Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szacowanie ryzyka środowiskowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-228SRS
Kod Erasmus / ISCED: 07.204 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Szacowanie ryzyka środowiskowego
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU
Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka
Przedmioty specjalizacyjne, OCHRONA ŚRODOWISKA, II stopień
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

biologia
biotechnologia
geologia
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Posiada podstawową wiedzę o środowisku zgodnie z wymaganiami studiów I-szego stopnie na kierunku przyrodniczym

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Globalne problemy środowiskowe. Co to jest ryzyko środowiskowe i jaka jest różnica między ryzykiem a wpływem środowiskowym? Ocena ryzyka środowiskowego: metody stosowane w ocenie krótkoterminowej i długoterminowej. Zarządzanie ryzykiem środowiskowym. Wyznaczanie poziomu ryzyka akceptowanego. Ryzyko środowiskowe związanie z różnymi działami gospodarki obejmujące również sytuacje awaryjne.

Pełny opis:

Globalne problemy środowiskowe: zmiany klimatu, ubytek lasów tropikalnych, zanik różnorodności biologicznej, pustynnienie, zanieczyszczenie pedosfery, wód i atmosfery. Eksploatacja zasobów naturalnych odnawialnych i nieodnawialnych.

Co to jest ryzyko środowiskowe (definicja) i jaka jest różnica między ryzykiem a wpływem środowiskowym? Ocena ryzyka środowiskowego - metody stosowane w ocenie krótkoterminowej i długoterminowej dla różnych dziedzin gospodarki: energetyka w tym energetyka jądrowa; górnictwo podziemne i odkrywkowe, przemysł metalurgiczny przemysł chemiczny; rolnictwo i chemizacja rolnictwa; otwarte użycie GMO; transport (morski, lądowy i lotniczy); obiekty gospodarki komunalnej; turystyka masowa. Klęski żywiołowe i ryzyko środowiskowe związane z ich występowaniem (tereny wysoko zurbanizowane i niezurbanizowane; uprzemysłowione i rolnicze, turystyczne). Przedsięwzięcia, dla których konieczne jest oszacowanie ryzyka środowiskowego. Zarządzanie ryzykiem środowiskowym i instytucje odpowiedzialne. Wyznaczanie poziomu ryzyka akceptowanego. Sytuacje awaryjne i ryzyko środowiskowe z nimi związane. Możliwości i sposoby ograniczenia ryzyka środowiskowego.

ĆWICZENIA:

Globalne problemy środowiskowe: zmiany klimatu; ubytek lasów tropikalnych;, zanik różnorodności biologicznej; pustynnienie; zanieczyszczenie pedosfery wód i atmosfery; eksploatacja zasobów naturalnych odnawialnych i nieodnawialnych – przygotowanie przez studentów prezentacji na tematy przez nich wybrane spośród wyżej wymienionych, dyskusja.

Ocena ryzyka środowiskowego z zastosowaniem metod stosowanych w ocenie krótkoterminowej i długoterminowej opracowanie oceny dla wybranej gałęzi gospodarki (-energetyka w tym energetyka jądrowa; górnictwa podziemne i odkrywkowe, przemysł metalurgiczne przemysł chemiczny; rolnictwo i chemizacją rolnictwa; otwarte użyciem GMO; transport (morski, lądowy i lotniczy) - przygotowanie opracowania w zespołach dwuosobowych, zaprezentowanie na zajęciach i dyskusja obejmująca określenie poziomu ryzyka akceptowanego.

Sytuacje awaryjne i ryzyko środowiskowe z nimi związane omówienie na konkretnych przykładach (np. katastrofa w Czarnobylu) skutków środowiskowych katastrof i oszacowania długoterminowego ryzyka środowiskowego związanego z katastrofami i sytuacjami awaryjnymi.

Możliwości i sposoby ograniczenia ryzyka środowiskowego propozycje wprowadzenia ograniczeń w korzystaniu z zasobów środowiska przyrodniczego dla poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych praca w grupie i zaprezentowanie opracowanych propozycji wraz z uzasadnieniem.

Literatura:

Alloway B.C., Ayres D.C.: CHEMICZNE PODSTAWY ZANIECZYSZCZANIA ŚRODOWISKA PWN, Wwa 1999

M. Borysiewicz, W. Kacprzyk, S. Potempski,J.Żurek, „WYTYCZNE OCENY RYZYKA ŚRODOWISKOWEGO” http://manhaz.cyf.gov.pl

Peter O'Neill,Environmental Chemistry, 3rd Edition CRC Press; 3rd Revised edition edition ISBN-10: 0751404837 lub

Peter O’Neill – Chemia środowiska, PWN,1998

A. Starzewska-Sikorska i wsp.2007 RYZYKO ZDROWOTNEOD – ŚRODOWISKOWE JAKO MIERNIK ZRÓWNOWAŻENIA RELACJI ŚRODOWISKO – CZŁOWIEK, Program Wieloletni Środowisko a Zdrowie 7, 1-6

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozumie złożone zjawiska i procesy ekologiczne.

Zna czynniki wpływające na stan przyrody i środowiska.

Zna nowoczesne metody i techniki stosowane w ocenie stanu środowiska przyrodniczego.

Zna terminologię oraz podstawowe metody (i urządzenia badawczo-pomiarowe) monitoringu środowiska.wymienia i rozróżnia surowce odnawialne i nieodnawialne.

Ma wiedzę z zakresu wnioskowania statystycznego i rozumie zasady

metodologii nauk biologicznych.

Umiejętności

Przewiduje kierunek zmian przyrody i środowiska pod wpływem

różnych czynników.

Potrafi identyfikować przyczyny degradacji gleby, zasobów

wodnych i krajobrazu.

Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku

polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z

zakresu monitoringu i rekultywacji środowiska.

Ma umiejętność zbierania danych empirycznych oraz ich

interpretacji.

Umiejętność samodzielnego zaplanowania i wykonania zadania

badawczego lub ekspertyzy z pomocą opiekuna naukowego.

Kompetencje społeczne

Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy wynikające z

wykonywania zawodu.

Poszerza zainteresowania w kierunku nauk ścisłych.

Rozumie potrzebę ustawicznego uaktualniania wiedzy z zakresu

ochrony środowiska i ochrony przyrody.

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu

problemów w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju

w życiu codziennym oraz gospodarce.

Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji

naukowej.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy uczestnik ćwiczeń musi przygotować 3 seminaria w ramach zaliczenia. Zajęcia kończą się egzaminem obejmującym materiał z ćwiczeń i wykładów. Egzamin testowy – 60% dobrych odpowiedzi odpowiada ocenie dostatecznej. Dopuszczalne 2 nieobecności na ćwiczeniach

Praktyki zawodowe:

Nie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)