Biogeography
General data
Course ID: | 1900-12BG |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Biogeography |
Name in Polish: | Biogeografia |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot prezentuje podstawy biogeografii, w tym poszczególne jej części: biogeografię ekologiczną, chorologiczną, historyczną i kulturową oraz zarys zróżnicowania biosfery na biomy. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje A - cykl wykładów prezentujących następujące grupy zagadnień. • Miejsce biogeografii w systemie nauk przyrodniczych oraz najważniejsze pojęcia i terminy; • Biosfera – powstanie, ewolucja i uwarunkowania oraz systematyczne zróżnicowanie organizmów żywych i różnorodność biologiczna. • Mapy jako środek wyrazu biogeografii oraz koncepcja potencjalnej roślinności naturalnej, w tym; Przeglądowa mapa potencjalnej roślinności naturalnej Polski. • Regiony geobotaniczne i krajobrazy roślinne Polski. • Biogeografia dyspersji. • Biogeografia ekologiczna, a w tym: wpływ konstytucji ekologicznej gatunków na ich charakterystyki biogeograficzne; wartości wskaźnikowe roślin w zakresie charakterystyk siedliskowych; formy życiowe roślin wg. Raunkiaera; konwergencja i radiacja adaptywna; wpływ klimatu na strefowe układy biosfery. • Biogeografia chorologiczna, a w tym: - endemizm; zjawisko wikaryzmu; zasady regionalizacji chorologicznych; państwa florystyczne i faunistyczne; elementy florystyczne i faunistyczne; porównania flor i faun regionalnych. • Biogeografia historyczna, a w tym: metody badań biogeografii historycznej; dryf kontynentów jako jeden z dominujących czynników kształtujących zasięgi grup systematycznych; szybkość zachodzenia procesów ewolucyjnych, ciepły okres trzeciorzędu i wpływ wielkich ochłodzeń plejstoceńskich na biosferę; powstawanie zasięgów; zasięgi reliktowe; ostoje; zasięgi dysjunktywne. • Biogeografia kulturowa, a w tym: historia i podstawowe formy wpływu człowieka na biosferę; ślady wpływów człowieka na biosferę w diagramach pyłkowych; wpływ człowieka na pokrywę roślinną globu i regionów; synantropizacja flory i roślinności; biogeograficzne aspekty upraw roślin. • Biomy lądowe świata, a w tym: podział biosfery na podstawowe biomy (lądowe) i ich analiza porównawcza w zakresie produktywności oraz charakterystyka wybranych biomów: wilgotnych lasów równikowych, podzwrotnikowych lasów zrzucające liście w porze suchej, sawanny, półpustyń i pustyń gorących, lasów mangrowych, lasów i zarośli twardolistnych typu śródziemnomorskiego, stepów strefy umiarkowanej, półpustyń i pustyń strefy umiarkowanej, pustyń polarnych, tundry, wysp subantarktycznych, lasotundry, borealnych lasów szpilkowych, lasów liściastych strefy umiarkowanej zrzucających liście na zimę, zimozielonych lasów strefy umiarkowanej. • Piętra klimatyczno-roślinne w górach Polski i świata. • Zarys historii biogeografii. B – ćwiczenia zapoznające z niektórymi metodami badań biogeograficznych, a mianowicie: • Charakteryzowanie regionów w zakresie potencjalnej roślinności naturalnej. • Analiza klimatycznych uwarunkowań zasięgu wybranej grupy zbiorowisk roślinnych w Polsce. Ćwiczenia opracowywane w formie pisemnych raportów, podlegających ocenie. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: • Kostrowicki A.S. 1999. Geografia biosfery. PWN, Warszawa. • Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. PWN, Warszawa. • Udwardy M.D.F. 1979. Zoogeografia dynamiczna. PWN, Warszawa. • Podbielkowski Z. 1995. Fitogeografia części świata, vol. 1-2. PWN, Warszawa. • Weiner January (1999) 2003. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Uzupełniająca: • Andrzejewski R., Weigle A. (red.), 2003, Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa. • Faliński J.B. 1990, Kartografia geobotaniczna, PPWK, Warszawa - Wrocław. Tomy: 1-3. • Matuszkiewicz J.M. 2001. Zespoły leśne Polski. - Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. • Matuszkiewicz J.M. 2007 Kartowanie roślinności, w: Richling A. (red.) Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa • Matuszkiewicz W., Faliński J.B., Kostrowicki A.S., Matuszkiewicz J.M., Olaczek R., Wojterski T. 1995. Potencjalna roślinność naturalna Polski Mapa przeglądowa 1:300.000. Arkusze 1-12. - IGiPZ PAN i WZKart, Warszawa. • Szafer W., Zarzycki K. (red.) 1977. Szata roślinna Polski.- PWN, Warszawa. • Walter H. 1962. Die Vegetation der Erde in okologischer Betrachtung, Gustav Fischer Verlag, Jena. • Walter H. 1976. Strefy roślinności a klimat. PWRiL, Warszawa. • Wtorow P.P., Drozdow N.N. 1981. Biogeografia kontynentów. PWN, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: W01- student opisuje najważniejsze zależności biogeograficzne oraz podstawowe formy zróżnicowania biosfery w skali regionalnej i globalnej, W02 – student objaśnia najważniejsze aspekty uwarunkowania biosfery przez klimat oraz historię świata żywego, W03 – student charakteryzuje najważniejsze problemy badawcze biogeografii. Umiejętności: U01 - student korzysta z danych kartograficznych i innych archiwalnych dla charakterystyki regionów oraz ich porównywania. U02 - student analizuje dane archiwalne odnoszące się do obiektów biologicznych, w tym szczególnie mapy geobotaniczne. U03 – student posiada umiejętność pisemnego opracowywania prostych problemów z zakresu biogeografii. U04 - student oblicza wybrane wskaźniki ekologiczne. Kompetencje społeczne: K01 - student postrzega relacje pomiędzy światem żywych organizmów a warunkami środowiska fizycznogeograficznego, K02 – student jest otwarty na korzystanie ze zróżnicowanych źródeł danych o środowisku. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W zakresie ćwiczeń raporty podlegają indywidualnej ocenie przez prowadzącego. Średnia wartość z dwu ocen ćwiczeń jest elementem dla oceny końcowej z przedmiotu. W zakresie treści przedstawionych na wykładach ocena opiera się o sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej, w którym należy udzielić odpowiedzi na 5 wylosowanych w zestawie pytań obejmujących zakres wykładu z podanej wcześniej listy ok. 120 pytań. Ocena 2-5 wynikająca z liczby pytań, na które podano prawidłowe odpowiedzi (za każdą poprawną odpowiedź 1 punkt, za odpowiedzi niepełne ½ punktu). Punkty (procent prawidłowych Ocena odpowiedzi) 0-2,5 (0-50%) – niedostateczny (2) 3 (51-60%) – dostateczny (3) 3,5 (61-70%) – dostateczny + (3,5) 4 (71-80%) – dobry (4) 4,5 (81-90%) – dobry + (4,5) 5 (91-100%) – bardzo dobry (5) Ocena końcowa z przedmiotu jest wyliczana jako średnia wartość oceny łącznej z ćwiczeń i oceny ze sprawdzianu z treści wykładu, przy czym konieczne jest uzyskanie co najmniej dostatecznej oceny zarówno z ćwiczeń, jak i z wykładu. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.