Ćwiczenia terenowe specjalności Geografia fizyczna stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-CWT-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe specjalności Geografia fizyczna stosowana |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia terenowe przeznaczone są dla studentów specjalności geografia fizyczna stosowana. Dopuszczany jest udział studentów spoza specjalności zainteresowanych problematyką fizycznogeograficznych badań terenowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia terenowe służą nabywaniu praktycznych umiejętności związanych ze zbieraniem informacji w terenie. Mają charakter kompleksowy (łączący poszczególne dziedziny geografii fizycznej). Składają się ze szkoleń, pracy studentów pod kierunkiem opiekunów i samodzielnej pracy studentów. Poza zagadnieniami fizycznogeograficznymi ważne jest nabywanie umiejętności samodzielnego planowania i prowadzenia pracy w terenie, jak również wypracowanie poprawnych form kontaktów z miejscową ludnością. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń terenowych studenci poznają metody badań terenowych stosowane w meteorologii, klimatologii, hydrologii i gospodarce wodnej oraz geomorfologii i geoekologii. Przeprowadzają pomiary i obserwacje stacjonarne, marszrutowe lub profilowe. Zapoznają się z metodyką opracowań wyników badań terenowych (metodami statystycznymi, graficznymi, np. wydzielaniem jednostek przestrzennych) oraz zasadami ich interpretacji. Studenci zbierają informacje w punktach, na profilach i w jednostkach przestrzennych. Łączą wyniki obserwacji i pomiarów wykonywane przez różne osoby w spójny system informacji. Poza pracą w terenie, po zgromadzeniu odpowiedniej ilości informacji lub gdy wynika to z innych uwarunkowań (np. pogoda itp.), przewidziany jest również czas na prace kameralne obejmujące porządkowanie zebranego materiału terenowego, proste oznaczenia półlaboratoryjne, sporządzanie raportów i map, spotkania z przedstawicielami lokalnych władz i instytucji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1989, Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych. PWN, Warszawa. 3. Wałdykowski P., Zgorzelski M., 2007. Kartowanie rzeźby powierzchni terenu, [w:] A. Richling (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa. 2. Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. Literatura uzupełniająca: 1. Danielak D. 1994. Potencjał klimatyczny województwa płockiego. Notatki Płockie 4/16 – Kwartalnik Towarzystwa Naukowego Płockiego: 41-42, Płock. 2. Lamparski Z. 1964. Zarys stratygrafii czwartorzędu i morfologia dorzecza dolnej Skrwy. Acta Geologica Polonica, vol. XIV, nr 3. 3. Lamparski Z. 1979. Sandry i tarasy rzeczne w dolinie Skrwy i Wisły w okolicy Płocka. Inst. Geol. Biul. 187, 4. Lenart W., 1977, Osobliwości lokalnej cyrkulacji atmosferycznej w okolicach Płocka, Notatki Płockie, 22, 19-26 5. Lenartowicz M., Suchożebrski J., 2018, Operat ochrony zasobów abiotycznych i gleb. Plan Ochrony dla Brudzeńskiego Parku Krajobrazowego. NFOŚ, Warszawa. 6. Malinowska E., Ceglińska K., 2011, Przestrzenna zmienność właściwości gleb w układach katenalnych w rejonie Murzynowa. Prace i Studia Geograficzne, t. 46, s. 77-92. 7. Mapa geośrodowiskowa Polski w skali 1:50000, , arkusz 444 – Płock. Plansza A i B. Państwowy Instytut Geologiczny i Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2010 8. Mapa hydrogeologiczna Polski w skali 1:50 000 , arkusz 444 – Płock (N-34-124-A). Państwowy Instytut Geologiczny i Ministerstwo środowiska, Warszawa 2002 9. Objaśnienia do mapy geośrodowiskowej Polski 1:50000. Arkusz Płock, PIG-PIB, Warszawa 2010. 10. Objaśnienia do Mapy hydrogeologiczej Polski w skali 1:50 000, arkusz 444 – Płock (red. J. Włostowski). Państwowy Instytut Geologiczny i Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2002 11. Program Ochrony Środowiska dla miasta Płocka na lata 2016-2022, Urząd Miasta Płocka, Płock 2016 12. Richling A. Lechnio J. (red.), 2005, Z problematyki funkcjonowania krajobrazów nizinnych. WGSR UW, Warszawa. 13. Richling A. Lechnio J. (red.), 2012, Model Funkcjonalny Systemu Krajobrazowego. WGSR UW, Warszawa. 14. Roge-Wiśniewska M. (red.) Brudzeń Landscape Park - Natural and cultural environment and state of land use structure. Faculty of Geography and Regional Studies, Inter-Faculty Studies in Environmental Protection, University of Warsaw, 2005. 15. Skompski S. Słowański W., 1970, Objaśnienia do szczegółowej mapy geologicznej Polski w skali 1:50 000, arkusz 444 – Płock (N-34-124-A). Wyd. Geologiczne, Warszawa 16. Skompski S., Słowański S. 1964. Poligenetyczna dolina Wierzbicy koło Płocka. Acta Geolog. Polon., 14, 3: 437-455 17. Słowiński W., Skompski S. 1965. Sandry i tarasy rzeczne w dolinie Skrwy i Wisły w okolicach Płocka. Biul. Inst. Geol., nr 187. Z badań czwartorzędu w Polsce. Warszawa 18. Szczegółowa mapa geologiczna Polski w skali 1:50 000, arkusz 444 – Płock. Wyd. Geologiczne, Warszawa 1963 19. Szwarczewski P., Smolska E., Mazeika J., 2010, Zapis pradziejowej i historycznej aktywności gospodarczej w osadach na przykładzie okolic Brudzenia Dużego (N Mazowsze). Środowisko i kultura 8, s. 123. - mapy topograficzne i tematyczne obszaru opracowania |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Poszerzenie wiedzy o charakterze regionalnym dotyczącej badanego terenu. Ugruntowanie poznanych wcześniej metodami badań terenowych i laboratoryjnych i zaznajomienie się z nowymi. Wartościowanie źródeł informacji o przyrodzie (szczególne miejsce nowopozyskanych informacji terenowych). UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi: - zaplanować pracę w terenie, - wykonać podstawowe pomiary i obserwacje terenowe, - sporządzić prawidłową notatkę terenową i nanieść na mapę lokalizacje i wyniki prac w terenie, - wykorzystać cyfrowe dane przestrzenne do planowania badań terenowych - sporządzić raport z badań, - dokonać próby syntezy i interpretacji wyników badań. POSTAWY: - Umiejętność pracy w zespole. - Kształtowanie właściwych postaw wobec otoczenia społecznego miejsca prowadzenia badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 1. Praca w terenie: indywidualna i zespołowa. 2. Sporządzanie notatek terenowych. 3. Sporządzanie raportów cząstkowych i syntetycznych. 4. Przygotowanie obrazów kartograficznych prezentujących wyniki prowadzonych badań. 5. Prezentacja i dyskusja wyników badań. Szczegółowe kryteria i metody oceniania zostaną przedstawione na początku zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.