Ewolucja krajobrazu naturalnego Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-EKP-GK |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ewolucja krajobrazu naturalnego Polski |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone dla studentów, którzy w toku dotychczasowych studiów nabyli podstawową wiedzę z zakresu geologii ogólnej, geomorfologii ogólnej i dynamicznej, hydrologii, klimatologii i geoekologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje omówienie paleogeografii obszaru Polski w kenozoiku, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od schyłku pliocenu po czasy współczesne. Służy przedstawieniu czynników i procesów, jakie przyczyniły się do ukształtowania dzisiejszych krajobrazów i zadecydowały o ich zróżnicowaniu regionalnym i lokalnym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kolejnymi etapami kenozoicznego rozwoju krajobrazów Polski, głównie na przestrzeni plejstocenu i holocenu, w nawiązaniu do wcześniejszych okresów geologicznych. W trakcie wykładów zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące paleogeografii i stratygrafii czwartorzędu Polski, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań i przestrzennego zróżnicowania procesów, jakie przyczyniły się do zachodzących w tym okresie przemian cech podłoża, rzeźby terenu, odwodnienia powierzchni i głównych zbiorowisk roślinnych. Treść wykładu obejmuje też szczegółowe omówienie rozwoju poglądów na temat prezentowanych zagadnień, a także zwrócenie uwagi na interdyscyplinarne metody badań czwartorzędowej ewolucji środowiska. Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2x25 godz.=50 godz. (N) - zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (S) - praca własna (samodzielna) studenta Wykład – 30 godzin (N) Samodzielne przygotowanie do kolejnych zajęć – 1/2 do 1 godz. tygodniowo; razem 10 godzin (S) Przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin (S) Łącznie – 50 godzin. |
Literatura: |
Opracowania ogólne: Ber, A., Lindner, L., Marks, L., 2007. Propozycja podziału stratygraficznego czwartorzędu Polski. Przegląd Geologiczny, 55 (2), 115-118. Lindner L. (red.), 1992. Czwartorzęd - osady, metody badań, stratygrafia. PWN, Warszawa. Marks L., Ber A., Lindner L. (red), 2014. Zasady polskiej klasyfikacji I terminologii stratygraficznej czwartorzędu. Komitet Badań Czwartorzędu PAN, Warszawa. Mojski J.E., 1993. Europa w Plejstocenie. PWN Warszawa. Mojski J.E., 2005. Ziemie Polskie w Czwartorzędzie - zarys monograficzny. PIG, Warszawa. Mojski J.E., 2005. Ziemie polskie w czwartorzędzie. Zarys morfogenezy. Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa. Różycki S.Z., 1972. Plejstocen Polski Środkowej na tle przeszłości w górnym trzeciorzędzie. PWN, Warszawa. Stankowski W., 1996. Wstęp do geologii kenozoiku. Wyd. Naukowe UAM, Poznań. Starkel L., 1977. Paleogeogtrafia holocenu. PWN, Warszawa. Starkel L., Kostrzewski A., Kotarba A., Krzemień K. (red.), 2008. Współczesne przemiany rzeźby Polski, SGP, IGiGP UJ, IGiPZ PAN, Kraków. Literatura szczegółowa dotycząca rzeźby poszczególnych regionów będzie podawana na bieżąco podczas kolejnych wykładów. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_U01, K_K01, K_K05 Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W02, S3_W04, S3_W05, S3_U01, S3_K01, S3_K05 Po ukończeniu przedmiotu student: wiedza: • zna najważniejsze etapy kształtowania krajobrazu Polski, • posiada wiedzę nt. różnorodności metod stosowanych w badaniach czwartorzędu, • orientuje się w podstawowej literaturze dotyczącej paleogeografii i stratygrafii czwartorzędu w Polsce, umiejętności: • umie wyjaśnić, jaką rolę w ukształtowaniu współczesnych krajobrazów Polski odegrały wybrane procesy przyrodnicze, • umie określić procesy dominujące w poszczególnych jednostkach stratygraficznych czwartorzędu w różnych regionach Polski, kompetencje społeczne: • rozumie, że podstawą prognozowania przyszłych zmian krajobrazu jest gruntowana wiedza nt. procesów zachodzących w minionych okresach geologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test sprawdzający wiedzę, złożony głównie z pytań otwartych. Istnieje możliwość poprawy oceny - jeśli uzyskana w ten sposób ocena jest niezadawalająca student może przystąpić do zaliczenia ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Tsermegas | |
Prowadzący grup: | Irena Tsermegas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje omówienie paleogeografii obszaru Polski w kenozoiku, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od schyłku pliocenu po czasy współczesne. Służy przedstawieniu czynników i procesów, jakie przyczyniły się do ukształtowania dzisiejszych krajobrazów i zadecydowały o ich zróżnicowaniu regionalnym i lokalnym. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z kolejnymi etapami kenozoicznego rozwoju krajobrazów Polski, głównie na przestrzeni plejstocenu i holocenu, w nawiązaniu do wcześniejszych okresów geologicznych. W trakcie wykładów zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące paleogeografii i stratygrafii czwartorzędu Polski, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań i przestrzennego zróżnicowania procesów, jakie przyczyniły się do zachodzących w tym okresie przemian cech podłoża, rzeźby terenu, odwodnienia powierzchni i głównych zbiorowisk roślinnych. Treść wykładu obejmuje też szczegółowe omówienie rozwoju poglądów na temat prezentowanych zagadnień, a także zwrócenie uwagi na interdyscyplinarne metody badań czwartorzędowej ewolucji środowiska. Nakład pracy studenta: Wykład – 30 godzin Samodzielne przygotowanie do kolejnych zajęć – 1 godz. tygodniowo; razem 15 godzin Przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin Łącznie – 55 godzin. |
|
Literatura: |
Opracowania ogólne: Ber, A., Lindner, L., Marks, L., 2007. Propozycja podziału stratygraficznego czwartorzędu Polski. Przegląd Geologiczny, 55 (2), 115-118. Lindner L. (red.), 1992. Czwartorzęd - osady, metody badań, stratygrafia. PWN, Warszawa. Marks L., Ber A., Lindner L. (red), 2014. Zasady polskiej klasyfikacji I terminologii stratygraficznej czwartorzędu. Komitet Badań Czwartorzędu PAN, Warszawa. Mojski J.E., 1993. Europa w Plejstocenie. PWN Warszawa. Mojski J.E., 2005. Ziemie Polskie w Czwartorzędzie - zarys monograficzny. PIG, Warszawa. Mojski J.E., 2005. Ziemie polskie w czwartorzędzie. Zarys morfogenezy. Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa. Różycki S.Z., 1972. Plejstocen Polski Środkowej na tle przeszłości w górnym trzeciorzędzie. PWN, Warszawa. Stankowski W., 1996. Wstęp do geologii kenozoiku. Wyd. Naukowe UAM, Poznań. Starkel L., 1977. Paleogeogtrafia holocenu. PWN, Warszawa. Starkel L., Kostrzewski A., Kotarba A., Krzemień K. (red.), 2008. Współczesne przemiany rzeźby Polski, SGP, IGiGP UJ, IGiPZ PAN, Kraków. Literatura szczegółowa dotycząca rzeźby poszczególnych regionów będzie podawana na bieżąco podczas kolejnych wykładów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Tsermegas | |
Prowadzący grup: | Irena Tsermegas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład stanowi podsumowanie i uzupełnienie dotychczasowej wiedzy studenta z zakresu kenozoicznej przeszłości rzeźby Polski, zarówno w ujęciu regionalnym, jak i lokalnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.