Pisanie i redakcja tekstu akademickiego dla humanistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-SDN-AW-PIRTNDH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pisanie i redakcja tekstu akademickiego dla humanistów |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie praktycznych umiejętności pisania i redakcji tekstu akademickiego z zakresu nauk humanistycznych, a także rozwijanie sprawności świadomej, twórczej pracy ze słowem. W toku zajęć będziemy opanowywać zasady oraz techniki przekładu działań badawczych na spójny, klarownie skonstruowany, komunikatywny tekst naukowy. W ramach warsztatów podejmiemy takie kwestie, jak: planowanie procesu pisania, poszukiwanie i konceptualizacja tematu, możliwe inspiracje, wykorzystanie twórczego myślenia w przygotowaniu tekstu naukowego, werbalizacja i porządkowanie hipotez, budowanie struktury problemowej wywodu oraz przeprowadzanie argumentacji, wyciąganie wniosków, formułowanie puenty. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest przeznaczony dla osób chcących doskonalić praktyczne umiejętności pisania i redakcji tekstu akademickiego z zakresu nauk humanistycznych, a także rozwijać sprawność świadomej, twórczej pracy ze słowem. Celem zajęć jest opanowanie zasad oraz ćwiczenie technik przekładu działań badawczych na spójny, klarownie skonstruowany, komunikatywny tekst naukowy. W ramach warsztatów podejmiemy takie kwestie, jak: planowanie procesu pisania, poszukiwanie i konceptualizacja tematu, możliwe inspiracje, wykorzystanie twórczego myślenia w przygotowaniu tekstu naukowego, werbalizacja i porządkowanie hipotez, budowanie struktury problemowej wywodu oraz przeprowadzanie argumentacji, wyciąganie wniosków, formułowanie puenty. Zajęcia mają praktycznie wspomagać uczestników w procesie wypracowywania własnych metod pisania i stylu, zawsze jednak w zgodzie ze standardami akademickimi, zasadami kultury języka (polskiego) oraz podstawowymi regułami redakcyjno-edytorskimi. Podczas zajęć osoby w nich uczestniczące poznają kolejne etapy tworzenia tekstu: - faza wstępna (pomysł, sformułowanie tematu, selekcja i porządkowanie zebranego materiału, wybór narzędzi interpretacyjnych); - proces pisania i związane z nim rozstrzygnięcia; - redakcja tekstu, wykorzystanie uwag recenzenckich. Zajęcia mają przede wszystkim wymiar praktyczny. Każda osoba uczestnicząca zrealizuje w ramach cyklu zestaw zadań (kombinacyjnych, analitycznych, syntetycznych oraz kreatywnych). Mają stać się one impulsem dla indywidualnej pracy nad oryginalnym, autorskim tekstem. Ważną częścią zajęć będzie też praca w zespole, umiejętność prowadzenia dyskusji, formułowania oceny krytycznej z poszanowaniem granic innych osób w grupie. |
Literatura: |
Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013. Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły. Wydawnictwo Naukowe PWN 2016. Graff G., Birkenstein C., They Say, I Say. The Moves That Matter in Academic Writing, W. W. Norton & Company 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: WG_04 doktorant/doktorantka zna i rozumie zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu WK_03 doktorant/doktorantka zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form transferu wiedzy Umiejętności: UW_01 doktorant/doktorantka potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych; P8S_UW UW_02 doktorant/doktorantka potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy UK_02 doktorant/doktorantka potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych Kompetencje społeczne: KK_02 doktorant/doktorantka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów KK_03 doktorant/doktorantka jest gotów/gotowa do uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 Ocenie podlega przygotowanie i aktywność w toku zajęć. Ze względu na praktyczny wymiar zajęć podstawą zaliczenia będzie systematyczna i terminowa realizacja szczegółowych zadań w domu oraz ich prezentacja w czasie spotkań (50% zaliczenia końcowego), a także przygotowanie na tej podstawie oryginalnego tekstu naukowego (pozostałe 50% zaliczenia końcowego). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bogusławska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bogusławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie praktycznych umiejętności pisania i redakcji tekstu akademickiego z zakresu nauk humanistycznych, a także rozwijanie sprawności świadomej, twórczej pracy ze słowem. W toku zajęć będziemy opanowywać zasady oraz techniki przekładu działań badawczych na spójny, klarownie skonstruowany, komunikatywny tekst naukowy. W ramach warsztatów podejmiemy takie kwestie, jak: planowanie procesu pisania, poszukiwanie i konceptualizacja tematu, możliwe inspiracje, wykorzystanie twórczego myślenia w przygotowaniu tekstu naukowego, werbalizacja i porządkowanie hipotez, budowanie struktury problemowej wywodu oraz przeprowadzanie argumentacji, wyciąganie wniosków, formułowanie puenty. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest przeznaczony dla osób chcących doskonalić praktyczne umiejętności pisania i redakcji tekstu akademickiego z zakresu nauk humanistycznych, a także rozwijać sprawność świadomej, twórczej pracy ze słowem. Celem zajęć jest opanowanie zasad oraz ćwiczenie technik przekładu działań badawczych na spójny, klarownie skonstruowany, komunikatywny tekst naukowy. W ramach warsztatów podejmiemy takie kwestie, jak: planowanie procesu pisania, poszukiwanie i konceptualizacja tematu, możliwe inspiracje, wykorzystanie twórczego myślenia w przygotowaniu tekstu naukowego, werbalizacja i porządkowanie hipotez, budowanie struktury problemowej wywodu oraz przeprowadzanie argumentacji, wyciąganie wniosków, formułowanie puenty. Zajęcia mają praktycznie wspomagać uczestników w procesie wypracowywania własnych metod pisania i stylu, zawsze jednak w zgodzie ze standardami akademickimi, zasadami kultury języka (polskiego) oraz podstawowymi regułami redakcyjno-edytorskimi. Podczas zajęć osoby w nich uczestniczące poznają kolejne etapy tworzenia tekstu: - faza wstępna (pomysł, sformułowanie tematu, selekcja i porządkowanie zebranego materiału, wybór narzędzi interpretacyjnych); - proces pisania i związane z nim rozstrzygnięcia; - redakcja tekstu, wykorzystanie uwag recenzenckich. Zajęcia mają przede wszystkim wymiar praktyczny. Każda osoba uczestnicząca zrealizuje w ramach cyklu zestaw zadań (kombinacyjnych, analitycznych, syntetycznych oraz kreatywnych). Mają stać się one impulsem dla indywidualnej pracy nad oryginalnym, autorskim tekstem. Ważną częścią zajęć będzie też praca w zespole, umiejętność prowadzenia dyskusji, formułowania oceny krytycznej z poszanowaniem granic innych osób w grupie. |
|
Literatura: |
Becker Howard S., Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013. Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły. Wydawnictwo Naukowe PWN 2016. Graff G., Birkenstein C., They Say, I Say. The Moves That Matter in Academic Writing, W. W. Norton & Company 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.