Ćwiczenia terenowe specjalności Geografia społeczno-ekonomiczna stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-CWT-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe specjalności Geografia społeczno-ekonomiczna stosowana |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Osoba przystępująca do zajęć powinna posiadać niezbędną wiedzę z zakresu metod badań geograficznych, w tym metod badań ankietowych, a także znać w stopniu podstawowym współczesne procesy urbanizacji zachodzące w regionach miejskich oraz ich szeroko rozumiane konsekwencje (w szczególności przestrzenne i społeczne). Rekomendowane jest posiadanie umiejętności pracy z programem SPSS. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w terenie w wybranej dzielnicy Warszawy bądź gminie podwarszawskiej, a następnie kontynuowane w pracowni komputerowej. Ich celem jest przekazanie studentom umiejętności z zakresu prowadzenia badań terenowych (w tym badań ankietowych, wywiadów, inwentaryzacji, obserwacji) oraz opracowywania uzyskanych tą drogą informacji. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: 1. Poznanie wybranych metod badawczych stosowanych w geografii społecznej i gospodarczej oraz kształtowanie umiejętności ich praktycznego zastosowania. 2. Poszerzenie wiedzy z zakresu złożonych procesów urbanizacji zachodzących w regionach miejskich. Treść: - Przeprowadzenie w kilkuosobowych zespołach kompleksowych badań na wybranym obszarze z zastosowaniem różnorodnych metod badawczych, m.in.: metody ankietowej, wywiadów, inwentaryzacji i różnych technik obserwacji. - Samodzielne prowadzenie analiz statystycznych w programie SPSS. |
Literatura: |
1. Babbie E., 2001, Badania społeczne w praktyce, PWN 2. Kent F., 2000, Jak przetworzyć miejsce, Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych, Wyd. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków [http://www.mck.pk.edu.pl/panel/dokumenty/PPS,%20Jak_przetworzyc_miejsce.pdf] 3. Górniak J., Wachnicki J., 2008, Pierwsze kroki w analizie danych: SPSS for Windows, SPSS Polska, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W04, K_W10, K_U03, K_U04, K_U05, K_U09, K_K01, K_K02, K_K06 WIEDZA: student zna podstawowe metody badawcze i ich zastosowanie; zna też zasady projektowania i prowadzenia badań terenowych. UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi: - samodzielnie prowadzić prace badawcze w terenie, - wprowadzać informacje do baz danych, - formułować problemy badawcze, - wykonywać podstawowe prace analityczne oraz sporządzać raporty z badań, - pracować w zespole, uzgadniać wspólne stanowisko, zgłaszać własne propozycje. POSTAWY: student krytycznie ocenia zastosowane metody oraz wyniki własnej pracy; współpracuje z innymi wykonawcami i koordynatorem; konstruktywnie wspiera badania i proces wnioskowania; jest twórczy i otwarty na pokonywanie trudności w stosowaniu różnorodnych technik badawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie: - uczestnictwa w realizacji projektu badawczego (współpraca z opiekunem, ilość i jakość informacji zebranych w terenie, wprowadzenie pozyskanych informacji do baz danych), - aktywności w prowadzeniu analiz statystycznych podczas zajęć w pracowni komputerowej, - raportu końcowego z badań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.