Fizjologia zwierząt i człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-114FZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia zwierząt i człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, BIOLOGIA, II rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia fizjologię porównawczą zwierząt. W części laboratoryjnej studenci biorą udział w ćwiczeniach praktycznych jak i wirtualnych. Ćwiczenia uzupełnia i rozszerza wykład, który tłumaczy procesy fizjologiczne pozwalające utrzymać homeostazę w organizmie. |
Pełny opis: |
Program wykładu: Podstawowe pojęcie w fizjologii zwierząt - środowisko wewnętrzne organizmu. Pojęcie homeostazy. Informacja w życiu zwierząt - jak porozumiewają się komórki. Pojęcie regulacji (sprzężenia zwrotne). Układ nerwowy podziały: anatomiczny i funkcjonalny. Budowa i funkcje ośrodkowego układu nerwowego: rdzeń kręgowy i pień mózgu. Kora mózgowa: budowa i funkcje. Układ limbiczny i autonomiczny. Regulacja pracy serca i układu naczyniowego. Wymiana gazowa i regulacja wentylacji. Organizacja układu dokrewnego - układ podwzgórze - przysadka - jako końcowa wspólna droga w efektorowym układzie endokryno-motorycznym. Osmoregulacja, ośrodkowe mechanizmy regulacji gospodarki wodnej. Termoregulacja - jak działa termostat u zwierząt stałocieplnych. Układ odpornościowy organizmu - powiązania psycho-neuro-endokryno-immunologiczne. Podwzgórzowa regulacja rozrodu - cykl owulacyjny samic ssaków. Stres - reakcja organizmu na wyzwania jakie niesie życie. Czynniki stresogenne zakłócają homeostazę. Zegar i kalendarz biologiczny - rola szyszynki i melatoniny. Program ćwiczeń: Wpływ temperatury na niektóre reakcje zwierząt zmiennocieplnych. Charakterystyka reakcji odruchowych. Mięśnie szkieletowe i gładkie jako efektory. Regulacja pracy serca, elektrokardiografia. Regulacja krążenia w naczyniach krwionośnych. Narządy zmysłów - elektrolokacja u ryb. Wymiana gazowa zwierząt wodnych i lądowych. Charakterystyka porównawcza komórek krwi kręgowców. Odżywianie, trawienie, wchłanianie. Regulacja hormonalna: a) wpływ insuliny na poziom cukru we krwi. b) wpływ hormonów tarczycy na metamorfozę płazów. Program ćwiczeń może corocznie ulegać modyfikacjom. |
Literatura: |
Podręczniki podstawowe: Schmith Nielsen K. - Fizjologia zwierząt (Adaptacje do środowiska), PWN, W-wa, 2008, 1997 (ostatecznie z 1992) Ganong W.F. - Fizjologia, podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, W-wa, 2009, 1994 Matthews G.G. - Neurobiologia, od cząsteczek i komórek do układów, PZWL, W-wa, 2000 (dostępne także w formie elektronicznej) (also available in electronic form) Longstaff A. - Neurobiologia, krótkie wykłady, PWN, W-wa, 2002 Traczyk W. i Trzebski A. - Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, W-wa, 2001 Krzymowski T. - Fizjologia zwierząt (wyd. VIII, ostatecznie IV), PWRiL, W-wa, 2005 (wyd. VIII), 1995 (wyd. IV) Podręczniki uzupełniające: Silbernagl S. i Despopoulus A. - Kieszonkowy atlas fizjologii, PZWL, W-wa, 1994 Silbernagl, S., Despopoulos, A. – Ilustrowana fizjologia człowieka PZWL, W-wa, 2010 Konturek S. - Fizjologia człowieka. T: I-V, wyd. UJ, Kraków, 1998-2001 Traczyk W. - Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, W-wa, 1997 Podręczniki anglojęzyczne dostępne w Zakładzie Fizjologii Zwierząt, WB UW: Moyes D. and Schulte M. - Principles of animal physiology, Pearson benjamin Cummings, 2008, 2006 Marieb E. - Human anatomy and physiology, VI ed. Pearson Benjamin Cummings, 2004 Sherwood, L., Klandford, H. and Yancey, P.H. – Animal physiology. From genes to organisms., Thomson Brooks/Cole, 2005. Eckert – Animal physiology. Mechanisms and adaptations., W.H. Freeman and company. New York, 2002 |
Efekty uczenia się: |
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i ćwiczeniami student: WIEDZA 1. Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami. (K_W04) 2. Zna budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości. (K_W05) 3. Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują. (K_W9) UMIEJĘTNOŚCI 1. Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania. (K_U01) 2. Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę. (K_U03) 3. Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna. (K_U09) 4. Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. (K_U05) KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych. (K_K01) 2. Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee. (K_K07) 3. Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa. (K_K03) 4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej. (K_K08) 5. Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia .(K_K05) Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami. Zna budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości. Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują. Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania. Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę. Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna. Potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych. Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee. Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej. Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu pisemnego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną. Na ćwiczeniach dopuszczalne są dwie nieobecności. Ocenę pozytywną z ćwiczeń uzyskuje się po zaliczeniu dwóch kolokwiów cząstkowych. Szczegółowy regulamin pracowni przedstawiany jest na pierwszych zajęciach oraz dostępny jest na stronie www.biol.uw.edu.pl/zfz |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Bębas, Magdalena Markowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Bernatowicz, Piotr Bębas, Elżbieta Fuszara, Jan Jabłonka, Paweł Majewski, Magdalena Markowska, Marta Polańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.