Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geografia regionalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-1-GR
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geografia regionalna
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne uwarunkowania poziomu i zróżnicowania regionalnego współczesnego świata.

Pełny opis:

Treść:

Wykład: Geografia regionalna w systemie nauk geograficznych. Wybrane problemy z geografii regionalnej: przyrodnicze uwarunkowania gospodarczej działalności człowieka w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, dualizm funkcji środowiska przyrodniczego. Teoretyczne i praktyczne problemy oceny środowiska przyrodniczego dla gospodarki człowieka na przykładzie wybranych regionów. Nowe kierunki w geografii regionalnej.

Zagadnienia tematyczne w przeglądzie regionalnym – Europa Zachodnia, Europa Wschodnia, azjatycka część Rosji, Azja Wschodnia (Chiny), Azja Południowo-Wschodnia, Azja Południowa, Bliski Wschód, Afryka Południowa, Afryka na południe od Sahary, Ameryka, Australia, wyspy tropikalne.

Ćwiczenia:

Zapoznanie z literaturą przedmiotu. Poznanie podstawowych metod analizy relacji człowiek - środowisko. Działalność człowieka w warunkach skrajnych. Region, który znam.

Na ćwiczeniach studenci wykonują mapy oraz część interpretacyjną.

Ćwiczenia: Metody oceny: Studenci na zajęciach piszą sprawdziany - rozpoznawanie obiektów na mapie fizycznogeograficznej poszczególnych kontynentów. Na koniec semestru uzyskują uśrednioną ocenę ze znajomości mapy świata. Ponadto studenci wykonują 4 ćwiczenia, składające się z części graficznej, obliczeniowej i opisowej.

Ćwiczenia są uzupełnieniem wykładu z geografii regionalnej. Studenci po zapoznaniu się z literaturą przedmiotu poznają metody badawcze stosowane w geografii regionalnej: metoda ekwidystant, metoda korelacji, analiza pól podstawowych. Poznają szereg związków między człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym i ich wzajemne oddziaływania. Interpretują mapy, wykonują samodzielnie mapy i część opisową.

Literatura:

Dumanowski B., 1981, Geografia regionalna jako dyscyplina badawcza, Przegląd Geograficzny LIII, z.1.

Gilbert A., 1988, The new region al geography in French and English-speaking countries, Progress in Human Geography, 12, 2, 208-228.

Kałuski S., 1997, Granice polityczne, naturalne i sztuczne - anachronizm czy aktualny problem, Prace i Studia Geograficzne, t. 19.

Kondracki J., 1995, O geografii regionalnej, Przegląd Geograficzny, LXVII, z.1-2.

Murphy A.B., O’Loughlin J., 2009, New Horizons for Regional Geography, Eurasian Geography and Economics, 50, 3, 241–251. DOI: 10.2747/1539-7216.50.3.241

Pudup M., 1988, Arguments within Regional Geography, Progress in Human Geography, 12, 3, 369-390.

Walewski A., 1981, Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze, Przegląd Geograficzny, LIII, z. 1.

Efekty uczenia się:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Po ukończeniu przedmiotu student powinien:

- znać definicje i różnorodność koncepcji w geografii regionalnej;

- wskazywać podstawowe kryteria delimitacji regionów geograficznych,

- posiadać wiedzę na temat metod zależności - środowisko przyrodnicze a gospodarka człowieka na przykładzie wybranych regionów

- wskazać miejsce i znaczenie geografii regionalnej we współczesnych badaniach geograficznych

- scharakteryzować regiony geograficzne świta pod kątem zależności przyrodniczo-gospodarczych.

Po ukończeniu przedmiotu student powinien zdobyć następujące umiejętności:

- ocenić skutki różnorodnych czynników przyrodniczych na gospodarowanie człowieka w różnych typach środowisk;

- wykazać orientację w zakresie najnowszych koncepcji z zakresu geografii regionalnej;

- wykazać się znajomością metod pomiaru/oceny zjawisk wchodzących w skład geografii regionalnej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania

Ocena z ćwiczeń stanowi 45%, a ocena z wykładu stanowi 55% ostatecznej oceny z przedmiotu. Brak zaliczenia ćwiczeń uniemożliwia przystąpienie do egzaminu z wykładu.

Wykład: egzamin pisemny.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)