Landscape of the Earth
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-LEA-GK-WA |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Landscape of the Earth |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru w jęz. angielskim Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. letni Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i kształtowanie krajobrazu) - sem. 4 Przedmioty w języku angielskim do wyboru na studiach II st. na kierunku MSOŚ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem jest omówienie wybranych krajobrazów (np. wysokogórski, polodowcowy nizinny, pustynny, wyżyn lessowych, wielkich dolin w strefie tropikalnej), poszczególnych ich komponentów przyrodniczych, relacji między nimi. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie obejmie ogólną charakterystykę stref klimatyczno-roślinnych na Ziemi. Następnie zostaną przestawione cechy charakterystyczne wybranych obszarów pod względem rzeźby i jej uwarunkowań klimatycznych, oraz pod względem gleb i roślinności. Krótko zostanie przedstawiona budowa geologiczna. Więcej uwagi zostanie poświęcone współczesnym procesom rzeźbotwórczym i ich dynamice. Na tle środowiska przyrodniczego zostaną omówione uwarunkowania osadnictwa i działalności gospodarczej człowieka do powstania nowego jakościowo krajobrazu antropogenicznego: rolniczego i obszarów zurbanizowanych. Zostaną również omówione przykłady naturalnych ekosystemów funkcjonujących/zachowanych w omawianych krajobrazach. 1) Wprowadzenie: krajobraz, strefy roślinne, glebowe i klimatyczne; typy krajobrazu, ekoregiony. 2) Krajobraz niziny wielkich dolin rzecznych na wybranych przykładach ( np. Nizina Amazonki); rola procesów fluwialnych w kształtowaniu krajobrazu, typy koryt rzecznych, powodzie, przepływy i transport materiału, roślinność. 3) Afryka - sawanna (klimat, gleby, roślinność, ochrona przyrody, działalność człowieka) i krajobraz górski (na przykładzie Kilimandżaro: piętra klimatyczne i roślinne, ochrona przyrody, rolnictwo). 4) Pustynie: typy pustyń, wydmy, prowincje eoliczne. 5) Krajobraz glacjalny i wulkaniczny (Islandia jako wyspa lodu i ognia, procesy powulkaniczne i procesy postglacjalne oraz formy rzeźby. 6) Krajobraz Górski na przykładzie Andów (cechy gór, procesy rzeźbotwórcze, działalność człowieka w górach, obszary chronione. 7) Krajobrazy antropogeniczne (wpływ człowieka i zapis jego działalności w krajobrazie: wąwozy, stożki napływowe, zmiany w układzie koryt rzecznych, stawy i starorzecza, kamieniołomy, wyrobiska i wysypiska, terasy rolne, zmiany w krajobrazie powstały w wyniku działalności gospodarczej). |
Literatura: |
1. Anderson D.E., Goudie A.S., Parker A.G., 2007, Global environments through the Quaternary, Oxford University Press, 1-359. 2. Goudie A., 2006, The human impact on the natural environment, Blackwell Publishing, 1-357. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie przygotowania i wygłoszenia prezentacji, udział w dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.