Acoustic and statistical analysis of speech
General data
Course ID: | 1500-SZD-ASAM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Acoustic and statistical analysis of speech |
Name in Polish: | Akustyczna i statystyczna analiza mowy |
Organizational unit: | Faculty of Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
This laboratory is designed as an introductory course in acoustic phonetics. It is based on the software Praat, created by Paul Boersma and David Weenink (www.praat.org), and covers measurement techniques useful for basic acoustic analysis of speech. Students will also learn the basic statistical methods (using the STATISTICA program) used in the acoustic analysis of speech. |
Full description: |
The laboratory is designed as an introductory course in acoustic speech analysis and cover 8 topics. Each new topic will be preceded by a theoretical introduction, then participants will receive exercises to do on their own based using speech samples. Labs 1-9 include acoustic analysis, labs 10-15 include statistical analysis ● Themes: ● 1/2 Methodology of phonetic research (making a recording, listening to recordings, transcription; acoustic methods; video camera; palatography; electropalatography, aerodynamic investigations, electroarticulography). Introduction to PRAAT (recordings, creating a spectrogram and waveform, segmentation of recordings, SAMPA). ● 3/4 The source/filter model of speech: fundamental frequency F0, the relationship between harmonics and formants, the relationship between articulation and acoustics of speech sounds. ● 5/6/7 Vowel properties (articulation of oral vowels and their acoustic properties: FFT and LPC spectra, formant frequencies, formant plot, duration; vowels in isolation and in continuous speech; vowel variability (target undershoot) related to context, stress, rate of speech; vowels in idiolects; normalization procedure; target model and dynamic model. ● 8/9 Suprasegmental features of speech (stress, intonation). ● 10. Stop consonants. VOT ● 11. Glides and liquids ● 12/13. Sample and population, creating a spreadsheet, data entry and their transformation in STATISTICA, basic descriptive statistics, creating graphs. ● 14/15. Parametric and nonparametric tests (ANOVA, MANOVA, Pillai-Bartlett trace, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test) ● 16. Summarizing (discussion of projects) |
Bibliography: |
● 1. Dukiewicz L., Fonetyka [w] Fonetyka i fonologia, red. H. Wróbel, Gramatyka współczesnego języka polskiego, Kraków 1995; ● 2. Jassem W., Podstawy fonetyki akustycznej, PWN, Warszawa 1973. ● 3. Ladefoged P., Phonetic data analysis, Singapore 2011; ● 4. Ladefoged P., Johnson K., A Course in Phonetics, International Edition 2011; ● 5. Lawrence J. Raphael, Gloria J. Borden, Katherine S. Harris, Speech Science Primer: Physiology, Acoustics, and Perception of Speech, 5th Edition, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimor 2007; ● 6. Machač P., Skarnitzl R., Principles of phonetic segmentation, Epocha, Praha 2009. ● 7. Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Warszawa 1980; |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: zna i rozumie P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub arty¬stycznych, w których odbywa się kształcenie P8S_WG.3 metodologię badań naukowych Umiejętności: potrafi P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfiko¬wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formuło¬wać hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych P8S_UK.1 komunikować się na tematy spe¬cjalistyczne w stopniu umożliwia¬jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie nauko¬wym Kompetencje społeczne: jest gotów do P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: - prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, - respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
The completion of the course requires: - class attendance (allowed one absence); - done lab’s exercises; - final project Students are able to retake steps (exercises and final project) to improve their score. |
Copyright by University of Warsaw.