(in Polish) Netnografia
General data
Course ID: | 1500-SZD-N |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Netnografia |
Organizational unit: | Faculty of Culture and Arts |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia metodologiczne dla doktorantów Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter warsztatowy przygotowujący do prowadzenia badań doktorskich wykorzystujących metody etnograficzne w przestrzeniach sieciowych i usieciowionych. |
Full description: |
(in Polish) Kurs rozpoczyna nakreślenie ogólnych zasad prowadzenia badań etnograficznych w przestrzeniach internetowych takich jak media społecznościowe, blogi, strony, gry internetowe i inne. Prezentacja zasad netnografii obejmuje zaplanowanie badań i wejście w teren, opis sposobów: gromadzenia materiałów źródłowych, analizy tego rodzaju danych, prezentacji wyników i ewaluacji badań oraz namysł nad etycznym aspektem badań netnograficznych. Część wstępna obejmująca 5 spotkań będzie realizowana metodą referatów połączonych z dyskusją. Po takim przygotowaniu rozpocznie się warsztatowa część zajęć (10 spotkań). Część warsztatową wypełnią prezentacje doktorantów pokazujące możliwości zaadoptowania metod netnograficznych do indywidualnych, doktorskich projektów badawczych. Plan zajęć: Zajęcia 1 – wykład wprowadzający opisujący zrealizowane projekty badań netnograficznych Zajęcia 2 Lektura: Rozdział 4 podręcznika R. V. Kozinetsa Metoda netnograficzna. Dyskusja o problemach badania społeczności internetowych i społeczności w Internecie, o łączeniu etnografii i netnografii, o specyfice badań zapośredniczonych przez komputer Zajęcia 3 Lektura: R. 5 podręcznika R. V. Kozinetsa Planowanie badań i wejście w teren. Dyskusja o problemach wytyczania terenu badań online i o możliwościach manipulacji wynikami Zajęcia 4 Lektura: R. 6 podręcznika R. V. Kozinetsa Gromadzenie danych. Dyskusja o strategiach gromadzenia danych źródłowych, o obserwacji jawnej i niejawnej, o obserwacji uczestniczącej, wywiadach internetowych i sposobach utrwalania materiałów źródłowych Zajęcia 5 Lektura: R. 7 podręcznika R. V. Kozinetsa Analiza danych. Dyskusja o możliwych metodach analizy materiałów źródłowych, zastosowanie Krytycznej Analizy Dyskursu i innych metod analitycznych. Zajęcia 6 Lektura: R. 8 podręcznika R. V. Kozinetsa Etyka w badaniach netnograficznych. Dyskusja o etycznych wyzwaniach badań w Sieci, rozstrzyganie konkretnych wątpliwości i rozważanie poszczególnych przypadków. Zajęcia 7 Lektura: R. 9 podręcznika R. V. Kozinetsa Prezentacja wyników i ewaluacja badań. Dyskusja o kryteriach oceny jakości badań netnograficznych oraz rozważanie optymalnych sposobów prezentacji wyników badań. Zajęcia 8 – 15 Prezentacje doktorantów dotyczące ich projektów doktorskich opracowanych zgodnie z omówionymi wcześniej zaleceniami netnografii. Ilość czasu przewidzianego na prezentację będzie zależna od ilości osób w grupie zajęciowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Kozinetz R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: PWN 2012. Cichocki, P., Jędrkiewicz, T., Zydel R., Etnografia wirtualna, [w:] Badania jakościowe t. 2, D. Jemielniak (red.), Warszawa: PWN 2012., s. 203-220. Literatura dodatkowa: Cichocki, Piotr, Do kogo należy mój profil? Konstruowanie i posiadanie tożsamości w Web 2.0. „Studia Kulturoznawcze” nr 2, 2018, s. 37–54. Cichocki Piotr, Sieć przyjaciół. Serwis społecznościowy oczami etnografa, Warszawa 2012. Jagiełło E. A., Modnicka N., Pułapki sieci – o etycznym wymiarze badań antropologicznych w Internecie, Lud”, t. 95, 2011, s. 105-124 Krawczyk-Wasilewska Violetta, E-folkor w dobie kultury digitalnej. Szkice i studia, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2016. (Zwłaszcza s. 65-90). Malewska-Szałygin Anna, Memy – nowa forma wiedzy o polityce, w: Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, red. Tomasz Gackowski, Karolina Byrska, Tomasz Patera, Seria: Media Początku XXI wieku, t. 32, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2017, s. 11-24. https://pl.scribd.com/document/365609460/Memy-czyli-z-ycie-spo%C5%82eczne-w-czasach-kultury-obrazu-red-T-Gackowski-K-Brylska-M-Patera#download Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, red. Piotr Grochowski, Toruń: Wydawnictwo UMK 2013. (Zwłaszcza wprowadzenie: s. 7-15, o memach s. 133-162 i wiele innych). Trzeszczyńska Patrycja W stronę etnografii Facebooka. Przypadek badań nad diasporą i pamięcią Ukraińców w Kanadzie, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2016, nr 2 (25), s. 23-42. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej-r2016-t-n2_(25)-s23-44.pdf Wodak Ruth, Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego, w: Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak, N. Fairclough, Kraków: Univesitas 2008, s. 185-214 Zynek-Mahometa J., „Droga do wolności” czy „teatr hipokryzji”? O „Różańcu Do Granic” w dyskursie internetowym portalu społecznościowego Facebook, „Lud” 2018, vol. 102, s. 383-407. https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LUD/article/view/lud102.2018.14 Literatura anglojęzyczna: Boellstorff T. Nardi B, Pearce C., Taylor T. L., Participant Observation in Virtual Worlds, p. 65-90; Data Analysis p. 159-176; Writing up, Presenting and Publishing Ethnographic Research p. 182, 195. In: Ethnography and Virtual Worlds, A Handbook of Method, Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2012 Pink S., Horst H., Postill J., Hjorth L., Lewis T., Tacchi J., Ethnography in a Digital World. In: Digital Ethnography. Principles and Practice, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE 2016, p. 1-18. Postill J., An Internet Field, in: Localizing the Internet. An Anthropological Account, New York, Oxford: Bergham Books 2011, p. 1--11. Miller D., Tales from Facebook, Cambridge UK, Malden USA: Polity Press, 2011. Projekt 'Why we post?' UCL 2012-2016 (movies and books) https://www.ucl.ac.uk/why-we-post/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) P8S_WG.3 Doktorant zna i rozumie metodologię badań naukowych P8S_UW.1 Doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfiko¬wania, formułowania i innowa¬cyjnego rozwiązywania złożo¬nych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badaw¬czym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formuło¬wać hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych P8S_UK.4 Doktorant potrafi uczestniczyć w dyskursie nauko¬wym P8S_KK.3 Doktorant gotów jest do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych P8S_KR.1 Doktorant gotów jest do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie ma charakter prezentacji pokazującej zastosowanie metod netnograficznych do indywidualnych badań doktoranta. Doktoranci prezentują w czasie zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.