Literary research methodology – towards practice
General data
Course ID: | 1500-SZD-MBLWSP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Literary research methodology – towards practice |
Name in Polish: | Metodologia badań literaturoznawczych - w stronę praktyki |
Organizational unit: | Faculty of Applied Linguistics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
Systematization of the knowledge and skills in the methodology of the literature scientific research, allowing a critical analysis and interpretation of the (in particular contemporary) research strategies and the self-selection of one’s own. Selection of a research method – examples, advice and cautions |
Full description: |
1. Preliminary a. What is literature? Literature determinants. Examples of empirical research involving the recognizability of a literary text. b. Knowledge and scientific knowledge. Stages of research working. Research questions, propositions or hypotheses, definition of research risks. c. Method. Methodology. Selection of a research method – examples, advice and cautions, theory and practice. Case study. 2. Literary work in different epochs. Analysis. Interpretation. Evaluation. a. Research on ancient literature. b. Literary canon. c. Research on contemporary literature. d. Intertextuality. 3. Interdisciplinarity – transdisciplinarity – multidisciplinarity and literary scientific research. a. Stages of integration in research. b. Literary and other research (philosophy, psychology, sociology, geography, mathematics, linguistics). 4. Review of methodological positions and schools (XX-XXI century) – examples, rooting in the tradition, new tendencies*. 5. Literary Studies of/in the Future. * Subjects of the thesis. |
Bibliography: |
1. E. Kasperski, Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze), red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2017. 2. M. Bachtin, O metodologii literaturoznawstwa, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, tłum. S. Zapaśnik, t. 4, cz. 1, red. H. Markiewicz, Kraków 1996, s. 88-98. 3. Ż. Nalewajk, Problematyka kontekstów i metod badań w komparatystyce, „Tekstualia” 2012, nr 4 (31), online. 4. M. Walczak, Czy możliwa jest wiedza interdyscyplinarna?, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2016, nr 1/207, online. 5. A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler, Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, Kraków 2012. 6. Anatomia dyskursu. Wiedza o literaturze z punktu widzenia obserwatora III, red. B. Balicki, B. Ryż, E. Szczerbuk, Wrocław 2008. 7. H. Bloom, Zachodni kanon. Książki i szkoła wieków, przeł. B. Baran i M. Szczubiałka, Warszawa 2019. 8. I. Calvino, Po co czytać klasyków, przeł. A. Wasilewska, Warszawa 2020. Other items tailored to the theme of theses. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student: - ma wiedzę z zakresu metodologii badań literaturoznawczych (P8S_WG.1, P8S_WG.2, P8S_WG.3); - zna specyfikę współczesnego literaturoznawstwa (P8S_WG.1, P8S_WG.2); - zna typy integracji w nauce (P8S_WK.1); - zna terminologię literaturoznawczą w zakresie metodologii badań literaturoznawczych (P8S_WG.3). UMIEJĘTNOŚCI Student: - potrafi wybrać i zastosować metodę badawczą (P8S_UW1); - umie właściwie dobrać źródła z zakresu metodologii literaturoznawczej (oraz inne źródła naukowe) i wykorzystać zawarte w nich informacje (P8S_UW1); - umie wykorzystać terminologię z zakresu literaturoznawstwa (P8S_UW.1). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: - jest świadomy roli badań naukowych (P8S_KK.3); - zdaje sobie sprawę z różnorodności paradygmatów naukowych i ma dla nich szacunek (P8S_KK.3); - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania (P8S_KK.3). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena ciągła (obecność na zajęciach, aktywność). Referat / prezentacja (1). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. |
Copyright by University of Warsaw.