Dydaktyka przyrody i geografii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-DPG2-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przyrody i geografii II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Studenci III roku geografii, studia stacjonarne, licencjackie (realizujący Blok pedagogiczny), którzy zaliczyli zajęcia z Podstaw dydaktyki ogólnej oraz Dydaktykę przyrody i geografii I. Podstawowa wiedza z dydaktyki ogólnej. Wiedza cząstkowa z zakresu dydaktyki przyrody i geografii. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot Dydaktyka przyrody i geografii II jest kontynuacją przedmiotu Dydaktyka przyrody i geografii I. Celem zajęć jest przygotowanie studentów, przyszłych nauczycieli do nauczania przedmiotów Przyroda i Geografia w szkole podstawowej. Główny nacisk jest położony na ukształtowanie umiejętności tworzenia własnego warsztatu pracy przez przyszłych nauczycieli. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędnych do: • planowania dydaktycznego procesu nauczania/uczenia się Przyrody i Geografii, • realizacji przygotowanych planów, zwłaszcza w zakresie zastosowania metod nauczania/uczenia się przyrody i geografii, form i typów pracy na lekcji oraz pomocy dydaktycznych, • ewaluacji realizowanych planów, zwłaszcza w zakresie sprawdzania i oceniania zdobytej przez uczniów wiedzy, umiejętności i postaw. |
Literatura: |
• Brudnik, E. Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS Kielce, 2000. • Kruszewski K. (red.), 1993. Sztuka nauczania, t. 1 i 2. PWN, Warszawa. • Kupisiewicz Cz., 2005. Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa. • Pikorz S., 1972. Jak realizować zadania dydaktyczno – wychowawcze podczas wycieczek geograficznych, biologicznych i krajoznawczych [w:] Materiały metodyczne do nauczania geografii i pracy krajoznawczej w szkole, Okręgowy Ośrodek Metodyczny, Kraków, s. 32-41. Rembertowicz H., (red.) Przyroda. Pytania dzieci - odpowiedzi dorosłych Wyd. SWPR, Warszawa, 2004. • Suchan A., 2003. Zajęcia terenowe w nauczaniu przyrody, SCE, Tarnów. • Wuttke G., 1963. Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: 1. charakteryzuje założenia dydaktyczne przedmiotów przyroda i geografia w szkole podstawowej, 2. definiuje podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki czynnościowej (przedmiotowej), 3. omawia warsztat pracy nauczyciela przyrody i geografii w szkole podstawowej. Umiejętności: 1. analizuje aktualną podstawę programową nauczania przyrody i geografii w szkole podstawowej i na jej podstawie tworzy rozkład nauczania i plan wynikowy. 2. analizuje podręczniki i zeszyty ćwiczeń przyrody oraz poradniki metodyczne dla nauczycieli, dokonuje wyboru uwzględniając specyfikę szkoły, 3. stosuje zróżnicowane formy, strategie nauczania, zasady nauczania i metody (szczególnie aktywizujące) dostosowane do celów i treści zajęć przedmiotowych, 4. projektuje lekcję i opracowuje konspekty lekcji przyrody i geografii, wykorzystuje i tworzy narzędzia hospitacji lekcji, 5. określa cele edukacyjne, tworzy standardy wymagań w ujęciu operacyjnym, 6. wykorzystuje różnorodne środki i pomoce dydaktyczne do wyjaśniania zjawisk i procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych i kulturowych, 7. tworzy narzędzia do przeprowadzania ewaluacji zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego. Kompetencje społeczne: 1. dostrzega misję zawodu nauczyciela w społeczeństwie i potrzebę przywrócenia etosu nauczyciela, 2. wykazuje postawę gotowości do pracy zespołowej w zespole nauczycielskim i kierowania pracą uczniów, 3. aktywnie korzysta z różnorodnych form, strategii nauczania, nowoczesnych metod i środków dydaktycznych. Wykazuje otwartą postawę wobec nowości rozwijających się nauk przyrodniczych, 4. dąży do ciągłego doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, podnoszenia kwalifikacji zawodowych w toku kształcenia ustawicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Ocena końcowa jest średnią z ocen: a) z aktywności studenta na zajęciach oraz b) z wykonanych prac (zadań). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa; dopuszcza się jednak w sytuacjach uzasadnionych dwie usprawiedliwione nieobecności. W sytuacji nieobecności na zajęciach student musi zrealizować założone cele kształcenia i wykonać niezbędne zadania, zgodnie z instrukcją podaną przez wykładowcę. Przewidziany czas na uzupełnienie zaległości 2 tygodnie. Nakład pracy studenta: Ćwiczenia – przygotowanie się do zajęć i wykonanie obowiązkowych zadań - 15 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.