Dydaktyka przyrody i geografii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-DPG1-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przyrody i geografii I |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Studenci II roku geografii, studia stacjonarne, licencjackie (realizujący Blok pedagogiczny), którzy zaliczyli zajęcia z Podstaw dydaktyki ogólnej. Podstawowa wiedza z dydaktyki ogólnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów, przyszłych nauczycieli do nauczania przedmiotu Przyroda i Geografia w szkole podstawowej. Główny nacisk jest położony na ukształtowanie umiejętności tworzenia własnego warsztatu pracy przez przyszłych nauczycieli. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu: • przygotowanie studentów do korzystania z różnorodnych pomocy dydaktycznych w celu realizacji założonych przez nich celów dydaktycznych z zakresu Przyrody i Geografii, • zaprezentowanie wybranych metod i form pracy z uczniami (oraz metod i technik uczenia się), • przygotowanie do pracy z zastosowaniem technik informacyjno-komunikacyjnych oraz rozmaitych eksperymentów, • dostrzeżenie przez studentów szerokiego zakresu tematycznego przyrodniczych zajęć terenowych, umiejętność ich zaplanowania i przeprowadzenia, • przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć na ścieżkach dydaktycznych oraz do tworzenia takich ścieżek w najbliższej okolicy, • zwrócenie uwagi na różnorodność tematyczną związaną z lokalizacją szkoły i możliwością prowadzenia zajęć tuż „za progiem szkoły”, • uświadomienie kluczowej roli edukacji regionalnej i ekologicznej w nauczaniu Przyrody. Ćwiczenia mają na celu wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędnych do: • planowania dydaktycznego procesu nauczania/uczenia się Przyrody, • realizacji przygotowanych planów, zwłaszcza w zakresie metod nauczania/uczenia się przyrody, form i typów pracy na lekcji, pomocy dydaktycznych, • ewaluacji realizowanych planów, zwłaszcza w zakresie sprawdzania i oceniania zdobytej przez uczniów wiedzy, umiejętności i postaw. |
Literatura: |
• Angiel J., Oblicza Wisły. Przewodnik warszawski dla tropicieli przyrody, Stow. Stołeczne Towarzystwo Ochrony Ptaków, Warszawa, 2015 • Angiel J., Edukacja wokół drzewa, Geografia w Szkole nr 4, 2014 • Brudnik, E. Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS Kielce, 2000. • Elbanowska-Ciemuchowska S., Doświadczenia na lekcjach Przyrody, Wyd. Nowa Era, 2004 • E. Kozłowska, 2000. Przyroda miasta, Nasza Księgarnia, Warszawa. • Lenart W., Imiela J, 2001. Ludziom i naturze. Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, RCEE, Płock. • Kruszewski K. (red.), 1993. Sztuka nauczania, t. 1 i 2. PWN, Warszawa. • Kupisiewicz Cz., 2005. Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa. • Pikorz S., 1972. Jak realizować zadania dydaktyczno – wychowawcze podczas wycieczek geograficznych, biologicznych i krajoznawczych [w:] Materiały metodyczne do nauczania geografii i pracy krajoznawczej w szkole, Okręgowy Ośrodek Metodyczny, Kraków, s. 32-41. Rembertowicz H., (red.) Przyroda. Pytania dzieci - odpowiedzi dorosłych Wyd. SWPR, Warszawa, 2004. • Suchan A., 2003. Zajęcia terenowe w nauczaniu przyrody, SCE, Tarnów. • Wuttke G., 1963. Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: • przedstawia cele, tematykę, etapy i metody zajęć terenowych, • określa możliwości zastosowania technik informacyjno komunikacyjnych w nauczaniu - uczeniu się przyrody i geografii, • przedstawia zasady tworzenia ścieżek dydaktycznych, • charakteryzuje warsztat pracy nauczyciela przyrody i geografii w szkole podstawowej, • określa rolę edukacji regionalnej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w nauczaniu przyrody i geografii. Umiejętności: • stosuje zróżnicowane formy, strategie nauczania, zasady nauczania i metody (szczególnie aktywizujące) dostosowane do celów i treści zajęć przedmiotowych (cd), • projektuje lekcje i opracowuje scenariusze lekcji przyrody i geografii (w tym lekcji w terenie), • wykorzystuje różnorodne środki dydaktyczne do poznania zjawisk i procesów przyrodniczych, społeczno-gospodarczych i kulturowych, • wykorzystuje najbliższy teren jako laboratorium, środek dydaktyczny oraz przedmiot badań w edukacji przyrodniczej i geograficznej, • projektuje i stosuje różne metody, techniki i formy pracy w pracy z uczniami. Kompetencje społeczne: • wykazuje postawę zaangażowania w pracy zespołowej, • aktywne korzysta z różnorodnych form, strategii nauczania, nowoczesnych metod i środków dydaktycznych, • wykazuje otwartą postawę wobec nowości rozwijających się nauk przyrodniczych oraz metod nauczania-uczenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny: pięć zagadnień ujętych jako wiązka pytań otwartych. Uzyskanie 60% - ocena dostateczna. W sytuacji niezaliczenia wykładu w pierwszym terminie bądź uzasadnionej i usprawiedliwionej nieobecności istnieje możliwość zaliczenia go w drugim terminie. Forma zaliczenia jest wówczas analogiczna do formy zaliczenia w terminie pierwszym. Ćwiczenia: ocena końcowa jest średnią z ocen: a) z aktywności studenta na zajęciach oraz b) z wykonanych prac (zadań). Ocena końcowa z zajęć jest średnią z ocen: z ćwiczeń i z wykładu. Aby przystąpić do zaliczenia wykładu student musi uzyskać ocenę pozytywną z ćwiczeń. Obecność na zajęciach (zarówno wykładach jak i ćwiczeniach) jest obowiązkowa; dopuszcza się jednak w sytuacjach uzasadnionych dwie usprawiedliwione nieobecności. W sytuacji nieobecności na zajęciach student musi zrealizować założone cele kształcenia i wykonać niezbędne zadania, zgodnie z instrukcją podaną przez wykładowcę. Przewidziany czas na uzupełnienie zaległości 2 tygodnie. Nakład pracy studenta: Wykłady – przygotowanie się do zajęć w tym do zaliczenia 10 godzin Ćwiczenia – przygotowanie się do zajęć i wykonanie obowiązkowych zadań - 15 godz. |
Praktyki zawodowe: |
Studenta obowiązują praktyki zawodowe w szkole składające się z: 1) praktyki psychologiczno-pedagogicznej - 30 godz 2) praktyki z przyrody i geografii w szkole podstawowej - 120 godz. Zakres treści obu praktyk zamieszczono w odrębnych sylabusach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.