Gospodarowanie środowiskiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-12-GSR |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Gospodarowanie środowiskiem |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas wykładu przedstawiane są zagadnienia dotyczące zagospodarowania środowiska w nawiązaniu do jego naturalnego potencjału. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć przekazywana jest wiedza na temat racjonalnego zagospodarowania poszczególnych komponentów przyrody (podłoża, rzeźby, przyziemnej atmosfery, wody, gleb, przyrody ożywionej) i systemu krajobrazowego jako całości. Przedstawiane są: klasyfikacje użytkowe komponentu (zasobu przyrody), rodzaje zagrożeń, metody ograniczania zagrożeń, przykłady poprawnych i niepoprawnych rozwiązań, wybrane normy i przepisy prawne, przydatność metod geografii fizycznej do wykonywania ocen potencjału uzytkowego środowiska. |
Literatura: |
1. Sylwia Bródka, Andrzej Macias, 2019, Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Richling A. (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, 2007. 3. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Warszawa, Wyd. Nauk PWN, wyd.4, 2002. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. zna niektóre użytkowe funkcje komponentów przyrody i geosystemu krajobrazowego jako całości 2. zna pojęcie potencjału przyrodniczego i podstawy jego zagospodarowania zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju 3. zna przykłady poprawnych i niepoprawnych sposobów zagospodarowania środowiska i ich skutki UMIEJĘTNOŚCI 1. umie ogólnie ocenić sposób zagospodarowania terenu pod kątem poprawności wykorzystania potencjału przyrodniczego 2. potrafi znaleźć argumenty przyrodnicze „za” lub „przeciw” planowanemu sposobowi zagospodarowania POSTAWY 1. docenia znaczenie powiązań w systemie środowiska przyrodniczego 2. rozpoznaje, na czym polega odpowiedzialność człowieka za skutki niepoprawnego zagospodarowania przestrzeni 3. rozpoznaje różnicę między rozwojem zrównoważonym a niezrównoważonym |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne w postaci testu złożonego z ok. 20 pytań zamkniętych i otwartych obejmujących wiadomości zdobyte przez studenta w trakcie realizacji przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.