Biologia i ekologia mięczaków słodkowodnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-235BEMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.204
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia i ekologia mięczaków słodkowodnych |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Charakterystyka poszczególnych gromad mięczaków ze szczególny zwróceniem uwagi na ślimaki i małże. Anatomia i morfologia – muszla jako element umożliwiający rozpoznanie gatunku. Biologia i ekologia mięczaków. Wpływ warunków środowiskowych. Malakofauna Polski – mięczaki różnych typów wód. Gatunki ginące, chronione i obce. Mięczaki i człowiek. |
Pełny opis: |
Podstawy taksonomii zwierząt. Mięczaki, ogólna charakterystyka typu. Charakterystyka poszczególnych gromad MOLLUSCA - schemat budowy, tryb życia, występowanie, filogeneza. Muszla jako specyficzny wytwór ciała mięczaków - budowa muszli ślimaków i małży, tradycyjne nazewnictwo. Systematyka ślimaków i małży słodkowodnych - problemy filogenetyczne, rewizje taksonomiczne. Wykorzystanie dla celów klasyfikacji i oznaczania różnych cech anatomicznych (budowa muszli, tarki, układu rozrodczego, układu pokarmowego, skrzeli). Przegląd systematyczny mięczaków słodkowodnych i słonawowodnych Polski. Wymagania środowiskowe mięczaków słodkowodnych, ich odżywianie się i rozmnażanie. Charakterystyka malakofauny różnych typów wód stojących i płynących; specyfika słonawowodnej malakofauny Bałtyku. Mięczaki jezior reliktowych (Bajkał, jezioro Ochryda). Eutrofizacja i zanieczyszczenie wód a występowanie ślimaków i małży. Gatunki rzadkie, ginące i chronione. Inwazje nowych gatunków mięczaków słodkowodnych w wodach śródlądowych. Racicznica zmienna (Dreissena polymorpha) i wodożytka nowozelandzka (Potamopyrgus antipodarum) jako przykłady gatunków, które osiągnęły wybitny sukces kolonizacyjny. Ślimaki i małże a inne organizmy; pasożyty mięczaków. Mięczaki i człowiek; perły słodkowodne i nie tylko. Ślimaki i małże jako gatunki wskaźnikowe jakości wód. Historia i teraźniejszość polskiej malakologii - główne ośrodki i problematyka badań. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna morfologię i anatomię funkcjonalną podstawowych grup mięczaków. (K_W06 Bl1) Zna malakofaunę głównych typów ekosystemów wodnych Polski i zdaje sobie sprawę z przyczyn, które ją ukształtowały. (K_W10 B11) Zna wpływ podstawowych czynników środowiskowych (np. temperatura, O2, Ca, prędkość przepływu, rodzaj dna) na występowanie mięczaków i rozpoznaje główne zagrożenia. (K_W14 B11) Rozumie, jak na obecny charakter malakofauny Polski wpłynęły czynniki biogeograficzne, głównie epoka lodowcowa. (K_W18 B11) Zna zasady wykorzystywania materiałów źródłowych (zasady cytowania, wykorzystywania ilustracji etc.). (K_W22 B11) UMIEJĘTNOŚCI Korzysta z piśmiennictwa naukowego w języku polskim i angielskim. (K_U03 B12) Potrafi, na podstawie samodzielnie wybranego piśmiennictwa opracować monografię krajowego gatunku mięczaka. (K_U08 B12) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Pogłębia i wykorzystuje wiedzę z różnych dziedzin nauk przyrodniczych, a nawet humanistycznych (historia wykorzystania i ochrony mięczaków; ich rola w kulturze). (K_K01 B11) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin opisowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.