Koncepcje i problemy badawcze geografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-KPB | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Koncepcje i problemy badawcze geografii | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) - sem. 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Konwersatorium przeznaczone dla studentów I roku, którzy mają szkolną wiedzę z zakresu geografii (poziom liceum). Naukę ułatwia znajomość podstaw logiki, metodologii nauki, a także historii itp., jednak wcześniejsze zaliczenie jakichkolwiek innych przedmiotów nie jest niezbędne. |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Konwersatorium prezentuje główne koncepcje geograficzne i wybrane problemy badawcze geografii fizycznej i geografii społeczno-ekonomicznej. |
||
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiany jest zarys historii dyscypliny, miejsce we współczesnym systemie nauki, najważniejsze pojęcia naukowe geografii, odnoszące się do przedmiotu badań i sposobów jego ujęcia. Prezentowane są najważniejsze koncepcje geograficzne oraz wybrane problemy naukowe. Każde z zagadnień przedstawiane jest z punktu widzenia geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. Poruszana problematyka obejmuje: pojęcie przestrzeni geograficznej, prawa i prawidłowości rządzące jej zróżnicowaniem; podejście kompleksowe i systemowe w geografii; wielopoziomowe i wieloaspektowe interakcje w systemie człowiek-środowisko jako przedmiot badania geografii; wybrane paradygmaty i problemy badawcze geografii. Nakład pracy studenta: udział w konwersatorium - 30 godzin przygotowanie do zajęć, w tym przygotowanie prac pisemnych: minimum 30 godzin (zwiększenie liczby godzin zależne od systematyczności pracy, zaangażowania itp. cech indywidualnych) |
||
Literatura: |
Wskazane podczas konwersatorium prace z serii: "Podstawowe idee i koncepcje w geografii" - praca zbiorowa pod redakcją Krystyny Rębowskiej, Wiesława Maika i Andrzeja Suliborskiego, tomy: tom 1 - Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie, Łódź 2005. tom 2 - Człowiek w badaniach geograficznych, Bydgoszcz 2006. tom 3 - Geografia a przemiany współczesnego świata. tom 4 - Terytorium, region, miejsce - czas i przestrzeń w geografii, Bydgoszcz 2008. tom 5 - Ujęcia i problemy badawcze we współczesnej geografii, Bydgoszcz 2011. Jackowski A., Liszewski S., Richling A. (red.), Historia geografii polskiej, WN PWN, Warszawa 2008. Ponadto literatura zalecana podczas zajęć. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W09, K_U01, K_K01, K_K03, K_K06 WIEDZA 1) Zna główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych. 2) Zna koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na Ziemi. 3) Wykazuje znajomość zaawansowanych kategorii pojęciowych w zakresie geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. UMIEJĘTNOŚCI 1) Umie wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła. 2) Posiada umiejętność przygotowania pisemnych prac na podstawie literatury. 3) Posługuje się szczegółową terminologią geograficzną. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1) Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny. 2) Potrafi współdziałać i pracować w grupie. 3) Rozumie szczególną społeczną rolę nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ przedmiot zakłada wyłącznie przekaz studentom bardzo zróżnicowanych tematycznie informacji, w trakcie wykładu nie są przewidywane jakiekolwiek formy sprawdzenia "na bieżąco" jej przyswajania przez studentów. O zaliczeniu przedmiotu będzie decydował dość obszerny test, składający się z dwóch bloków pytań, zarówno w postaci zamkniętej jak i otwartej, nawiązujących do całej problematyki omawianej przez dwóch prowadzących wykład nauczycieli akademickich. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wiaczesław Andrejczuk, Andrzej Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Wiaczesław Andrejczuk, Andrzej Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Wiaczesław Andrejczuk, Andrzej Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.