Krajobrazowe jednostki przestrzenne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-KJP-GK | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Krajobrazowe jednostki przestrzenne | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o organizacji i funkcjonowaniu poszczególnych składowych krajobrazu. |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z założeniami różnych systemów klasyfikacji krajobrazu i metodami służącymi delimitacji właściwych dla tych systemów jednostek krajobrazowych a także wydzielania jednostek pełniących funkcje utylitarne (jako pola podstawowe różnorodnych fizjograficznych ocen krajobrazowych). |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z założeniami różnych systemów klasyfikacji krajobrazu, głównie typologii krajobrazu naturalnego i regionalizacji fizycznogeograficznej, a także z metodami służącymi delimitacji właściwych dla tych systemów jednostek krajobrazowych. W ich granicach analizowana jest struktura i funkcjonowanie krajobrazu z wykorzystaniem metryk krajobrazowych, wskaźników powiazań i in. Przedstawiane i omawiane są także zasady delimitacji jednostek krajobrazowych pełniących funkcje utylitarne m.in. w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jako pola podstawowe różnorodnych fizjograficznych ocen krajobrazowych, określania zasobowego i użytkowego potencjału środowiska, wyznaczania optymalnych kierunków zagospodarowania, waloryzacji krajobrazu i in. Nakład pracy studenta: 15h - obecność na zajęciach (konwersatorium) 15h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, prace własne, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia) 30h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta). |
||
Literatura: |
• Leksykon "Geoekologia i ochrona krajobrazu" WGiSR UW Warszawa 2004. • Lewandowski W. Mapy krajobrazowe, ich klasyfikacja I wykorzystanie w analizie użytkowania ziemi; Prace I Studia Geogr.,t.14 Warszawa 1992. • Ostaszewska K. Geografia krajobrazu PWN Warszawa 2002. • Richling A., Ostaszewska K. (red.), Geografia fizyczna Polski; PWN Warszawa 2009. • Richling A., Solon J. Ekologia krajobrazu; PWN Warszawa. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W06, K_W07, K_W10, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_K05, K_K06 Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W07, S3_W10, S3_W11, S3_W13, S3_U01, S3_U02, S3_U03, S3_U07, S3_K04, S3_K05 Najważniejsze, kierunkowe efekty kształcenia: WIEDZA: 1. Rozumie i charakteryzuje złożone procesy litosfery, atmosfery, litosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery 2. Zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo 3. Zna zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego 4. Wykazuje znajomość zaawansowanych kategorii pojęciowych 5. Zna i stosuje statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań UMIEJĘTNOŚCI 1. Wybiera i stosuje optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych 2. Umie wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych 3. Umie wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym angielskim 4. Posługuje się szczegółową terminologią w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+ KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Rozumie wartość różnorodności geosfery oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia: WIEDZA: 1. zna główne koncepcje, kierunki i osiągnięcia badawcze współczesnej geoekologii oraz zaawansowane kategorie pojęciowe dotyczące struktury i funkcjonowania krajobrazu 2. zna założenia typologii krajobrazu naturalnego Polski i regionalizacji fizycznogeograficznej, 3. zna metody jakościowe i ilościowe delimitacji jednostek krajobrazowych oraz zaawansowane metody analizy przestrzennej, 4. zna metody praktycznego wykorzystania jednostek krajobrazowych jako pól podstawowych różnorodnych, utylitarnych ocen i analiz UMIEJĘTNOŚCI: 1. potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geoekologii do rozwiązania praktycznego problemu z zakresu gospodarowania przestrzenią 2. dobiera i stosuje optymalne metody delimitacji jednostek krajobrazowych, wykorzystując techniki tradycyjne i techniki GIS, 3. dobiera i stosuje jednostki krajobrazowe, jako pola podstawowe różnorodnych utylitarnych ocen i analiz, m.in. w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 4. samodzielnie dobiera i pozyskuje dane przestrzenne niezbędne do delimitacji jednostek krajobrazowych i analizy struktury i funkcjonowania krajobrazu w ich granicach, 5. analizuje zgromadzone dane przestrzenne oraz wykonuje prezentację kartograficzną i wizualizację KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. akceptuje konieczność stosowania jednostek krajobrazowych, jako pól podstawowych analizy i oceny procesów i zjawisk przyrodniczych, 2. ma świadomość konieczności uwzględniania jednostek krajobrazowych w sformalizowanych procedurach planowania przestrzennego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz ocen uzyskanych z prac wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu. Zaliczenie na ocenę. Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie zajęć. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Gerlée | |
Prowadzący grup: | Alina Gerlée, Andrzej Richling | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.