Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przestrzenie publiczne w miastach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-1-PPM-SE
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przestrzenie publiczne w miastach
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia)
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka społeczno-ekonomiczna) - sem. 5
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
uzupełniające

Założenia (opisowo):

Student zna podstawowe elementy struktury przestrzennej miasta

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie studentom różnorodnych form, funkcji oraz sposobów zarządzania przestrzeniami publicznymi w miastach. Studenci poznają również procesy, jakim podlegają współczesne przestrzenie publiczne oraz podmioty, które są zaangażowane w ich dostarczanie, a przy okazji uczą się wyciągać wnioski odnośnie tego, w jaki sposób różne przestrzenie publiczne pełnią swoją podstawową funkcję – funkcję społeczną. Przedmiot jest ściśle powiązany z geografią miast oraz zagadnieniami związanymi z kształtowaniem ładu przestrzennego w wymiarze kompozycyjno-estetycznym, funkcjonalnym, społecznym, a także ekonomicznym. Przedmiot istotny dla dyscypliny geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna.

Pełny opis:

W trakcie konwersatoriów poruszane są następujące zagadnienia:

-Teorie przestrzeni publicznej, przestrzeń publiczna i domena publiczna, co to znaczy publiczne, publiczne czyli czyje

-Klasyfikacje i typologie przestrzeni publicznych

-Modele dostarczania i stopień upublicznienia przestrzeni

-Znaczenie centrum miasta

-Sąsiedztwo i identyfikacja z miejscem

-Jak powstają dobre przestrzenie publiczne - szanse i zagrożenia

-Metody badania przestrzeni (publicznej) w miastach

-Aktorzy społeczni w przestrzeniach publicznych. Turystyka i przestrzenie publiczne

-Prawo do miasta i przestrzenie publiczne - próby zagarniania przestrzeni publicznych. Osoby w kryzysie bezdomności w przestrzeniach publicznych

-Użytkownicy przestrzeni publicznych, próba przyjmowania różnych perspektyw

-Niby-miejsca, nie-miejsca

Oprócz aktywności na zajęciach, od studenta wymagany jest wkład własny w postaci regularnego czytania poleconej przez prowadzącego literatury polskiej i zagranicznej, samodzielnego szukania przykładów, które stanowią ilustrację wypracowanych wspólnie na zajęciach wniosków, prowadzenia obserwacji w wybranych przestrzeniach publicznych i dzielenie się nimi.

Literatura:

Mantey D. (2019), Wzorzec miejskiej przestrzeni publicznej w konfrontacji z podmiejska˛ rzeczywistością. Warszawa: WUW.

Bierwiaczonek K. (2016), Społeczne znaczenia miejskich przestrzeni publicznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Bierwiaczonek K., Nawrocki T. (2012), Teoretyczne spojrzenie na przestrzeń publiczną, w: K. Bierwiaczonek, B. Lewicka, T. Nawrocki, Rynki, malle, cmentarze. Przestrzeń publiczna miast śląskich w ujęciu socjologicznym, Kraków: NOMOS.

P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista.

Łuszczek M., Ptasińska U., (red), Project for Public Spaces, Jak przetworzyć Miejsce/ Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych, Wydawca: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska

Harvey, D. (2012), Bunt miast, Wydawnictwo: Fundacja Bęc Zmiana

Wallis, A. (1979), Informacja i Gwar, Państwowy Instytut Wydawniczy

Martini, N. (2022), Bezdomność i manewrowanie w przestrzeni, w: Autoportret, 3 [78] 2022

Smagacz-Poziemska, M. (2016), Galeria handlowa jako podwórko, w: Autoportret, 3 [54] 2016

Augé, M. (2008), Nie-Miejsca : wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty, w: Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 4 (112), 127-140 2008

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W05, K_W08, K_U07

Absolwent zna i rozumie:

- przyczyny zróżnicowania rozwoju przestrzennego oraz znaczenie sektora prywatnego i społecznego w kształtowaniu przestrzeni publicznych

- podstawowe zasady kształtowania przestrzeni publicznych

Absolwent potrafi:

- prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi, przestrzennymi oraz zarządczymi

Metody i kryteria oceniania:

• Możliwe dwie nieobecności

• Aby zaliczyć zajęcia należy:

• Czytać lektury i być aktywnym na zajęciach (30%)

• Przygotować 10-minutowy referat z wybranej lektury (20%)

• Lista lektur do referatów będzie udostępniona

• Zrealizować projekt badawczy, dotyczący przestrzeni publicznej, w grupie (50%)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Biczyńska
Prowadzący grup: Ewelina Biczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Biczyńska
Prowadzący grup: Ewelina Biczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)