Origins of Biodiversity: an introduction to evolutionary paleobiology
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-OOB-en |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Origins of Biodiversity: an introduction to evolutionary paleobiology |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wyjątkowe wprowadzenie do makroewolucji i makroekologii – ich teorii i metod – z perspektywy paleobiologa. W celu zbadania wielkoskalowych wzorców ewolucji i dystrybucji różnorodności biologicznej w czasie, przestrzeni i liniach ewolucyjnych przyjmiemy podejście oparte na dociekaniach, w oparciu o najnowsze podręczniki i analizę przypadków. Ta perspektywa zostanie uzupełniona przez zajęcia praktyczne/laboratoria, podczas których studenci_tki poznają kluczowe metody analizy różnorodności biologicznej, ilościowego określania wzorców ewolucyjnych, filogenetycznych i ekologicznych oraz testowania ich potencjalnych motorów. Zdobędą także umiejętności prowadzenia pomiarów, pobierania i próbkowania materiału kopalnego oraz uwzględniania wpływu czynników stratygraficznych i tafonomicznych. |
Pełny opis: |
Kurs rozpocznie się wprowadzeniem do tematów makroewolucji i makroekologii oraz możliwości i ograniczeń wykorzystania zapisu kopalnego/historycznego w celu rekonstrukcji ewolucji a także wsparcia w ochronie przyrody. Dalsze zajęcia będą dotyczyć konkretnych aspektów, w których dane paleobiologiczne mogą odegrać znaczącą rolę w tych dziedzinach. Obejmują one: tempo ewolucji, trendy ewolucyjne w złożoności biologicznej , dysproporcje i rozmiary morfologiczne, skalowanie, zróżnicowanie, różnorodność biologiczną, radiację adaptatywną, masowe wymieranie, interakcje ekologiczne i paleobiologię konserwatorską. Omówione zostaną również pojęcia, takie jak: pierwsze prawo biologiczne, LUCA, eksplozja kambryjska, efekt lillipuci, gigantyzm polarny, zasada temperatury i wielkości ciała oraz inne koncepcje. Kursowi będą towarzyszyć laboratoria (ćwiczenia), w których studenci przeprowadzą analizy w celu przetestowania głównych koncepcji wyjaśnionych w poprzednim akapicie. Analizy te będą wykonywane na rzeczywistych okazach, jak również na danych pozyskanych z literatury i baz danych. Zastosowane metody ilościowe będą obejmować: rekonstrukcję przodków („ancestral state reconstruction”) , rekonstrukcję dynamiki różnorodności (współczynników powstawania i wymierania[gatunków ]) na podstawie próbek kopalnych, analizę rozbieżności morfologicznej, oszacowanie czasu rozbieżności statystyką bayesowską , uogólnione modele liniowe, metaanalizę, analizę wielowymiarową („ordination analysis”), porównawcze metody filogenetyczne i rarefakcję. Metody laboratoryjne obejmą także tomografię komputerową, morfometrię geometryczną i eksperymentalną tafonomię. Kurs jest wyjątkowy w porównaniu z innymi kursami, ponieważ koncentruje się na znaczeniu integracji danych kopalnych i neontologicznych w celu zrozumienia wzorców ewolucyjnych i ekologicznych w dużej skali w przestrzeni, czasie i liniach ewolucyjnych, a także ma wpływ na ochronę przyrody. Wykłady na kursie odbędą się według poniższego harmonogramu: 1. Czym jest makroewolucja? Co to jest makroekologia? Wstęp. 2. Jak zaczęła się ewolucja? Pochodzenie. 3. Czy istnieją żywe skamieliny? Wskaźniki (Rates). 4. Czy ewolucja sprzyja zwiększaniu rozmiarów i złożoności? => Trendy ewolucyjne (rozbieżności). 5. Co spowodowało eksplozję ewolucji zwierząt w kambrze? Dywersyfikacja 6. Czy amonoidy, ramienionogi i dinozaury były ewolucyjnymi porażkami? Masowe wymierania. 7. Czy zróżnicowanie ssaków było wynikiem szczęścia? Radiacja adaptatywna i ewolucja molekularna. 8. Czy płeć sprzyjają dywersyfikacji, sukcesowi ewolucyjnemu i przetrwaniu? 