Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczno-ekonomiczne aspekty klęsk żywiołowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-1-SEKZ-SE
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczno-ekonomiczne aspekty klęsk żywiołowych
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka społeczno-ekonomiczna) - sem. 5
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład będzie poświęcony rozważaniom nad klęskami żywiołowymi i polityką zmniejszania ich ryzyka.

Pełny opis:

Klęski żywiołowe w ujęciu geograficznym. Zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. klęska żywiołowa, ryzyko, zagrożenie, podatność. Koncepcje i polityka światowa redukcji ryzyka klęsk żywiołowych. Wybrane zagadnienia redukcji ryzyka klęsk żywiołowych.

Literatura:

Keller E.A., Vecchio D.E, 2011, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ

Lisowski A., 2000, Klęski żywiołowe – od pokory wobec losu do akceptacji ryzyka, Czasopismo Geograficzne, z. LXXI, 1, s. 43–51

McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts O. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University

Mikulski Z., Problem klęsk żywiołowych w aspekcie współpracy międzynarodowej. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, 38(1):137-148.

Plit P.,Geografia klęsk żywiołowych" — nowa gałąź geografii? „Przegląd Geograficzny" t. 61, z. 1-2,1989, s. 115-120.

Rucińska D., 2019, Teoretyczny aspekt klęski żywiołowej. Studium skutków wybranych zagrożeń naturalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Prace i Studia Geograficzne, 64.3: 49-67. [20 pkt. MNiSW].

Rucińska D., 2014, Interdyscyplinarność i uniwersalność koncepcji redukcji ryzyka klęsk żywiołowych, Prace i Studia Geograficzne, 55: 119-131.

Rucińska D., 2014, Podatność społeczna na zagrożenia naturalne jako element ryzyka. Przegląd koncepcji naukowych, Prace i Studia Geograficzne, 55: 133-144.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W03, K_W06, K_U07, K_K04

Wiedza:

Student zna przestrzenną i czasową lokalizację zagrożeń naturalnych (przykłady abiotycznych i biotycznych) na świecie, z których niektóre doprowadziły do klęsk; Student zna różnice terminologiczne oraz znaczenie kluczowych pojęć specjalistycznych;

Student zna współczesne koncepcje i politykę światową dotyczącą redukcji ryzyka klęsk żywiołowych.

Umiejętności:

Student potrafi różnicować klęski żywiołowe w regionów świata.

Student rozumie potrzebę realizacji polityki redukcji ryzyka klęsk oraz potrafi wskazać metody łagodzenia skutków klęsk; wymienia organizacje międzynarodowe działające na rzecz łagodzenia skutków i redukcji ryzyka; wymienia organizacje zajmujące się gromadzeniem danych o skutkach zagrożeń naturalnych i klęsk żywiołowych.

Kompetencje:

Student posiada wiedzę o możliwości występowania klęsk żywiołowych w regionach świata;

Student posiada wiedzę o konieczności podejmowania odpowiedzialnych działań w zakresie minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych.

Postawa: Student jest gotowy do podejmowania działań.

Nakład pracy studenta 25 godz. w tym:

15 godz. wykładów,

4 godz. studiowania, przygotowania do zaliczenia,

1 godz. konsultacji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne na ocenę; wymagana odpowiedź na 3 pytania. Zaliczenie od 60-70% poprawności (ocena dostateczna), 71-80% (dobra), od 81-90% (bardzo dobra), powyżej 90% - 5!

Wymagane zrozumienie omawianych koncepcji, wybranych problemów oraz relacji przyroda - człowiek.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Rucińska
Prowadzący grup: Dorota Rucińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Keller E.A., Vecchio D.E, 2011, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ

Lisowski A., 2000, Klęski żywiołowe – od pokory wobec losu do akceptacji ryzyka, „Czasopismo Geograficzne” z. LXXI, 1, s. 43–51

McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts O. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University

Mikulski Z., Problem klęsk żywiołowych w aspekcie współpracy międzynarodowej. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, 38(1):137-148.

Plit P.,Geografia klęsk żywiołowych" — nowa gałąź geografii? „Przegląd Geograficzny" t. 61, z. 1-2,1989, s. 115-120.

Rucińska D., 2019, Teoretyczny aspekt klęski żywiołowej. Studium skutków wybranych zagrożeń naturalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Prace i Studia Geograficzne, 64.3: 49-67. [20 pkt. MNiSW].

Rucińska D., 2014, Interdyscyplinarność i uniwersalność koncepcji redukcji ryzyka klęsk żywiołowych, Prace i Studia Geograficzne, 55: 119-131.

Rucińska D., 2014, Podatność społeczna na zagrożenia naturalne jako element ryzyka. Przegląd koncepcji naukowych, Prace i Studia Geograficzne, 55: 133-144.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Duda-Gromada
Prowadzący grup: Katarzyna Duda-Gromada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Keller E.A., Vecchio D.E, 2011, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ

Lisowski A., 2000, Klęski żywiołowe – od pokory wobec losu do akceptacji ryzyka, „Czasopismo Geograficzne” z. LXXI, 1, s. 43–51

McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts O. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University

Mikulski Z., Problem klęsk żywiołowych w aspekcie współpracy międzynarodowej. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, 38(1):137-148.

Plit P.,Geografia klęsk żywiołowych" — nowa gałąź geografii? „Przegląd Geograficzny" t. 61, z. 1-2,1989, s. 115-120.

Rucińska D., 2019, Teoretyczny aspekt klęski żywiołowej. Studium skutków wybranych zagrożeń naturalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Prace i Studia Geograficzne, 64.3: 49-67. [20 pkt. MNiSW].

Rucińska D., 2014, Interdyscyplinarność i uniwersalność koncepcji redukcji ryzyka klęsk żywiołowych, Prace i Studia Geograficzne, 55: 119-131.

Rucińska D., 2014, Podatność społeczna na zagrożenia naturalne jako element ryzyka. Przegląd koncepcji naukowych, Prace i Studia Geograficzne, 55: 133-144.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)