University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Ars auro prior. Wprowadzenie do filozofii sztuki

General data

Course ID: 1500-SZD-AAPWFS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Ars auro prior. Wprowadzenie do filozofii sztuki
Organizational unit: Faculty of Culture and Arts
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Short description:

This lecture is conceived as an introduction (prolegomena) to the most important problems of philosophy of art presented in a systematic way, combined with chronology of the development (changes) of these problems in the history of reflection upon arts and their functions.

Full description:

The lecture is an introduction to the fundamental questions of the philosophy of art - the philosophy of art is not identical either to the theory of art, or to aesthetics, or to the history of art or its methodology, although these disciplines intersect in many places. The basic issues of art philosophy include such problems as e.g. the genesis of art, definitions of art, the attitude of art to nature (mimesis, conventionalism, constructivism), representation, image, expression, problems of form, the validity of the analytical distinction between form and content, the issue of artistic language. These problems will be presented on the basis of the analysis of the most important authors, starting with selected dialogues by Plato and ending with contemporary discussions, especially in the area of English-speaking analytical aesthetics.

Bibliography: (in Polish)

Meyer H. Abrams, Formy wyobraźni romantycznej, przeł. Piotr Graff, „Pamiętnik Literacki” 1978, 69/3, s. 203-227.

Meyer H. Abrams, Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003.

Gottfried Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. Daria Kołacka. Przekład Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Kraków 2014.

Malcolm Budd, The Intersubjective Validity of Aesthetic Judgements, w: tense, Aesthetic Essays, Oxford 2008, s. 68-74.

Noël Carroll, Philosophy of Art. A Contemporary Introduction, London – New York 1999.

A Companion to Art Theory, ed. by P. Smith and C. Wilde, Padstow, Cornwall 2002 (Blackwell Publishing).

Stanisław Czekalski, Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

Nelson Goodman, Jak tworzymy świat. Przeł. Michał Szczubiałka, Warszawa 1997.

Stephan Halliwell, The Aesthetic of Mimesis. Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002.

Jerrold Levinson, Music, Art, & Metaphysics. Essays in Philosophical Aesthetics, Ithaca and London 1990.

Joseph Margolis, Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, tł. M. Jakubczak, K. Wilkoszewska, K. Guczalski, W. Chojna, przedmowa K. Wilkoszewska, Kraków 2004.

Joseph Margolis, Perceiving Paintings as Paintings, w: tenże, The Arts and the Definition of Human. Toward a Philosophical Anthropology, Stanford 2009, s. 37-40.

Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna – studia – fragmenty. Wybrał, przełożył, wstępem i przypisami opatrzył Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1984.

Walter Passarge, Die Philosophie der Kunstgeschichte in der Gegenwart, Berlin 1930 (późniejsze wydanie: Mittenwald 1981).

The Routledge Companion to Aesthetics, wyd. Berys Gaut, Dominic McIver Lopes, London – New York 2001.

Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009.

Friedrich Schelling, Filozofia sztuki. Przekład i opracowanie Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1983.

Friedrich Schlegel, Fragmenty. Przeł. Carmen Bartl. Opracował, wstępem i komentarzami opatrzył Michał Paweł Markowski, Kraków 2009.

Roger Scruton, The Aesthetics of Music, New York 1999.

Jean-Jacques Wunenburger, Filozofia obrazów, przeł. Tomasz Stróżyński., Gdańsk 2011.

James O. Young, The Critique of Pure Music, Oxford - Croydon 2014.

[plus wybrane teksty źródłowe oraz literatura przedmiotu, dobrana do konkretnych tekstów źródłowych]

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: zna i rozumie

- główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG.2) – uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę z zakresu rozwoju i przemian filozofii sztuki w kulturze Europy

- metodologię badań naukowych (P8S_WG.3) – uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę z zakresu metodologii szeroko pojętej refleksji nad sztuką, także w kontekście zagadnień estetyki

- zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu (P8S_WG.4),

Umiejętności: potrafi

- transferować wyniki działalności naukowej do sfery społecznej (P8S_UW.3),

- upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych (P8S_UK.2),

- inicjować debatę (P8S_UK.3),

- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób (P8S_UU.1),

- planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi (P8S_UU.2),

- wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO.1),

- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO.2),

- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (P8S_KR.1).

Kompetencje – jest gotów do:

wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców (P8S_KO.1)

inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (P8S_KO.2)

podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych (P8S_KR.1), w tym:

- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,

- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad

- ochrony własności intelektualnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie przedmiotu na podstawie eseju przygotowanego na zadany temat, jeśli to możliwe – związany także z zainteresowaniami badawczymi konkretnego uczestnika zajęć. Zaliczenie poprawkowe – także na podstawie eseju.

Dopuszczalna liczba nieobecności usprawiedliwionych: 3

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)