9. Dlaczego wyewoluowała opieka rodzicielska? Dlaczego jest tak nierównomiernie rozłożona na drzewie życia? 10. Czy efekt lillipuci i reguła Cope’a to przeciwne strony tej samej monety? Rozmiar. 11. Dlaczego istnieje tak wiele rodzajów wróblowych i ryb płetwonogich? 12. Czy interakcje ekologiczne rosną czy maleją wraz z różnorodnością biologiczną? Bliskie interakcje. 13. Dlaczego w tropikach występuje tak wiele gatunków? Gradient różnorodności równoleżnikowej. 14. Jakie są siły napędowe różnorodności biologicznej? Czynniki abiotyczne kontra biotyczne i ich skalowanie (Czerwona Królowa kontra Nadworny Błazen). 15. Czy obecny antropogeniczny kryzys różnorodności biologicznej naprawdę kwalifikuje się jako masowe wymieranie? Paleobiologia konserwatorska. |
Literatura: |
Bromham, L., & Cardillo, M. (2019). Origins of biodiversity: an introduction to macroevolution and macroecology. Oxford University Press. Levinton, J. S. (2001). Genetics, paleontology, and macroevolution. Cambridge University Press. Stanley, S. M. (1998). Macroevolution: pattern and process. Johns Hopkins University Press |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student_ka: Identyfikuje narzędzia niezbędne do zrozumienia praw przyrody i opisu praw przyrody oraz opisu procesów życiowych oraz podaje przykłady ich zastosowania (K_W01) Zna podstawową terminologię wzorców ewolucyjnych i ekologicznych w dużej skali. Zna kolejność podstawowych procesów ewolucyjnych i ekologicznych. (K_W02) Zna podstawowe metody i techniki pomiaru różnorodności oraz wzorców ewolucyjnych i ekologicznych. (K_W03) Rozumie zasady hierarchicznej organizacji życia od cząsteczki do biosfery i posługuje się pojęciami niezbędnymi do ich zrozumienia i opisu (K_W07) Rozumie zjawiska i procesy naturalne zachodzące na poziomie osobnika, populacji i ekosystemu (K_W09) Zna różnorodność biologiczną na poziomie podstawowym i rozumie zjawiska i procesy naturalne ją kształtujące (K_W10) Zna historię życia na Ziemi i opisuje mechanizmy ewolucji z uwzględnieniem ich podłoża molekularnego (K_W12) Zna podstawowe techniki oraz techniki pomiarowe i obrazowe stosowane w badaniach paleobiologicznych (K_W15) Zna odpowiednie metody statystyczne i techniki informacyjne do opisu zjawisk i analizy danych (K_W17) Rozumie znaczenie biogeografii i filogenezy w zrozumieniu budowy i różnorodności świata ożywionego (K_W18) Stosuje podstawowe metody zbierania danych ekologicznych w terenie. (K_U07) Pracuje w grupie nad zadaniami badawczymi i poprawnie rozwiązuje dylematy związane z pracą. (K_K05) Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty_a na nowe pomysły (K_K07) Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w mediach i w literaturze fachowej (K_K08) Zbiera i analizuje proste obserwacje, samodzielnie lub w zespole, oraz analizuje i interpretuje wyniki w świetle ważnych teorii naukowych. (K_U01) Potrafi posługiwać się podstawowymi metodami statystycznymi i obliczeniowymi do opisu wyników własnych analiz. (K_U02) Posługuje się naukowymi i popularnonaukowymi tekstami biologicznymi w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+ (K_U03 Bi2) Potrafi analizować uzyskane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępne dane literaturowe (K_U04) Potrafi wykorzystywać zasoby komputerowe i elektroniczne do przeprowadzania analiz statystycznych oraz korzystać z Wolnego Oprogramowania (K_U05) Potrafi przedstawić uzyskane wyniki w formie pracy pisemnej (K_U08) Stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informacyjne do opisu zjawisk i analizy danych biologicznych (K_U09) |
Metody i kryteria oceniania: |
