Ochrona dziedzictwa kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-12-ODZ-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona dziedzictwa kulturowego |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot obejmuje wykład w wymiarze 16 godzin i ćwiczenia 8 godzin (kierunek Geografia) oraz wykład 16 godz. i ćwiczenia 16 godz. (Gospodarka przestrzenna). Na wykładach omawiane są tematy dotyczące: koncepcji krajobrazu oraz wybranych zagadnień nt. ochrony krajobrazów kulturowych w Polsce. Jednym z najistotniejszych zadań jest uczulenie studentów na różnorodność elementów traktowanych jako składowe kultury, a przez to – składowe krajobrazu kulturowego. Dlatego też na ćwiczeniach mają być przywoływane głównie elementy krajobrazu kulturowego w mikroregionach, z których pochodzą studenci. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Na wykładach omawiane są zagadnienia dotyczące zagadnień ogólnych: koncepcji krajobrazu oraz wybranych zagadnień na temat ochrony krajobrazów kulturowych w Polsce. Jednym z najistotniejszych zadań jest uczulenie studentów na różnorodność elementów traktowanych jako składowe kultury, a przez to – składowe krajobrazu kulturowego. Dlatego też na ćwiczeniach mają być omawiane głównie elementy krajobrazu kulturowego w mikroregionach, z których pochodzą studenci. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu kształcenie wiedzy i umiejętności dotyczących: • określania (wyróżniania) cech i dominant w historycznych i współczesnych krajobrazach kulturowych, • dostrzegania zróżnicowania i specyfiki regionalnego dziedzictwa kulturowego w Polsce, • rozpoznawania w krajobrazach kulturowych obiektów, elementów wartych ochrony, • własnych propozycji sposobów ochrony i promocji wybranych elementów krajobrazów kulturowych w swoim regionie. Liczba godzin: 16 wykład + 8 ćwiczenia (kierunek Geografia) 16 wykład + 16 ćwiczenia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przygotowanie do wykładu 3 godziny Przygotowanie do ćwiczeń 5 (10) godzin Łączny nakład pracy studenta -32 (45) godzin |
Literatura: |
• Bogdanowski J., 2000, Czytanie krajobrazu, Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego, nr 1. • Lenart W., Michałowski A., (red.), 2001, Krajobraz Polski. Nasze dziedzictwo i obowiązek, Media Corporation, Warszawa. • Pawłowska K., Swaryczewska M., 2002, Ochrona dziedzictwa kulturowego, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. • Plit F., 2011, Krajobraz kulturowy – czym jest? WGSR UW, Warszawa. • Żarska B., 2005, Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: • wykazuje się wiedzą dotyczącą różnych elementów składających się na dziedzictwo kulturowe w Polsce, • wymienia nazwy i przedstawia lokalizację oraz charakteryzuje obiekty architektoniczne i układy urbanistyczne w Polsce znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO, • wykazuje czym są Pomniki Historii i Lista Pamięci Świata, potrafi wymienić przykłady obiektów wpisanych na pierwszą listę wraz z ich charakterystyką oraz wymienić nazwy dzieł wpisanych na listę drugą, • uzasadnia, że ochrona dziedzictwa kulturowego obejmuje szereg działań nie odnoszących się wyłącznie do ochrony zabytków, • wyjaśnia, czym jest krajobraz kulturowy (w ujęciu różnych nurtów) i potrafi identyfikować elementy krajobrazów kulturowych, • wyjaśnia na czym polega i czemu służy „czytanie” krajobrazów kulturowych, • wyjaśnia na czym polega (z czego wynika) ład w krajobrazie kulturowym, • określa na czym polega ochrona zabytków technicznych, • wymienia przykłady uratowanych zabytków oraz określa funkcje, które obecnie one pełnią, Umiejętności Po zakończeniu zajęć student: • potrafi uzasadnić wpisanie obiektów na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO i odczytać ich kody kulturowe, • wymienić i scharakteryzować składowe różnych rodzajów krajobrazów kulturowych, • uzasadnić wpisanie wybranych obiektów na listę pomników historii, • wskazać w najbliższym otoczeniu obiekty, w przypadku których należy rozpatrzyć celowość objęcia ich ochroną i zaproponować ewentualne formy ochrony. Postawy Po zakończeniu zajęć oczekujemy od studenta: • postrzegania wieloaspektowości dziedzictwa kulturowego, • wiedzy i tolerancji związanej z faktem, że ten sam obiekt może mieć różne znaczenie symboliczne dla różnych (grup) osób, • zrozumienia, że ochrona konserwatorska jest zdecydowanie niedoskonałą, niewystarczającą formą ochrony dziedzictwa, • dostrzegania własnych możliwości promowania dziedzictwa kulturowego oraz prowadzenia różnych form edukacji ułatwiającej mieszkańcom Polski jego dostrzeganie i uświadomienia ich wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w ćwiczeniach i wykładach jest obowiązkowe. W przypadkach losowych usprawiedliwieniem jest zwolnienie lekarskie. Zaliczenie ćwiczeń stanowi 50% składowych oceny końcowej, zaliczenie wykładów - 50%. Zaliczenie wykładów (o ile odbywać się one będą stacjonarnie: pięć zadań otwartych; składają się one z pięciu wiązek pytań/poleceń (zagadnień szczegółowych). Zaliczenie 60 % gwarantuje ocenę dostateczną. Zaliczenie wykładów odbywających się on-line (2020/2021: autorski notatnik z wykładów; jego układ oraz ramy tematyczne (zawartość) oraz kryteria oceniania określone są przez wykładowcę oraz przedstawione studentom. Nie przewiduje się zaliczeń w terminie 0. Nie przewiduje się poprawiania ocen pozytywnych w kolejnych terminach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.