University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Biodiversity and its protection

General data

Course ID: 1900-3-BIO-GK
Erasmus code / ISCED: 01.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Biodiversity and its protection
Name in Polish: Bioróżnorodność i jej ochrona
Organizational unit: Faculty of Geography and Regional Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

geography

Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Basic knowledge of the organization and functioning of the natural environment components.

Mode:

Classroom

Short description:

Course familiarizes students with major issues related to biodiversity and needs and principles of its protection.

Full description: (in Polish)

Zakres zagadnień omawianych w trakcie wykładów (nie są to tematy poszczególnych wykładów - jedno zagadnienie może być omawiane na więcej niż jednym wykładzie lub jeden wykład może obejmować kilka zagadnień):

1. definicje i poziomy bioróżnorodności,

2. znaczenie gatunków kluczowych (keystone species) w funkcjonowaniu oraz kształtowaniu środowiska,

3. czynniki wpływające na bioróżnorodność, m.in.:

- mechanizmy ewolucji i powstawanie gatunków,

- klimat i położenie geograficzne,

- izolacja,

- heterogeniczność przestrzeni,

- historia w skali geologicznej i historia w skali życia organizmów,

- oddziaływania międzygatunkowe,

- dostępność zasobów i nisz ekologicznych.

4. przyczyny wymierania gatunków roślin i zwierząt w przeszłości i współcześnie

5. wskaźniki i miary bioróżnorodności,

6. współczesne zagrożenia bioróżnorodności,

7. metody i instrumenty ochrony bioróżnorodności, dlaczego ochrona bioróżnorodności jest ważna - wartość bioróżnorodności dla człowieka

8. bioróżnorodność krajobrazów naturalnych oraz przekształconych (rolniczych, miejskich i in.) i jej ochrona,

9. wybrane przykłady praktyczne ochrony czynnej.

Nakład pracy studenta:

30h - obecność na zajęciach (wykład)

ok. 15-30h - praca własna (zapoznanie się z zalecaną literaturą oraz notatkami z wykładów, przygotowanie się do testu zaliczeniowego, przygotowanie pracy pisemnej w trakcie trwania semestru).

45-60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru, zaangażowania oraz cech indywidualnych studenta)

Bibliography:

Andrzejewski R. i A.Weigle (red.) (2003) Różnorodność biologiczna Polski, Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska.

Begon M., M.Mortimer, D.J. Thompson (1999) Ekologia populacji - studium porównawcze zwierząt i roślin. PWN.

Futuyama D. J. (2008) Ewolucja. Wyd. UW.

Głowaciński Z. (red.) 2001. Polska czerwona księga zwierząt - kręgowce, PWRiL, Warszawa

Kazimierczakowa R., Zarzycki K (red) 2001. Polska czerwona księga roślin. PAN: Instytut Botaniki im. Szafera, Instytut Ochrony Przyrody, Kraków.

Kostrowicki A.S. (1999) Geografia biosfery - biogeografia dynamiczna lądów. PWN

Krebs Ch. (2001) Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN

Pullin A.S. (2004) Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN

Poskrobka B. (red.) (2003) Sterowanie zachowaniem różnorodności biologicznej. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej.

Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011.

Solon J., Ocena różnorodności krajobrazu na podstawie analizy struktury przestrzennej roślinności, Prace Geograficzne IGiPZ PAN nr 185, Warszawa 2002.

Weiner J. (2003) Życie i ewolucja biosfery. PWN.

Pozycje popularnonaukowe:

Eldredge N. (2003) Życie na krawędzi. Rozwój cywilizacji i zagłada gatunków. Prószyński i S-ka.

Goldschmidt T. (1999) Wymarzone jezioro Darwina. Dramat w Jeziorze Wiktorii. Prószyński i S-ka.

Leakey R., Lewin R. (1999) Szósta katastrofa. Historia życia a przyszłość ludzkości. Prószyński i S-ka.

Ward P. (1995) Kres ewolucji. Dinozaury, wielkie wymieranie i bioróżnorodność. Prószyński i S-ka.

Wilson E.O. (1999) Różnorodność życia. Państwowy Instytut Wydawniczy

Wilson E.O. (2003) Przyszłość życia. Zysk i S-ka.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W11, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_K06, K_K05

Efekty specjalnościowe: S3_W02, S3_W04, S3_W05, S3_W06, S3_W07, S3_U01, S3_U02, S3_U06, S3_U07, S3_K04, S3_K05

WIEDZA

Absolwent zna i rozumie:

- złożone procesy warunkujące zróżnicowanie gatunkowe na kuli ziemskiej

- rolę i znaczenie bioróżnorodności dla funkcjonowania środowiska przyrodniczego i życia człowieka,

- metody badań bioróżnorodności (różnorodne miary i wskaźniki bioróżnorodności)

- najważniejsze współczesne problemy przyrodnicze i społeczne związane z utratą bioróżnorodności w skali lokalnej, regionalnej i

globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje

- różne metody i instrumenty ochrony bioróżnorodności,

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

- określić naturalne i antropogeniczne przyczyny zróżnicowania szaty roślinnej i świata zwierząt,

- wskazać antropogeniczne przyczyny spadku bioróżnorodności i skutki różnego typu antropogenicznych oddziaływań na stan różnorodności gatunkowej,

- uzasadnić znaczenie oraz konieczności ochrony bioróżnorodności w skali globalnej, regionalnej i lokalnej

- zastosować i interpretować wybrane miary bioróżnorodności, służące m.in. diagnozie stanu biosfery,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

- docenia wagę i rolę bioróżnorodności w funkcjonowaniu środowiska geograficznego oraz dla funkcjonowania społeczeństw,

- identyfikuję swoją rolę (w sferze praktycznych działań jaki i w sferze kształtowania idei) w ochronie bioróżnorodności.

- rozumie wartość upowszechniania badań naukowych i szczególną rolę społeczną nauki dla poznania i ochrony bioróżnorodności

Assessment methods and assessment criteria:

Grading:

Final assessment: test score - 50%, assessment of written work - 50%

written exam (test, open and closed questions), assessment of written work done at home during the semester.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Alina Gerlée
Group instructors: Alina Gerlée
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Alina Gerlée
Group instructors: Alina Gerlée
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)