Ecology of communities for E.M.
General data
Course ID: | 1400-ZS-BIOCEN |
Erasmus code / ISCED: |
13.104
|
Course title: | Ecology of communities for E.M. |
Name in Polish: | Biocenologia dla ZS |
Organizational unit: | Faculty of Biology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | English |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ekosystem i biocenoza – definicje. Struktura ekosystemów lądowych. Przepływ energii przez ekosystem, sieci i poziomy troficzne, łańcuchy pokarmowe. Drapieżnictwo i konkurencja. Mechanizmy regulacyjne w ekosystemach, stabilność ekosystemów i sukcesja ekologiczna. |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) Ekosystem i biocenoza – definicje. Struktura ekosystemów lądowych. Przepływ energii przez ekosystem, sieci i poziomy troficzne, łańcuchy pokarmowe. Drapieżnictwo i konkurencja. Mechanizmy regulacyjne w ekosystemach, stabilność ekosystemów i sukcesja ekologiczna. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot jest w całości realizowany w trakcie 10-dniowego wyjazdu terenowego. Zajęcia odbywają się w Stacji Terenowej Wydziału Biologii w Urwitałcie. Studenci realizują w 3-4 osobowych zespołach badawczych tematy dotyczące problematyki zajęć. Wyniki badań przedstawiają podczas prezentacji. Zajęcia odbywają się w pierwszej połowie września. W ramach zajęć poruszane są następujące zagadnienia: Definicja podstawowych pojęć: ekosystem, biocenoza, nisza ekologiczna. Modelowe ekosystemy. Sieci troficzne. Interakcje międzygatunkowe (drapieżnictwo, roślinożerność, konkurencja). Specjaliści i oportuniści środowiskowi i pokarmowi. Typy i długość łańcuchów pokarmowych. Geograficzne zróżnicowanie różnorodności gatunkowej i jego przyczyny. Stabilność ekosystemów i sukcesja ekologiczna. Przykładowe tematy badawcze realizowane w trakcie zajęć: 1. Charakterystyka i porównanie zespołów gryzoni w sześciu wybranych biocenozach. 2. Preferencje pokarmowe i środowiskowe wybranych gatunków ptaków i ssaków drapieżnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Jędrzejewska B., Jędrzejewski W. 2001. Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej. PWN Warszawa, 462 ss. Krebs C.J., 1996. Ekologia. PWN, Warszawa, 735 ss.Lampert W., Sommer U. 2001. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa, 591 ss. Artykuły naukowe dotyczące problematyki zajęć, proponowane przez prowadzących zajęcia. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wykład: wiedza: zna definicje podstawowych pojęć stosowanych w ekologii (K_W02 Os I), zna zastosowanie ekologii w praktyce ochrony środowisk lądowych (K_W05 Os I), posiada wiedzę dotycząca ochrony ekosystemów (K_W10 Os II), posiada wiedzę z zakresu procesów ekologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji przyrody (KW 09 BI I), zna podstawowe metody oceny różnorodności biologicznej w środowiskach lądowych (KW 10 BI I) Ćwiczenia: wiedza: zna podstawowe metody i aparaturę stosowane w badaniach terenowych organizmów lądowych (K_W16 BI I; K_W11 BI II), zna podstawowe gatunki zwierząt kręgowych i bezkręgowych środowisk lądowych (K_W07 Os I), zna metody analizy statycznej zebranych wyników (K_W17 BI I) umiejętności: potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę statystyczną uzyskanych wyników (K_U02 Os I; K_02 BI II), potrafi opracować statystycznie oraz właściwie zinterpretować wyniki samodzielnie przeprowadzonych badań (K_U08 BI II), potrafi przygotować i wygłosić prezentację dotyczącą opracowanego przez siebie materiału (K_U11 B II), potrafi odnieść się krytycznie do opublikowanych prac naukowych z zakresy ekologii K_U09 B II) Kompetencje: potrafi pracować w małych grupach badawczych oraz wspólnie opracować wyniki przeprowadzonych przez grupę badań terenowych (K_K07 BI; K_k10 Os II)), wykazuje odpowiedzialność za powierzony mu sprzęt wykorzystywany do badań terenowych i laboratoryjnych (K_K03 BI), posiada nawyk krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach naukowych K_K09 Os II) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin w formie testu pisemnego. Kryterium oceny ćwiczeń będzie umiejętność zebrania danych, ich analizy, interpretacji i prezentacji. |
Copyright by University of Warsaw.