Podstawy ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-12EN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekonomii |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Analiza matematyczna na poziomie podstawowym (rachunek pochodnych, ekstrema funkcji, optymalizacja funkcji jednej i wielu zmiennych, pomocnicza funkcja Lagrange’a). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi pojęciami mikro i makroekonomii na poziomio podstawowym. W trakcie wykładu studenci zapoznają się z podstawami teoretycznymi omawianych problemów, w trakcie ćwiczeń zaś będzie miejsce na przećwiczenie w praktyce poznanych pojęć oraz na przeprowadzenie eksperymentów w ramach ekonomii eksperymentalnej. Kurs będzie zaliczany na podstawie następujących elementów: obecność i aktywność na zajęciach (30%), esej na wybrany temat (30%), test zamknięty na koniec zajęć (40%). |
Pełny opis: |
ZAJĘCIA 1 - WSTĘP Współczesna mikroekonomia i jej metodologia, modele, pojęcia równowagi, wartości krańcowe, przypomnienie niektórych elementów analizy matematycznej, racjonalność ekonomiczna, jak podejmujemy decyzje, eksperyment ZAJĘCIA 2 - DZIAŁANIE RYNKU Aukcja jako rynek doskonały, eksperyment na zajęciach: aukcja słowna/sprzedajemy i kupujemy, popyt i podaż, równowaga na rynku akcji, statyka porównawcza ZAJĘCIA 3 – POPYT RYNKOWY Omówienie eksperymentu, agregacja popytu, elastyczności, elastyczność a przychód, podział podatku między producentów i konsumentów ZAJĘCIA 4 – POLITYKA GOSPODARCZA Jak podatki zmieniają równowagę rynkową, inne narzędzia gospodarcze (cła, subwencje, kwoty importowe, płace minimalne, ograniczenia cenowe), czemu rząd to robi? ZAJĘCIA 5 - WYBÓR KONSUMENTA podejście modelowe: konsumpcja (zbiór konsumpcyjny, ograniczenie budżetowe, zmiany ograniczenia budżetowego), polityka bonów żywnościowych, zmiany w ograniczeniu na skutek: opodatkowania, racjonowania, subsydiowania, typowe preferencje, różne dobra, i dlaczego wybieramy, to, co wybieramy? ZAJĘCIA 6 – FIRMY NA RÓŻNYCH RYNKACH Koszty, funkcja produkcji, strategie firmy na rynku doskonale konkurencyjnym, strategie monopolisty, dyskryminacja cenowa - jak to działa w praktyce? ZAJĘCIA 7 – RÓWNOWAGA OGÓLNA Jak gospodarka wykorzystuje swoje zasoby, teoria efektów zewnętrznych, dobra publiczne - kto ma je dostarczać? ZAJĘCIA 8 - PROBLEMATYKA MAKROEKONOMII Współczesny rynek pracy - bezrobotni i pracujący/insiderzy i outsiderzy, handel zagraniczny a konkurencyjność przedsiębiorstw, inflacja TEST |
Literatura: |
Materiały dostarczane przez prowadzącą. |
Efekty uczenia się: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi problemami współczesnej ekonomii ze szczególnym uwzględnieniem teorii wyboru konsumenta, teorii firmy, organizacji rynku, efektów zewnętrznych oraz wybranych zagadnień makroekonomicznych. Zakłada się, że student po odbyciu kursu swobodnie będzie poruszał się w problematyce ekonomicznej na poziomie wiedzy podstawowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs zalicza się na podstawie łącznej ilości punktów uzyskanych w trakcie kursu, łącznie można otrzymać 100 punktów, z czego: obecność i aktywność na zajęciach (30 punktów), esej na wybrany temat (30 punktów), test zamknięty na koniec zajęć (40 punktów). punkty ocena końcowa 81-100 bardzo dobra 72-80 dobra plus 64-71 dobra 57-63 dostateczna plus 50-56 dostateczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.