Szacowanie ryzyka środowiskowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-228SRS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.204
|
Nazwa przedmiotu: | Szacowanie ryzyka środowiskowego |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty specjalizacyjne, OCHRONA ŚRODOWISKA, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Posiada podstawową wiedzę o środowisku zgodnie z wymaganiami studiów I-szego stopnie na kierunku przyrodniczym |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Globalne problemy środowiskowe. Co to jest ryzyko środowiskowe i jaka jest różnica między ryzykiem a wpływem środowiskowym? Ocena ryzyka środowiskowego: metody stosowane w ocenie krótkoterminowej i długoterminowej. Zarządzanie ryzykiem środowiskowym. Wyznaczanie poziomu ryzyka akceptowanego. Ryzyko środowiskowe związanie z różnymi działami gospodarki obejmujące również sytuacje awaryjne. |
Pełny opis: |
Globalne problemy środowiskowe: zmiany klimatu, ubytek lasów tropikalnych, zanik różnorodności biologicznej, pustynnienie, zanieczyszczenie pedosfery, wód i atmosfery. Eksploatacja zasobów naturalnych odnawialnych i nieodnawialnych. Co to jest ryzyko środowiskowe (definicja) i jaka jest różnica między ryzykiem a wpływem środowiskowym? Ocena ryzyka środowiskowego - metody stosowane w ocenie krótkoterminowej i długoterminowej dla różnych dziedzin gospodarki: energetyka w tym energetyka jądrowa; górnictwo podziemne i odkrywkowe, przemysł metalurgiczny przemysł chemiczny; rolnictwo i chemizacja rolnictwa; otwarte użycie GMO; transport (morski, lądowy i lotniczy); obiekty gospodarki komunalnej; turystyka masowa. Klęski żywiołowe i ryzyko środowiskowe związane z ich występowaniem (tereny wysoko zurbanizowane i niezurbanizowane; uprzemysłowione i rolnicze, turystyczne). Przedsięwzięcia, dla których konieczne jest oszacowanie ryzyka środowiskowego. Zarządzanie ryzykiem środowiskowym i instytucje odpowiedzialne. Wyznaczanie poziomu ryzyka akceptowanego. Sytuacje awaryjne i ryzyko środowiskowe z nimi związane. Możliwości i sposoby ograniczenia ryzyka środowiskowego. ĆWICZENIA: Globalne problemy środowiskowe: zmiany klimatu; ubytek lasów tropikalnych;, zanik różnorodności biologicznej; pustynnienie; zanieczyszczenie pedosfery wód i atmosfery; eksploatacja zasobów naturalnych odnawialnych i nieodnawialnych – przygotowanie przez studentów prezentacji na tematy przez nich wybrane spośród wyżej wymienionych, dyskusja. Ocena ryzyka środowiskowego z zastosowaniem metod stosowanych w ocenie krótkoterminowej i długoterminowej opracowanie oceny dla wybranej gałęzi gospodarki (-energetyka w tym energetyka jądrowa; górnictwa podziemne i odkrywkowe, przemysł metalurgiczne przemysł chemiczny; rolnictwo i chemizacją rolnictwa; otwarte użyciem GMO; transport (morski, lądowy i lotniczy) - przygotowanie opracowania w zespołach dwuosobowych, zaprezentowanie na zajęciach i dyskusja obejmująca określenie poziomu ryzyka akceptowanego. Sytuacje awaryjne i ryzyko środowiskowe z nimi związane omówienie na konkretnych przykładach (np. katastrofa w Czarnobylu) skutków środowiskowych katastrof i oszacowania długoterminowego ryzyka środowiskowego związanego z katastrofami i sytuacjami awaryjnymi. Możliwości i sposoby ograniczenia ryzyka środowiskowego propozycje wprowadzenia ograniczeń w korzystaniu z zasobów środowiska przyrodniczego dla poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych praca w grupie i zaprezentowanie opracowanych propozycji wraz z uzasadnieniem. |
Literatura: |
Alloway B.C., Ayres D.C.: CHEMICZNE PODSTAWY ZANIECZYSZCZANIA ŚRODOWISKA PWN, Wwa 1999 M. Borysiewicz, W. Kacprzyk, S. Potempski,J.Żurek, „WYTYCZNE OCENY RYZYKA ŚRODOWISKOWEGO” http://manhaz.cyf.gov.pl Peter O'Neill,Environmental Chemistry, 3rd Edition CRC Press; 3rd Revised edition edition ISBN-10: 0751404837 lub Peter O’Neill – Chemia środowiska, PWN,1998 A. Starzewska-Sikorska i wsp.2007 RYZYKO ZDROWOTNEOD – ŚRODOWISKOWE JAKO MIERNIK ZRÓWNOWAŻENIA RELACJI ŚRODOWISKO – CZŁOWIEK, Program Wieloletni Środowisko a Zdrowie 7, 1-6 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie złożone zjawiska i procesy ekologiczne. Zna czynniki wpływające na stan przyrody i środowiska. Zna nowoczesne metody i techniki stosowane w ocenie stanu środowiska przyrodniczego. Zna terminologię oraz podstawowe metody (i urządzenia badawczo-pomiarowe) monitoringu środowiska.wymienia i rozróżnia surowce odnawialne i nieodnawialne. Ma wiedzę z zakresu wnioskowania statystycznego i rozumie zasady metodologii nauk biologicznych. Umiejętności Przewiduje kierunek zmian przyrody i środowiska pod wpływem różnych czynników. Potrafi identyfikować przyczyny degradacji gleby, zasobów wodnych i krajobrazu. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu monitoringu i rekultywacji środowiska. Ma umiejętność zbierania danych empirycznych oraz ich interpretacji. Umiejętność samodzielnego zaplanowania i wykonania zadania badawczego lub ekspertyzy z pomocą opiekuna naukowego. Kompetencje społeczne Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy wynikające z wykonywania zawodu. Poszerza zainteresowania w kierunku nauk ścisłych. Rozumie potrzebę ustawicznego uaktualniania wiedzy z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony środowiska i przyrody. Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym oraz gospodarce. Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy uczestnik ćwiczeń musi przygotować 3 seminaria w ramach zaliczenia. Zajęcia kończą się egzaminem obejmującym materiał z ćwiczeń i wykładów. Egzamin testowy – 60% dobrych odpowiedzi odpowiada ocenie dostatecznej. Dopuszczalne 2 nieobecności na ćwiczeniach |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.