Dydaktyka przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-DPG-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przyrody |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 3. rok Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 3. rok (sem. zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Studenci III roku studiów I stopnia (licencjackich) na kierunku Geografia, realizujący Blok pedagogiczny. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów geografii, przyszłych nauczycieli przyrody do nauczania tego przedmiotu w szkole podstawowej. Główny nacisk jest położony na ukształtowanie umiejętności tworzenia własnego warsztatu pracy przez przyszłych nauczycieli przyrody. Nakład pracy studenta: obecność na konwersatoriach, aktywny w nich udział oraz przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. |
Pełny opis: |
Pełny opis. Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: miejsce przedmiotu przyroda w ramowych planach nauczania w szkole podstawowej, analiza zapisów podstawy programowej przyrody, cele kształcenia i treści nauczania; analiza rozkładu materiału; integracja wewnątrz przedmiotowa w programach nauczania przyrody, identyfikowanie powiązań treści nauczania przyrody z treściami geografii i biologii w SP; wiedza potoczna a wiedza naukowa – kształtowanie pojęć w świadomości uczniów (ujęcia konstruktywistyczne); planowanie działań dydaktycznych dostosowanych do możliwości poznawczych uczniów oraz do ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, dobór metod, form pracy i środków dydaktycznych do realizacji treści nauczania przyrody, w tym prowadzenie doświadczeń i eksperymentów oraz obserwacji elementów przyrody i krajobrazu w otoczeniu szkoły; rozwijanie zainteresowań uczniów, ich ciekawości, stymulowanie aktywności i samodzielności poznawczej dotyczącej postrzegania i myślenia całościowego dotyczącego środowiska przyrodniczego, krajobrazu oraz roli człowieka w ich kształtowaniu i ochronie. Nakład pracy studenta: • obecność na konwersatoriach, aktywność studentów (w tym m.in. zapoznanie się z polecanymi źródłami, literaturą, przygotowanie się i udział w dyskusji), • przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu. |
Literatura: |
• Angiel J., Oblicza Wisły. Przewodnik warszawski dla tropicieli przyrody, Stow. Stołeczne Towarzystwo Ochrony Ptaków, Warszawa, 2015 • Angiel J., Edukacja wokół drzewa, Geografia w Szkole nr 4, 2014 • Brudnik, E. Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS Kielce, 2000. • Elbanowska-Ciemuchowska S., Doświadczenia na lekcjach Przyrody, Wyd. Nowa Era, 2004 • Kozłowska E., 2000. Przyroda miasta, Nasza Księgarnia, Warszawa. • Lenart W., Imiela J, 2001. Ludziom i naturze. Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, RCEE, Płock. • Michalczyk J., 2009, Człowiek a przyroda, KUL, Lublin. • Rembertowicz H., (red.), 2004, Przyroda. Pytania dzieci - odpowiedzi dorosłych Wyd. SWPR, Warszawa. •Tołwińska-Królikowska E. (red.) 2013, Dzieci w świecie nauki. Materiały edukacyjne dot. ruchu naukowego w szkole podstawowej, Federacja Inicjatyw Oświatowych, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: E.1.W.1; E.1.W.2; E.1.W.3; E.1.W.4; E.1.W.6; E.1.W.9; E.1. W.15; E.1.U1; E.1.U2; E.1.U.3; E.1.U.4; E.1.U.7; E.1.K.2; E.1, K.5; E.1.K.6, E.1.K.8, Po ukończeniu zajęć student z zakresu wiedzy: • określa miejsce przedmiotu Przyroda w ramowych planach nauczania (E.1.W1), • charakteryzuje założenia dydaktyczne przedmiotu przyroda w szkole podstawowej w odniesieniu do zapisów podstawy programowej w szkole podstawowej (E.1.W.2), • omawia warsztat pracy nauczyciela przyrody w szkole podstawowej, w tym m.in. istotę programów nauczania, rozkładu materiału itp. (E.1.W.3), • określa: niezbędne kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela przyrody, znaczenie i sposoby budowania autorytetu, zasady tworzenia interakcji z uczniami; konkretyzuje dobre praktyki w pracy z uczniami oraz we współpracy z innymi nauczycielami i z rodzicami (E.1.W.4), • formułuje różne formy, strategie, metody i style kształcenia, ocenia ich skuteczność w realizacji treści nauczania przyrody w szkole podstawowej; określa rozmaite sposoby oddziaływania na uczniów (E.1.W.6; E.1.W.9), • przedstawia możliwości wykorzystania różnorodnych środków dydaktycznych (w tym GIS) w realizacji założonych celów dydaktycznych z zakresu nauczania przyrody; charakteryzuje rolę zajęć terenowych w edukacji przyrodniczej (E.1.W.9; E.1.W.15), • charakteryzuje cele, rolę i wartości edukacji regionalnej, edukacji krajobrazowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w nauczaniu przyrody oraz w wychowaniu uczniów (E.1.W.15). Z zakresu umiejętności student: • analizuje zapisy podstawy programowej oraz wybranych programów nauczania przyrody w szkole podstawowej (E.1.U.3), • stosuje zróżnicowane formy, strategie, metody i techniki nauczania (szczególnie aktywizujące uczniów, w tym TIK), a także wykorzystuje zasady kształcenia dostosowane do celów i treści zajęć z przyrody (E.1,U.7), • wykorzystuje różnorodne środki dydaktyczne (w tym GIS) do poznania, zobrazowania i wyjaśniania zjawisk oraz procesów przyrodniczych (E.1.U.7), • projektuje lekcje przyrody i opracowuje scenariusze lekcji z wykorzystaniem różnych form, strategii i metod nauczania, szczególnie aktywizujących dostosowanych do celów i treści edukacji przyrodniczej w SP (E.1, U.7). Z zakresu kompetencji społecznych student jest gotów do: • popularyzowania wiedzy przyrodniczej wśród uczniów oraz rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1.E.1.K.2), • kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów (D.1.E.1.K.5), • budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, zwłaszcza tolerancji oraz otwartości i poszanowania odmienności (D.1.E.1.K.6), • ustawicznego rozwoju i pogłębiania swojej wiedzy i kompetencji w zakresie nowych osiągnięć rozwijających się nauk przyrodniczych oraz metod nauczania-uczenia się (D.1.E.1.K.8). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, Zaliczenie pisemne składające się z wiązek pytań otwartych i półotwartych. Uzyskanie 60% punktów gwarantuje ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Angiel | |
Prowadzący grup: | Joanna Angiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.