System geoekologiczny miasta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-SGM-WF |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | System geoekologiczny miasta |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowe wiadomości z przedmiotów fizycznogeograficznych (klimatologia, gleboznawstwo, hydrologia, geomorfologia), ekologii, biologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć praktycznych przedstawiane i analizowane są zagadnienia dotyczące wybranych problemów funkcjonowania krajobrazu na obszarze Warszawy, potrzeb ochrony i praktycznego wykorzystania. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjami ekologicznymi, społecznymi i gospodarczymi pełnionymi przez tereny zieleni w mieście. Na zajęcia będzie stosowana metoda określania miejskich usług ekosystemowych. Studenci będą inwentaryzować tereny zieleni na wybranych przez siebie terenach, określać ich usługi i planować optymalne sposoby zagospodarowania. Nakład pracy studenta: 15h - obecność na zajęciach (ćwiczenia) 15h - praca własna (zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektu) 30h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru etc. cech indywidualnych studenta) |
Literatura: |
Kaliszuk E., 2005 - Funkcje systemu przyrodniczego miasta w kształtowaniu warunków środowiska przyrodniczego na przykładzie Warszawy. Prace i Studia Geograficzne, Tom 36 Opracowanie ekofizjograficzne do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Warszawy, 2006 Środowisko przyrodnicze Warszawy, 1990, PWN, Warszawa. Szulczewska B., Kaliszuk E., 2005 - Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne. Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. – PAN, Wisła w Warszawie, 2000, Biuro Zarzadu m.st. Warszawy, Wydział Planowania Przestrzennego i Architektury, Warszawa Zimny H. 2005. Ekologia miasta. Agencja Reklamowo-wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, Stare Babice Millenium Ecosystem Assessment, 2005. Ecosystems and human well-being. Synthesis report TEEB (2011), Poradnik TEEB dla miast: usługi ekosystemów w gospodarce miejskiej, wydanie polskie: Fundacja Sendzimira, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. K_W04 Zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo 2. K_W06 Ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych wspólczesnych problemach przyrodniczych i społecznych w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje 3. K_W08 Wykazuje znajomość zasad zagospodarowania przestrzennego w skali lokalnej i regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego. 4. K_W09 Rozpoznaje konflikty funkcjonalno-przestrzenne wyjaśnia przyczyny i proponuje optymalne sposoby ich rozwiązania 5. K_W14 Ma wiedzę o najnowszych trendach w rozwoju badań naukowych z zakresu geoekologii i geomorfologii w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce UMIEJĘTNOŚCI 1. K_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geoekologii i geomorfologii do opisu i rozwiązania problemu badawczego 2. K_U07 Potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko 3. K_U06 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach 4. K_U09 Potrafi przedstawić ustnie wyniki badań z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. K_K01 Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy z zakresu geoekologii i geomorfologii wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny 2. K_K04 Rozumie szczególną rolę społeczną nauki i potrzebę upowszechniania dokonań naukowych z zakresu geoekologii i geomorfologii 3. K_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, udział w pracach terenowych i kameralnych, projekt będacy podsumowaniem wyników obserwacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.