Produktywność i eksploatacja biocenoz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-216PEBIO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Produktywność i eksploatacja biocenoz |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ogólne wiadomości z zakresu ekologii ekosystemów wodnych i lądowych |
Skrócony opis: |
II. Produktywności ekosystemów lądowych obejmuje: produktywność jako miara intensywności i szybkości produkcji biomasy, metody pomiaru, czynniki ograniczające. Rozkład produktywności w skali świata - strefy klimatyczno-roślinne, regionalizacja przyrodniczo-leśna: geograficzne zróżnicowanie warunków produkcji leśnej, krainy przyrodniczo-leśne. Przegląd zbiorowisk roślinnych w zależności od ich potencjału produkcyjnego, siedliskowe typy lasów. Stan, zasoby, eksploatacja, zagrożenia i ochrona lasów w Polsce. Środowisko rolnicze: przesuszenie i eutrofizacja gleb, zanieczyszczenia obszarowe, efekty uproszczonych zmianowań, spadek różnorodności biologicznej. Produktywność a różnorodność biologiczna - ochrona i umiarkowane użytkowanie. Produktywność i eksploatacja ekosystemów leśnych, trawiastych i agrocenoz. |
Pełny opis: |
II. Poszczególne zagadnienia realizowane w ramach zajęć z produktywności ekosystemów lądowych: - produktywność jako tempo produkcji biomasy w czasie; metody pomiaru; czynniki ograniczające produktywność; - produktywność biomów w skali świata, strefy klimatyczno-roślinne, od wiecznie zielonych lasów równikowych po pustynie, produkcja brutto i netto formacji roślinnych; - regionalizacja przyrodniczo-leśna, przestrzenne zróżnicowanie leśnego potencjału produkcyjnego siedlisk, charakterystyka krain przyrodniczo-leśnych; - przegląd zbiorowisk roślinnych w zależności od bonitacji siedlisk, kryteria siedliskowych typów lasów; - raport o stanie lasów w Polsce - produkcja drewna, ich stan zdrowotny główne zagrożenia i ochrona oraz szacowanie wieku rębności drzewostanów w zależności od gatunku, bonitacji siedlisk i zabiegów pielęgnacyjnych; - produktywność ekosystemów leśnych, trawiastych i agrocenoz, metody jej oceny, ich wady i zalety; - produktywność a różnorodność biologiczna; Konwencja o Różnorodności biologicznej: ochrona i zachowanie siedlisk i gatunków; - produktywność i eksploatacja agrocenoz, rozwój rolnictwa a problem wyżywienia ludności. W terenie studenci badają i oceniają: - sumaryczną produkcję grubizny i drobnicy, przeciętny oraz bieżący przyrost roczny całkowitej miąższości w zależności od wieku drzewostanu, w lasach doświadczalnych Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie; - produktywność wczesnowiosennych geofitów, w zależności od żyzności i wilgotności siedlisk w rezerwacie przyrody Las Bielański; - zróżnicowanie florystyczne i strukturę zbiorowisk leśnych w zależności od potencjału produkcyjnego siedlisk w Kampinoskim Parku Narodowym, gatunki charakterystyczne siedlisk w zależności od stosunków wilgotnościowych, żyzności podłoża i zawartości substancji organicznych. |
Literatura: |
Anderwald D. (red.), Siedliska i Gatunki wskaźnikowe w lasach. Habitats and indicative species in the forests. Stud. i Mat. CEPL, Rogów, 2007 Borowski M. Przyrost drzew i drzewostanów. PWRiL, Warszawa, 1974. Czarnowski M. Zarys ekologii roślin lądowych. PWN, 1978. Grzebisz W., Szramka H. Rolnictwo i leśnictwo, w: Wielka Encyklopedia Geografii Świata. T. XI, Kaczmarek A. (red), Wyd. KURPISZ, Poznań, 1997 Herbich J. (red.) Poradnik ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 - podręcznik metodyczny.T. 1, 2, 3, 4, 5, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004 Kondracki J. Geografia regionalna Polski, PWN, Warszawa, 2001 Kornaś J. Medwecka-Kornaś A. Geografia roślin, PWN, Warszawa, 1984 Krebs, C. J. Ekologia, PWN, Warszawa, 1996 Matuszkiewicz W. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa, 2001 Matuszkiewicz J. M. Zespoły leśne Polski. PWN, Warszawa, 2005 Nowiński M. Polskie zbiorowiska trawiaste i turzycowe. PWRiL, Warszawa, 1978 Obmiński Z. Ekologia lasu. PWN, Warszawa, 1978 Odum P. Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977 Podbielkowski Z. Roślinność kuli ziemskiej. WSiP, Warszawa, 1975 Podbielkowski Z. Szata Roślinna Ziemi, w: Wielka Encyklopedia Geografii Świata. T. VII, Kaczmarek A., (red), Wyd. KURPISZ, Poznań, 1997 Podbielkowski Z. Fitogeografia części świata. T. I, II, PWN, Warszawa, 2002 Prończuk J. Podstawy ekologii rolniczej. PWN, Warszawa, 1982 Seneta W., Dolatowski J. Dendrologia, PWN, Warszawa, 2000 Starkel L. (red.) Geografia Polski, środowisko przyrodnicze, PWN, Warszawa, 1999 Szafer W., Zarzycki K. (red), Szata roślinna Polski. T. I, II, PWN, Warszawa, 1972 Tischler W. Agroekologia. PWRiL, Warszawa, 1981 Trampler T. i in. Regionalizacja przyrodniczo- leśna na podstawach ekologiczno-fizjograficznych. PWRiL, Warszawa, 1990 Walter H., Strefy roślinności a klimat. PWRiL, 1974 Zarzycki K. i in. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Ecological indicator values of vascular plants of Poland. Instytut Botaniki PAN, Kraków, 2002 |
Efekty uczenia się: |
Kierunek Biologia, Ochrona Środowiska, moduł Przedmioty Kierunkowe Wiedza: - rozumie i potrafi stosować podstawowe terminy i definicje z zakresu biologii środowiskowej - zna procesy biologiczne zachodzące w różnych typach ekosystenów, na różnych poziomach organizacji - zna wpływ różnorodnych czynników środowiska na rozwój, strukturę i funkcjonowanie biocenoz, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji biomasy - zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie gatunkowym i fitocenotycznym - ideentyfikuje najważniejsze, globalne zagrożenia stanu środowiska, zwłaszcza wpływające ma produkcję żywności Umiejętności: - ma umiejętość pod nadzorem opiekuka prawidłowo zaplanować badania, interpretować wyniki i wysuwać właściwe wnioski - potrafi przedstawić wybrane zagadnienia w formie prezentacji miltimedialnej oraz artykułów naukowych - umie stosować podstawowe metody badawcze w terenie i pozyskiwać wiarygodną bazę danych - umie korzystać z różnych źródeł przekazu z właściwym wykorzystaniem uzyskanych informacji Kompetencje społeczne: - umie pracować w zespole, zarówno w badaniach laboratoryjnych, jak i terenowych - ma potrzebę poszerzania i uzupełniania wiedzy na podstawie literatury przedmiotu oraz badań własnych - rozumie konieczność prowadzenia rzetelnych badań dla uzyskania wiarygodnych wyników swojej pracy - umie korygować informacje biologiczne pojawiające się w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w internecie Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Rozumie i potrafi stosować podstawowe terminy i definicje z zakresu biologii środowiskowej. Zna procesy biologiczne zachodzące w różnych typach ekosystenów, na różnych poziomach organizacji. Zna wpływ różnorodnych czynników środowiska na rozwój, strukturę i funkcjonowanie biocenoz, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji biomasy. Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie gatunkowym i fitocenotycznym. Identyfikuje najważniejsze, globalne zagrożenia stanu środowiska, zwłaszcza wpływające ma produkcję żywności. Ma umiejętność pod nadzorem opiekuna prawidłowo zaplanować badania, interpretować wyniki i wysuwać właściwe wnioski. Potrafi przedstawić wybrane zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej oraz artykułów naukowych. Umie stosować podstawowe metody badawcze w terenie i pozyskiwać wiarygodną bazę danych. Umie korzystać z różnych źródeł przekazu z właściwym wykorzystaniem uzyskanych informacji. Umie pracować w zespole, zarówno w badaniach laboratoryjnych, jak i terenowych. Ma potrzebę poszerzania i uzupełniania wiedzy na podstawie literatury przedmiotu oraz badań własnych. Rozumie konieczność prowadzenia rzetelnych badań dla uzyskania wiarygodnych wyników swojej pracy. Umie korygować informacje biologiczne pojawiające się w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w internecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
test, ocena prezentacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.