3. Gradziński, R., Kostecka, A., Radomski, A. & Unrug, R. 1986. Zarys sedymentologii. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 628 pp. 4. Kiełt, M. 2009. Strukturalne i sedymentologiczne zastosowanie otworowych profilowań geofizycznych. Geofizyka, T.2., 1-428. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. 5. Martin, A. J. 2000. Flaser and wavy bedding in ephemeral streams: a modern and an ancient example. Sedimentary Geology, 136(1-2), 1-5. 6. Miall, A.D. 2013. The geology of fluvial deposits. Springer. 7. Nichols, G. 2009. Sedimentology and stratigraphy. John Wiley & Sons. 8. Pettijohn, F.J., Potter, P.E. & Siever, R.E. 1972. Sand and Sandstone. 9. Reading, H.G. 2004. Sedimentary Environments and Facies. Blackwell Science. 10. Rutkowski, J. 1976. Uwagi o sedymentacji detrytycznych osadów sarmatu na obrzeżeniu Gór Świętokrzyskich. Prace Geologiczne PAN Oddział w Krakowie, 100, 1-71. Warszawa. 11. Shepard, F.P. 1954. Nomenclature based on sand-silt-clay ratios. Journal of Sedimentary Petrology, 24, 151-158. 12. Wagner, R. 1988. Ewolucja basenu cechsztyńskiego w Polsce. Geological Quarterly, 32(1), 33-52. 13. Waksmundzka, M. I. 2010. Sequence stratigraphy of Carboniferous paralic deposits in the Lublin Basin (SE Poland). Acta Geologica Polonica, 60(4), 557-597. 14. Zieliński, T. 1995. Kod litofacjalny i litogenetyczny – konstrukcja i zastosowanie. W: Mycielska-Dowgiałło, E. & Rutkowski, J. (red.) Badania osadów czwartorzędowych (Researches of Quaternary Sediments). Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, 220-235. 15. Zieliński, T. 1998. Litofacjalna identyfikacja osadów rzecznych. W: Mycielska-Dowgiałło, E. (Ed.) Struktury sedymentacyjne i postsedymentacyjne w osadach czwartorzędowych ich wartość interpretacyjna, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, 193-260. 16. Zieliński, P., & Issmer, K. 2007. Propozycja kodu genetycznego osadów środowiska eolicznego. Przegląd Geologiczny, 56(1). 17. Zieliński, T., & Pisarska-Jamroży, M. 2012. Jakie cechy litologiczne osadów warto kodować, a jakie nie?. Przegląd Geologiczny, 60(7), 387-397. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 – zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych; K_W05 – absolwent ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych; K_W07 – absolwent zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego; K_W10 – absolwent ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał; K_W13 – absolwent posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie; K_U01 – absolwent stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą; K_U04 – absolwent umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe; K_U10 – absolwent planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik; K_K01 – absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi; K_K02 – absolwent współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych; K_K03 – absolwent potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego; K_K07 – absolwent wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia składają się z 6 bloków obejmujących wprowadzenie teoretyczne, zajęcia terenowe i kameralne. Zajęcia prowadzone jako ćwiczenia terenowe oceniane są na podstawie aktywności studentów oraz wykonywanych przez nich prac. Zajęcia kameralne oceniane są na podstawie poprawności wykonania operatów graficznych (w przeważającej większości o charakterze cyfrowym), prezentujących wyniki wykonanych analiz. Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy własnej, operatów graficznych i cyfrowych. Zaliczenie poprawkowe ma formę kolokwium ustnego. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu – 1. |
Praktyki zawodowe: |
Nie wymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRAK
|
Typ zajęć: |
Praktikum, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Górka | |
Prowadzący grup: | Marcin Górka, Małgorzata Kozłowska, Maciej Łoziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktikum - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.