Geografia ludności i osadnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-GLO-GSEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia ludności i osadnictwa |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu demografii, urbanizacji i migracji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia teoretyczne i praktyczne w zakresie: - zmian liczby ludności, ruchu naturalnego, - migracji ludności, - form osadniczych, - współczesnych tendencji migracyjnych w Polsce i na świecie - polityki ludnościowej, w tym migracyjnej, mieszkaniowej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszone zostają zagadnienia związane z czynnikami kształtującymi liczbę ludności. Student poznaje teorie liczby ludności oraz konsekwencje rosnącej i malejącej liczby ludności. Drugiem zagadnieniem jest struktura wiekowa ludności oraz proces starzenia się społeczeństwa. Podczas zajęć omawiane są przyczyny oraz konsekwencje społeczne, ekonomiczne i przestrzenne procesu starzenia się społeczeństwa. Pokazywane są przykłady polityk przeciwdziałania procesowi starzenia się. Kolejną grupą zagadnień są migracje - zaprezentowane są przyczyny oraz skutki migracji, rodzaje migracji, sposób podejmowania decyzji o migracji, czynniki stymulujące oraz ograniczające migracje. W drugiej części wykłady poruszone są zagadnienia z zakresu geografii osadnictwa, szczególnie współczesnych przekształceń obszarów zurbanizowanych. Pozamerytorycznym celem zajęć jest: - nauka pracy indywidualnej - umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnej i prezentacji multimedialnej (także od strony technicznej). Nakład pracy: ćwiczenia = 2 ECTS (przygotowanie prezentacji i prac do zadanych tematów) wykład = 1 ECTS (przygotowanie do testu) |
Literatura: |
Jagielski A., 1978, Geografia ludności, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa Rossa A., 2019, Podstawy demometrii, Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego Pressat R., 1966, Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN Warszawa Okólski M., 2021, Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar Hickes J., Douglas L., Yaukey D. (20215), Demography – the study of human population, Waveland Press Szymańska D. (2013), Geografia osadnictwa, PWN Pozostała literatura omawiana i podawana jest podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Podstawy geografii człowieka Efekty specjalnościowe S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W11, S1_W14 S1_U01, S1_U04, S1_U06, S1_U08, S1_U11, S1_U13 S1_K01 WIEDZA - student zna: 1. pojęcia związane z demografią i osadnictwem, zna procesy demograficzne i osadnicze, potrafi wyjaśnić ich przebieg, przyczyny i skutki 2. złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych 3. koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej 4. zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ ekonomicznej 5. najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi: 1. analizować dane dotyczące ludności, potrafi stosować i interpretować wskaźniki stosowane w badaniach ludnościowych i osadniczych 2. wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego 3. prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych 4. prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych lub turystycznych 5. przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji 6. przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań 7. samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem lub turystyką KOMPETENCJE - student posiada kompetencje: 1. analityczne, potrafi przeprowadzić wnioskowanie na podstawie zebranych danych, potrafi wskazać i omówić związki przyczynowo-skutkowe w zakresie osadnictwa i demografii 2. poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny |
Metody i kryteria oceniania: |
ĆWICZENIA Obecność podczas zajęć jest obowiązkowa, dopuszczalna jest jedna nieobecność. Podczas zajęć studenci prezentuję wybrana metodę analizy danych demograficznych, a następnie przystępują do własnego opracowania. Po każdych zajęciach należy oddać pracę na zadany temat. Elementem zajęć jest także dyskusja wyników i zaobserwowanych prawidłowości. WYKŁAD Cykl wykładów kończy się pisemnym zaliczeniem w postaci testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte technicznie. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ponad 50% punktów z cyklu ćwiczeń oraz z zaliczenia pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Fuhrmann | |
Prowadzący grup: | Magdalena Fuhrmann | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.