Student_ka będzie oceniany_a na podstawie egzaminu pisemnego na zakończenie kursu oraz poprzez wykonanie małego projektu badawczego i uszczegółowienie wyników w eseju w formie krótkiego komunikatu badawczego. Wykład: egzamin pisemny Część laboratoryjna: zaliczenie za wykonanie małego projektu badawczego i wyszczególnienie wyników w krótkim, pisemnym sprawozdaniu (komunikacie badawczym). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kenneth De Baets, Aleksandra Skawina, Karina Vanadzina | |
Prowadzący grup: | Kenneth De Baets, Aleksandra Skawina, Karina Vanadzina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Treść kursu obejmuje: - Rozpoznawanie, rozumienie i odtwarzanie wzorców ewolucyjnych i przestrzennych w dużej skali w różnorodności, morfologii i ekologii - Znajomość i zastosowanie wielopoziomowej teorii ewolucji - Wzięcie pod uwagę sposobu zbierania materiału, pobierania próbek i wpływu procesów tafonomicznych w interpretacji danych kopalnych - Opisywanie podstaw rekonstrukcji filogenetycznych, identyfikacja tempa ewolucyjnego i odpowiednich wzorców ewolucyjnych. - Identyfikacja i analiza biotycznych i abiotycznych kontroli wzorców ewolucyjnych - Przedstawienie dowodów na hierarchiczną organizację procesów ewolucyjnych - Budowanie matrycy cech i zrekonstruowanie relacje między osobnikami/ gatunkami w oparciu o filogenezę, aby odpowiedzieć na pytania makroewolucyjne, takie jak rekonstrukcja przodków |
|
Literatura: |
Bromham, L., & Cardillo, M. (2019). Origins of biodiversity: an introduction to macroevolution and macroecology. Oxford University Press. Levinton, J. S. (2001). Genetics, paleontology, and macroevolution. Cambridge University Press. Stanley, S. M. (1998). Macroevolution: pattern and process. Johns Hopkins University Press. |
|
Uwagi: |
* w celu uzyskania efektu kształcenia "Potrafi wykorzystywać zasoby komputerowe i elektroniczne do przeprowadzania analiz statystycznych oraz korzystać z Wolnego Oprogramowania (K_U05)" potrzebny będzie dostęp do komputera. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kenneth De Baets, Aleksandra Skawina, Karina Vanadzina | |
Prowadzący grup: | Kenneth De Baets, Aleksandra Skawina, Karina Vanadzina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Treść kursu obejmuje: - Rozpoznawanie, rozumienie i odtwarzanie wzorców ewolucyjnych i przestrzennych w dużej skali w różnorodności, morfologii i ekologii - Znajomość i zastosowanie wielopoziomowej teorii ewolucji - Wzięcie pod uwagę sposobu zbierania materiału, pobierania próbek i wpływu procesów tafonomicznych w interpretacji danych kopalnych - Opisywanie podstaw rekonstrukcji filogenetycznych, identyfikacja tempa ewolucyjnego i odpowiednich wzorców ewolucyjnych. - Identyfikacja i analiza biotycznych i abiotycznych kontroli wzorców ewolucyjnych - Przedstawienie dowodów na hierarchiczną organizację procesów ewolucyjnych - Budowanie matrycy cech i zrekonstruowanie relacje między osobnikami/ gatunkami w oparciu o filogenezę, aby odpowiedzieć na pytania makroewolucyjne, takie jak rekonstrukcja przodków |
|
Literatura: |
Bromham, L., & Cardillo, M. (2019). Origins of biodiversity: an introduction to macroevolution and macroecology. Oxford University Press. Levinton, J. S. (2001). Genetics, paleontology, and macroevolution. Cambridge University Press. Stanley, S. M. (1998). Macroevolution: pattern and process. Johns Hopkins University Press. |
|
Uwagi: |
* w celu uzyskania efektu kształcenia "Potrafi wykorzystywać zasoby komputerowe i elektroniczne do przeprowadzania analiz statystycznych oraz korzystać z Wolnego Oprogramowania (K_U05)" potrzebny będzie dostęp do komputera. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.