Dydaktyka geografii III etapu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-DG3i4-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka geografii III etapu |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Zaliczony Blok pedagogiczny na studiach I stopnia. W zajęciach mogą uczestniczyć studenci, którzy na poziomie studiów licencjackich zaliczyli zajęcia z Podstaw dydaktyki. Zajęcia przeznaczone dla studentów geografii (I rok studiów magisterskich) realizujących Blok pedagogiczny. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów, przyszłych nauczycieli, do nauczania przedmiotu Geografia na III etapie edukacji. Przedstawione będą podstawowe koncepcje dydaktyczne i założenia programowe realizacji tego przedmiotu. Główny nacisk zostanie położony na kształcenie umiejętności tworzenia warsztatu pracy nauczyciela geografii. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu: • poznanie teorii i idei geograficznych istotnych w edukacji geograficznej poznanie teorii nauczania-uczenia się oraz praktyk stosowanych w nauczaniu geografii na III etapie edukacyjnym poznanie nowych aspektów i ujęć geograficznych w szkolnej edukacji geograficznej na III etapie edukacyjnym • przygotowanie do analizy i interpretacji podstawy programowej oraz poznanie zasad konstruowania programów nauczania geografii, • przygotowanie do korzystania z różnych pomocy dydaktycznych na lekcjach geografii, • poznanie strategii nauczania geografii oraz, metod i form pracy z uczniami, • poznanie technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz GIS w w nauczaniu geografii • poznanie celów i wartości geograficznych zajęć terenowych, • przygotowanie do tworzenia własnego planu organizacji i realizacji zajęć. Ćwiczenia mają na celu: • zapoznanie się studentów z podstawą programową Geografii na III etapie edukacyjnym. • zapoznanie się z wybranymi programami nauczania, podręcznikami do geografii, kryteriami wyboru programów i podręczników do geografii, • przygotowanie do opracowania rozkładu materiału nauczania, planu wynikowego, kryteriów wymagań, • poznanie celów nauczania Geografii oraz zasad, metod, form i strategii nauczania - uczenia się geografii, * poznanie technik informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz GIS w nauczaniu geografii • przygotowanie organizacyjne, merytoryczne i dydaktyczne do prowadzenia zajęć kameralnych i terenowych, • dobieranie właściwych metod i środków dydaktycznych do zakładanych celów i treści nauczania, kształcenie umiejętności ich stosowania. Kształcenie umiejętności konstruowania scenariuszy lekcji geografii (kameralnych i terenowych). |
Literatura: |
• Angiel J., Hibszer A., Szkurłat E., Zajęcia terenowe w kształceniu geograficznym. Od teorii i idei dydaktycznych do praktyki szkolnej, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2020. • Cichy M., Głowacz A. i in. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Praktyczny poradnik dla nauczycieli, Bogucki Wyd. Nauk., Poznań 2019. • Grabowska B., Rola zadań w kształceniu umiejętności geograficznych (w:) Współczesne formy i metody w dydaktyce geografii (red. K. Kopeć), Gdynia, 2005. • Jakubowski M., O myśleniu filozoficznym i poszukiwaniu zasad porządkujących wiedzę geograficzną (w:) M. Pulinowa (red.) Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa, 1996. • Kopeć K., Proces planowania metodycznego ze szczególnym uwzględnieniem etapu tworzenia planu lekcji, konspektu lub scenariusza (w:) Współczesne formy i metody w dydaktyce geografii (red. K. Kopeć), Gdynia, 2005. • Niemierko B., Między nauczaniem a kształceniem. Wstęp do dydaktyki geografii (w:) Współczesne formy i metody w dydaktyce geografii (red. K. Kopeć), Gdynia, 2005. • Piotrowska I. Technologie geoinformacyjne w podstawie programowej - wyzwanie dla nauczyciela geografii (w:) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace KEG PTG, t.8, Sosnowiec, 2018 • Piskorz S., Zarys dydaktyki geografii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997. • Szkurłat E. i in., Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie. Poradnik dla nauczycieli, ORE, Warszawa, 2014 • Szkurłat E. i in. , Podstawa programowa geografii źródłem nauczycielskich wyzwań (w:) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace KEG PTG, t.8, Sosnowiec, 2018 • Zając S., W nauczaniu geografii ważne nie tylko "szkiełko i oko" (w:) M. Pulinowa (red.) Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa, 1996. • Wilczyński W., Geografia jako sztuka edukacji geograficznej (w:) M. Pulinowa (red.) Człowiek bliżej Ziemi, WSiP, Warszawa, 1996. • Wilczyński W., Czym jest zmysł geograficzny? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Folia 105, Studia Geographica II, Kraków, 2011. oraz Geografia w Szkole (wybrane artykuły podane wcześniej przez wykładowcę). • Zarychta R., Technologie geoinformacyjne na lekcjach geografii - propozycje praktyczne, (w:) Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace KEG PTG, t.8, Sosnowiec, 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: • przedstawi główne idee i koncepcje nauczania geografii , • zaprezentuje cele, zasady i różne ujęcia edukacji geograficznej, • przedstawi treści, strategie, metody, techniki oraz formy szkolnej edukacji geograficznej na danym etapie, • określi społeczną przydatność szkolnej edukacji geograficznej, • scharakteryzuje warsztat pracy nauczyciela geografii (III etap edukacyjny) . Student po zajęciach będzie umiał: • zastosować różne formy, zasady, strategie, metody nauczania- uczenia się geografii w odniesieniu do danego tematu/problemu, określić cele lekcji i uczniowskie osiągnięcia z zakresu edukacji geograficznej na III etapie edukacyjnym), opracować rozkład materiału nauczania, plan wynikowy, kryteria wymagań na poszczególne oceny, • dokonać oceny i wyboru podręcznika do geografii, • zastosować w praktyce szkolnej różne środki dydaktyczne, • zaprojektować przebieg lekcji geografii (w klasie i w terenie), opracować scenariusze lekcji, • zaplanować zajęcia terenowe w najbliższej okolicy, • zaplanować uczniowskie prace domowe, zaplanować i przeprowadzić szkolne projekty edukacyjne, • przedstawić cele, zasady i narzędzia adekwatne do planowanych zajęć. Kompetencje społeczne. Studenci będą umieli: • współpracować w grupie, • przedstawić misję nauczyciela geografii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody asymilacji wiedzy (wykłady); metoda problemowa, metoda przypadku, gry dydaktyczne, praca z tekstem (ćwiczenia). Wykłady: Obecność na wykładach i uczestniczenie w dialogu. Zaliczenie pisemne: 6 pytań (zamkniętych, otwartych i półotwartych) Uzyskanie 60 % - ocena dostateczna. Uwaga: w sytuacjach prowadzenia wykładów on-line (2020/2021) ich zaliczeniem jest "Notatnik" z wykładów. Kryteria jego oceniania: kompletność tematyczna, rzeczowość, refleksje i konkluzje własne odnośnie tematyki, poprawność merytoryczna, dydaktyczna oraz językowa. Ćwiczenia: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny wykonanych ćwiczeń (portfolio) oraz oceny aktywności podczas zajęć, w tym w dyskusjach. Nakład pracy studenta (wykłady): • 30 godzin – uczestnictwo w wykładach • 30 godz. przygotowanie do zaliczenia (przestudiowanie polecanej literatury, mat. źródłowych oraz własnych) Nakład pracy studenta (ćwiczenia): • 30 godzin – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, m.in. referowanie, dialog dyskusje, debaty • 30 godzin – samodzielna praca: wykonanie zleconych ćwiczeń/zadań, ich poprawienie, uzupełnienie, zapoznanie się z polecaną literaturą, wykonanie notatek etc. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.