Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regionalizmy we wspólczesnym świecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-1-RWŚ-WE
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Regionalizmy we wspólczesnym świecie
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest poznanie, przedstawienie i przedyskutowanie wybranych problemów geograficznych współczesnego świata, a w szczególności takich problemów jak: regionalizmy i poczucie tożsamości (w ujęciu politycznym); pojęcie regionalizmów w stosunkach międzynarodowych, regionalizmy i tożsamości w ujęciu socjologicznym postrzegane w kontekście globalizacji. Do tych terminów często odwołujemy się na zajęciach z geografii regionalnej i geografii politycznej


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje wybrane przez prowadzącego problemy, do opracowania przez studentów, przedstawienia i przedyskutowania na zajęciach. Przykłady tematów na rok akademicki 2019/2020): Brexit, czym jest globalizacja?, Co to jest regionalizm? (różne pojmowanie regionalizmu), Co to jest glokalizacja? Społeczności tubylcze we współczesnym świecie, ich przyszłość. Jedna religia - wiele krajów, wiele religii - jeden kraj, Indie: czy aby na pewno "ziemia obiecana"?, Współczesne niewolnictwo, czy Europie grozi islamizacja?, Uchodźcy w drodze do Europy, uchodźcy klimatyczni, Pomoc rozwojowa, Kartele narkotykowe

Pełny opis:

Tematyka zajęć w roku akademickim 2019/2020: przykłady: Brexit, Czym jest globalizacja? Jaki jest jej współczesny kontekst? Jaka jest relacja między globalizacją a regionalizmami?, Różne pojmowanie regionalizmu, Co to jest glokalizacja - pozorna tożsamość narodowa państwa? Społeczności tubylcze we współczesnym świecie, ich przyszłość, diaspory narodowe, mniejszości (sytuacja mniejszości koreańskiej w Japonii), Imigracja zarobkowa do Polski: Ukraińcy, Hindusi, Filipińczycy, Nepalczycy, Kto pracuje w "Żabce", Wspólnoty transnarodowe, Jedna religia - wiele krajów, wiele religii - jeden kraj, Czy Polska jest krajem monoteistycznym? Indie: porażająca bieda czy ziemia obiecana?, Współczesne niewolnictwo - handel ludźmi, Czy Europie grozi islamizacja?, Uchodźcy w drodze do Europy - przyjmować, czy nie?, Pomoc rozwojowa: potrzebna, pożądana czy zbędna, Kartele narkotykowe.

Formami prowadzenia zajęć są: wykład/prezentacja, wywiad fokusowy, debata oksfordzka. Zajęcia są przygotowywane i prowadzone przez grupy studentów liczące 2-3 osoby. W dyskusji uczestniczą wszyscy studenci obecni na sali. Każde wystąpienie jest na bieżąco oceniane.

Literatura:

Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000.

Challenging Immigration and Ethnic Relations Politics. Comparative European Perspectives, red. R. Koopmans i P. Statham, Oxford 2000.

Czachór Z., Globalizacja po europejsku? Analiza roli Europy i Unii Europejskiej w stosunkach Północ – Południe, [w:] Północ – Południe. Konflikt czy współpraca?, Warszawa 2001.

Do stołu dla zamożnych. Ruchy migracyjne w Afryce oraz ich znaczenie dla Polski, red. nauk. S. Łodziński, J.J. Milewski, Warszawa 1999.

Globalizacja – mechanizmy i wyzwania, red. B. Liberska, Warszawa 2002.

Grzybowska K., Niemcy: porażka pacyfizmu w konfrontacji z terroryzmem, "Polska w Europie", 1 (39)/2002.

Habermas J., Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, Warszawa 1993.

Handelsman M., Rozwój narodowości nowoczesnej, Warszawa 1973.

Huntington S., Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1996.

Kuczyński M., Krwawiąca Europa. Konflikty zbrojne i punkty zapalne w latach 1990-2000. Tło historyczne i stan obecny, Warszawa 2001.

Łodziński S., Obcy czy obywatele? Problemy migracji z krajów Trzeciego Świata do Europy Zachodniej w latach 90-tych, [w:] Migracje 1945-1995. Migracje i społeczeństwo 3, Warszawa 1999.

McEvedy C., Jones R., Atlas of World Population History, Harmondsworth 1978.

Społeczeństwo i polityka. Zarys wykładu, red. K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Warszawa 2001.

Stankiewicz W., Terroryzm międzynarodowy na tle zderzenia cywilizacji chrześcijańskiego Zachodu z Islamem, "Przegląd Politologiczny" 3/2002.

The Politics of Multiculturalism in the New Europe: Racism, Identity and Community, red. T. Modood i P. Werbner, London – New York 1997.

Trzciński K., Prawo obywatelstwa a zagadnienia imigracji na tle doświadczeń niemieckich, "Państwo i Prawo" 2/2003.

Wyciechowska I., "Komu w drogę?" – migracje międzynarodowe – zagrożenie czy zbawienie XXI wieku, [w:] Historia. Stosunki międzynarodowe. Amerykanistyka. Księga Jubileuszowa na 65-lecie Profesora Wiesława Dobrzyckiego, Warszawa 2001.

Ząbek M., Wielkie ruchy migracyjne na kierunku Południe – Północ jako problem globalny, [w:] Północ – Południe. Konflikt czy współpraca?, Warszawa 2001.

Żarnowski J., Społeczeństwa XX wieku, Wrocław 1999.

Efekty uczenia się:

Student zdobywa podstawową wiedzę o istnieniu i rozwoju regionalizmów we współczesnym świecie w kontekście procesu globalizacji. Rozumie czynniki prowadzące do wzrostu regionalizmów. Lepiej rozumie zjawiska migracji, ksenofobii, terroryzmu

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach nie jest obowiązkowa. Podstawą zaliczenia (80% oceny) jest pozytywna ocena referatu, wywiadu fokusowego, dyskusji oksfordzkiej przygotowanych w toku zajęć, w oparciu o wybraną literaturę i wskazujących na przyswojenie podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu. Punktowany jest także udział w dyskusji - zadawane pytania, wygłaszane komentarze, ich jakość, liczba, częstotliwość wystąpień (20% oceny

Praktyki zawodowe:

Nie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)